Rusi ‘vypiekli‘ s čipovou krízou. Autá môžu vyrábať ďalej

Nedostatok čipov zasiahol celý automobilový priemysel. V Rusku však našli čiastočné riešenie. Úrady umožnili tamojším producentom udržať výrobu aj za mierny ústupok v bezpečnosti.

26.08.2021 16:00
64
V Rusku a štátoch euroázijského regiónu budú... Foto: Lada
5297107 V Rusku a štátoch euroázijského regiónu budú môcť dočasne vyrábať a predávať autá bez systému „eCall“. To zníži hlad automobiliek po mikročipoch a zmierni následky nedostatku polovodičových súčiastok.

Čipová kríza nielenže neustupuje, ale naďalej kulminuje. Automobilky musia kvôli nedostatku polovodičových súčiastok, ktoré zamierili z automobilového priemyslu do produkcie smartfónov a notebookov, obmedzovať alebo úplne zastavovať výrobu. Dotklo sa to dokonca už aj svetovej jednotky, automobilky Toyota, ktorá bola pred nedostatkom čipov chránená lepšie ako jej konkurenti. Teraz však oznámila, že z dôvodu nedostatku elektronických komponentov nevyrobí v tomto fiškálnom roku približne dva milióny áut.

Peugeot 208 - výroba Trnava Čítajte viac Čipová kríza brzdí výrobu áut v Bratislave aj Trnave. Tak skoro dobre nebude

Samozrejme, čipovej kríze sa nevyhol ani euroázijský región, najmä Rusko a jeho bývalé satelity. Tamojšie ministerstvo priemyslu sa však rozhodlo pre ústretový krok smerom k automobilkám, ktoré majú v Ruskej federácii a štátoch niekdajšieho Sovietskeho zväzu svoje výrobné závody. Ide o dočasný ústupok v bezpečnosti. Podobne, ako je totiž v Európskej únii povinný v autách systém núdzového volania eCall, platí to aj pre euroázijský región, kde sa tento systém volá Era-Glonass, keďže ho prevádzkuje operátor satelitnej siete Glonass. A ten si vyžaduje čipy.

Nemecko Infineon 2.kvartál 2020/21 tržby zisk rast Čítajte viac Stellantis:Čipy budú chýbať aj v roku 2022, dôležité veci si musíme vyrábať sami!

Euroázijská obchodná komisia sa preto rozhodla, že nové vozidlá ním nemusia byť vybavené. Ruské ministerstvo priemyslu to zdôvodňuje tým, že je nemysliteľné, aby sa kvôli nedostatku jedného komponentu zastavila výroba, ľudia prichádzali o prácu a predajcovia nemali čo predávať. Nejde však o hazard so životom. Táto výnimka má trvať len do 30. júna 2022. Následne budú musieť byť všetky vozidlá vyrobené a predané bez systému Era-Glonass týmto zariadením dovybavené. Je to sympatický krok, ktorý znižuje dopady čipovej krízy. A tá sa ešte zďaleka nekončí.

7146606 Čítajte viac Volkswagen: V Brazílii sa vracia do ponuky retro výbava. Dôvodom sú chýbajúce čipy

Napríklad singapurská spoločnosť Flex, ktorá je tretím najväčším výrobcom mikročipov, odhaduje, že nedostatok polovodičov pre automobilový priemysel potrvá ešte minimálne rok, pričom čiastočné zlepšenie možno očakávať až v druhej polovici budúceho roka. Takže nie je vylúčené, že Rusi výnimku pre systém Era-Glonass nakoniec ešte predĺžia. Ochránia tak domáci automobilový priemysel pred nedozernými stratami. Pochopiteľne, čipy potrebujú aj iné systémy vozidiel, takže kríza zažehnaná nie je, ale uvoľnené mikroobvody môžu automobilky použiť práve v nich, čo bude nepochybne úľavou.

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
64 debata chyba
Viac na túto tému: #výroba áut #Rusko #Era-Glonass #eCall #čipová kríza
Články podľa značiek