
Japonská automobilka odštartovala program Toyota Barter už v roku 2019 a má s ním úspech. Týka sa Brazílie, ktorá je síce jednou z najväčších ekonomík planéty, ale rozhodne nie najzdravších. Koronakríza tú ekonomickú len prehĺbila. V súčasnosti má táto juhoamerická krajina s približne 200 miliónmi obyvateľov 15-percentnú nezamestnanosť a 8,1-percentnú infláciu. Mzdy klesli aj vplyvom pandémie o 11,3 percenta. Prepadol sa aj obchod s autami. Tohtoročné registrácie klesli o 8,4 %, pritom už vlani trh padol o 26,2 %. Je len logické, že obyvateľstvo má málo hotovosti, zato farmári sa nemôžu sťažovať na slabú úrodu.

A práve k nim mieri program výmenného obchodu. Modely Hilux, Corolla Cross a SW4 si môžu farmári zadovážiť aj bez peňazí. Ako platidlo použijú kukuricu alebo sóju. Dokonca je možné takúto platbu skombinovať s odkúpením starého vozidla na protiúčet. Zvyšok „dosypete“ kukuricou. Toyota bude vykupovať tieto komodity cez spoločnosť NovaAgri za obvyklé tržné ceny. Farmárom sa tak uľahčí prístup k autám, keďže banky sprísnili podmienky úverov, čím sa pre mnohých stali pôžičky nedostupné. Podobné obchody akceptuje aj výrobca traktorov Case.

Toyota má len jednu podmienku. Kukurica a sója, ktoré odkúpi, musia byť vypestované legálne a udržateľne. Nechce totiž, aby takýto obchod narušil plány Brazílie na radikálne zníženie emisií CO2 do roku 2050. Takto vám ale v Brazílii nepredá novú Toyotu každý díler. Výmenný obchod majú pod palcom len vyškolení predajcovia. Ako Toyota s kukuricou a sójou nakladá, nie je známe. Práve tieto plodiny sa ale v Brazílii využívajú vo veľkom na výrobu etanolu, ktorý je v tejto krajine rozšíreným a najmä ekologickým palivom v autách so zážihovým motorom.