Mercedes sa postavil ekoaktivistom. S vývojom spaľovacích áut neskončí

Greenpeace a Deutsche Umwelthilfe pohrozili, že zažalujú Daimler, BMW a Volkswagen, ak do konca dekády neprestanú uvádzať na trh nové benzínové vozidlá. Daimler nátlak odmietol a vyhlásil, že na súde sa bude brániť všetkými dostupnými právnymi prostriedkami.

06.09.2021 16:00
debata (9)
Daimler vyhlásil, že nátlaku ekoaktivistov sa... Foto: Daimler
Daimler Daimler vyhlásil, že nátlaku ekoaktivistov sa bude brániť "všetkými dostupnými právnymi prostriedkami".

Odborné argumenty nahradili súdne spory a žaloby. Ekoakativisti a politici sa snažia akýmikoľvek prostriedkami dosiahnuť zákaz spaľovacích áut. Sú pre nich najväčšou hrozbou aj napriek tomu, že z hľadiska emisií je tu množstvo oveľa škodlivejších oblastí hospodárstva a elektromobily majú ešte veľmi ďaleko k tomu, aby dokázali nahradiť autá so spaľovacími motormi. V nákladnej doprave v najbližších rokoch vôbec a v osobnej len za cenu obrovských dotácií na samotné autá a investícií do infraštruktúry. Navyše aj ich ekologický prínos je sporný. To však ide bokom, autá sú verejným nepriateľom číslo jeden.

USA Biden Buttigieg minister dopravy Čítajte viac Americký minister: Zákaz áut so spaľovacími motormi nepodporujeme!

Najnovšie žalobe akoaktivistov čelia najvýznamnejšie nemecké automobilky BMW, Volkswagen a Daimler. Posledná z nich sa však rozhodla neustúpiť a odmietla požiadavku dvoch environmentálnych organizácií, aby sa zaviazala ukončiť do roku 2030 predaj vozidiel so spaľovacím motorom. Právni zástupcovia organizácií Greenpeace a Deutsche Umwelthilfe totiž pohrozili, že zažalujú spoločnosti Daimler, BMW a Volkswagen, pokiaľ nepodpíšu právny záväzok, že od konca tejto dekády nebudú uvádzať na trh nové benzínové vozidlá.

Environmentalisti tvrdia, že firmy sú pri znižovaní emisií skleníkových plynov v rámci boja proti zmene klímy viazané rovnakými pravidlami ako vlády. Tí istí právnici začiatkom tohto roka úspešne zažalovali nemeckú vládu a prinútili ju upraviť svoje plány na znižovanie emisií tak, aby sa väčšia záťaž preniesla na staršie generácie.

Elektromobily Čítajte viac Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofou

Spoločnosť Daimler označila požiadavky environmentálnych skupín za bezpredmetné a uviedla, že v prípade súdneho sporu využije na svoju obranu všetky právne prostriedky. Automobilka tvrdí, že sa zaviazala k cieľom parížskej klimatickej dohody a pracuje na tom, aby bol jej vozový park klimaticky neutrálny do roku 2039, čiže o viac ako desať rokov skôr, než stanovujú súčasné pravidlá Európskej únie.

Uvidíme, ako sa situácia vyvinie. Žaloba ekologických aktivistov je nepochybne sporná. Automobilky totiž dodržiavali platné emisné normy, takže kritika by mala smerovať skôr na tých, ktorí normy vytvárali, pokiaľ neboli dostatočné z hľadiska ochrany ovzdušia. Odsudzovať automobilky retrospektívne, by bolo nebezpečným precedensom.

Koncern VW, ktorí čelil kauze Dieselgate, splnil všetky dopady, ktorému zo škandálu vyplývali. Odhaduje sa, že urovnanie emisných prešľapov ho stálo približne 35 miliárd eur. Podobne to bolo s ďalšími výrobcami, ktorí kamuflovali objem skutočne vypúšťaných škodlivých látok, najmä oxidov dusíka pri naftových motoroch. Chystaná žaloba navyše prichádza v čase, keď nemecké koncerny masívne investujú do elektromobility a ohlasujú jedna za druhou koniec výroby áut so spaľovacími agregátmi.

Pripomeňme, že organizácia Deutsche Umwelthilfe stojí aj za zákazom prevádzky starších naftových áut v centrách niektorých nemeckých miest. Tieto antidieselové zóny boli tiež výsledkom jej žalôb. Paradoxne, v súčasnosti autá, ktoré nespĺňajú novšie emisné normy pre tieto zóny, musia danú oblasť obchádzať dlhšou trasou, takže v skutočnosti vypustia do ovzdušia viac škodlivých látok.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Daimler #zákaz predaja spaľovacích áut #ekoaktivisti #predaj áut so spaľovacím motorom
Články podľa značiek