IAA Mobility: Budúcnosť prichádza z Mníchova. Ale riadne deravá

Po dvojročnej prestávke otvorili v Európe prvý "postcovidový“ autosalón. Koná sa v Mníchove a je náhradou za niekdajšiu výstavu áut vo Frankfurte nad Mohanom. Má byť festivalom mobility, no je skôr festivalom nemeckých výrobcov. Väčšina značiek totiž chýba.

11.09.2021 07:00
debata (2)
Mníchovský autosalón sa stal tribúnou najmä pre... Foto: Volkswagen
VW ID.Life Mníchovský autosalón sa stal tribúnou najmä pre elektrické koncepty. Sériových premiér bolo pramálo.

Autosalón vo Frankfurte nad Mohanom bol v roku 2019 smutným zrkadlom klesajúcej popularity výstav automobilov. Zoznam zúčastnených značiek bol už vtedy poriadne deravý. A nie inak je to na premiérovej motoršou IAA Mobility v Mníchove, ktorá ho má nahradiť. Organizátori sa pokúsili o nemožné. Dúfali, že zmenou koncepcie pritiahnu pozornosť automobiliek, novinárov, a najmä návštevníkov. Z autosalónu urobili širokospektrálnu výstavu mobility. Koná sa nielen na samotnom výstavisku, ale aj v uliciach mesta. Napríklad na námestí Königsplatz či na bulvári Brienner Strasse. Medzi jednotlivými stanovišťami funguje kyvadlová doprava po takzvanej modrej linke.

No ani dobrý nápad nedokázal prelomiť končiacu éru kamenných prehliadok. Pokiaľ ide o autá, na mníchovskej motoršou sa zúčastnili takmer výlučne nemecké značky. Bodaj by nie. Mníchov je centrálou BMW ale na skok je Ingolstadt s centrálou Audi. Konkurenčné značky Mercedes-Benz či Volkswagen im priestor nechať nemohli, a tak sú v Mníchove tiež. Koncernová Škoda na rozdiel od Cupry chýba. Podobne Opel, ktorý je už súčasťou francúzsko-taliansko-amerického koncernu Stellantis. A ten obišiel Mníchov veľkým oblúkom. Nie je tu ani jedna z jeho štrnástich značiek. Z tých francúzskych dorazil jedine Renault a jeho Dacia. Výnimkou sú kórejské značky Kia a Hyundai, ktoré berú Európu vážne av Nemecku majú svoje vývojové strediská. Naopak, Japonci nedorazili vôbec.

Autosalón Ženeva - 2016 Čítajte viac Ženevský autosalón presťahujú do Kataru. Už budúci rok!

Takže vymenovávať, kto v Mníchove absentuje, zaberie viac času ako prečítať zoznam vystavovateľov. Zmeniť chod dejín sa jednoducho nedá. Automobilky „prešatovali“ do virtuálneho priestoru a svetová pandémia tento proces len a len urýchlila. Dokonca sa im sociálne siete zapáčil. Lepšie to už teda nebude. Napriek tomu sa v Mníchove objavili významné premiéry. Prekvapením je najmä počet konceptov, ktoré prezentujú do jedného elektrickú budúcnosť. Vidieť tu môžete elektrické SUV Maybach, Smart, elektrický off-road Mercedes-Benz G, elektrickú Cupru a Volkswagen, ktoré predznamenávajú príchod kompaktných mestských elektromobilov, ale aj luxusné GT od Audi.

Sériové novinky sme spočítali na prstoch jednej ruky. No taká nová generácia Renaultu Mégane E-Tech, ktorá prepriahla na elektrický pohon, určite stojí za to. Tak ako debutový elektrický Mercedes-Benz EQE. Medzi autami s konvenčným pohonom zas zažiarila Dacia a jej 7-miestny Jogger pre „chudobných“ či Kia Sportage, ktorá bude schádzať z liniek závodu v Žiline, a tiež prvé európske SUV kupé od Volkswagenu – Taigo. Najdôležitejšie novinky vám predstavujem podrobnejšie. Kým však elektrické autá nepochybne budúcnosť majú, a to nalinkovanú priamo Bruselom, otázkou je, či ju má aj prehliadka v Mníchove. Rozhodnutie o ďalšom ročníku bude pravdepodobne výsledkom bilancie toho prvého.

SÉRIOVÉ NOVINKY

Dacia Jogger

IAA Mobility - 2021 Foto: Dacia
Dacia Jogger - 2021 IAA Mobility - 2021

Rumunská automobilka sa po dlhých rokoch vrátila k filozofii Loganu MCV prvej generácie. Z novej generácie totiž opäť stvorila 7-miestne kombi, ktoré nahradí v ponuke súčasný Logan MCV aj MPV Dacia Lodgy. Navyše však nový Jogger pridáva gény crossoverov, čo vidieť na chránenom podvozku s výškou 200 mm. Pôvodné zadné krídlové dvere nahradilo výklopné veko, tak ako na osobných kombi. Jogger už teda nechce byť úžitkovým, ale štýlovým rodinným autom. Tri rady sedadiel v konfigurácii 2 + 3 + 2 umožňujú variovať objem batožinového priestoru od 160 do neuveriteľných 1 819 litrov. Pre Jogger sú zatiaľ pripravené dva 3-valce 1,0 TCe s výkonom 81 alebo 74 kW. Slabší z nich bude spaľovať LPG. Štandardom je 6-stupňová manuálna prevodovka. Neskôr je v pláne hybridná verzia s motorom 1,6 SCe, ktorú si Jogger požičia z hybridného Clia.

Renault Mégane E-Tech

Renault Mégane E-Tech - 2021 Foto: Renault
Renault Mégane E-Tech - 2021 Renault Mégane E-Tech - 2021

Piata generácia Renaultu Mégane sa definitívne zmenila na elektromobil. So spaľovacími motormi už neráta. Aj preto prichádza s úplne novým dizajnom a proporciami. Mégane E-Tech má na dĺžku 4 210 mm, čo je o 149 mm menej, no rázvor náprav narástol o 31 na 2 700 mm. Na výšku zas pribudlo 53 mm, ale nie kvôli podlahovým batériám. Platforma CMF-EV využíva totiž najužší sériovo vyrábaný akumulátor s výškou len 110 mm. Posádka tak získala viac priestoru, a navyše kufor s objemom 440 litrov, o 56 viac ako v minulosti. Interiér zamenil klasické prístroje za dvojicu displejov s uhlopriečkou 12,3 a 12 palcov. Jazdné režimy sa ovládajú priamo z volantu, podobne ako „prevodovka“. Mégane E-Tech poháňa predný synchrónny elektromotor s výkonom 96 alebo 160 kW. Akumulátory budú mať kapacitu 40 alebo 60 kWh, z čoho sa odvíja dojazd 300, respektíve 470 km. Podpora nabíjania výkonom 130 kW znamená rýchle čerpanie energie.

Kia Sportage

Kia Sportage - 2021 Foto: Kia
Kia Sportage - 2021 Kia Sportage - 2021

Po prvý raz v histórii vyvinula Kia SUV Sportage vo verzii špeciálne pre Európu. V porovnaní s globálnym modelom bude Sportage zo Žiliny o niečo kratší (4 515 mm). Základom piatej generácie je nová platforma N3 sesterského Hyundaia Tucson. Dizajn prekvapí odvážnymi bumerangovými dennými svetlami a originálnym zadným stĺpikom. V kabíne šokuje Sportage zakriveným displejom z elektrickej Kie EV6, ktorý tvoria dve 12,3-palcové obrazovky. Kia sľubuje viac priestoru pre posádku aj batožinu. Pod elektricky ovládaným zadným vekom je 591 litrov a po sklopení sedadiel až 1 780 litrov. Okrem motorov 1,6 T-GDi (110, 132 kW) a 1,6 CRDi (85, 100 kW) bude Sportage v ponuke aj ako hybrid (169 kW) a plug-in hybrid (195 kW). Vždy s motorom 1,6 T-GDi. Chýbať nebudú 7-stupňové dvojspojkové prevodovky, pohon oboch náprav a pri diesli aj inteligentný 6-stupňový manuál s iMT s automatickou spojkou. K prvým zákazníkom dorazí Sportage najskôr koncom roka.

Mercedes-Benz EQE

Mercedes-Benz EQE - 2021 Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQE - 2022 Mercedes-Benz EQE - 2021

Po elektrickej vlajkovej lodi EQS prichádza Mercedes-Benz s menšou triedou EQE. Spája ich však rovnaká architektúra EVA 2.0. Elektrické éčko bude o čosi menšie. Na dĺžku má 4 934, o 331 menej. V porovnaní s klasickou triedou E má však rázvor náprav natiahnutý o 80 mm na konečných 3 210 mm. Dizajn je prísne podriadený aerodynamike. Od EQS sa líši najmä spracovaním masky, ktorá je prekvapujúco väčšia. Kolesá budú mať priemer 19 a 20 palcov. Z EQS čerpá interiér obrí displej Hyperscreen, ten však bude len za príplatok. Štandardom sú 12,2 a 12,8-palcové obrazovky. Automobilka zatiaľ predstavila len verziu EQE 350, ktorá má batérie s kapacitou 90 kWh a zadný elektromotor s výkonom 215 kW. Dojazd bude približne 660 km. Nabíjanie z 10 na 80 % má zabrať len 31 minút. Až neskôr sa objaví štvorkolka 4Matic dvojicou elektromotorov. Zákazníci si budú môcť dopriať pneumatické odpruženie aj riadenú zadnú nápravu v uhle 10 stupňov.

VW Taigo

VW Taigo - 2021 Foto: Volkswagen
VW Taigo - 2021 VW Taigo - 2021

Volkswagen konečne prichádza so svojím prvým SUV Coupé. Prekvapujúco však nie v triede Touaregu či Tiguanu. Táto výsada pripadla kompaktnému VW Taigo, ktoré je európskym derivátom brazílskeho Nivusu. Dĺžkou 4 260 mm stojí medzi T-Crossom a T-rocom. Platí to aj o rázvore náprav s hodnotou 2 566 mm. Efektnú klesajúcu líniu strechy môže zvýrazniť dvojfarebné lakovanie. Ako inak, základom je platforma MQB. Kabína vychádza z Pola, aj preto disponuje sériovo digitálnym kokpitom, najmodernejším infotainmentom MIB3 a digitálnym panelom klimatizácie. Nešetrilo sa ani na asistenčných systémoch. Taigo dostalo do vienka napríklad Travel Assist pre asistovanú jazdu na diaľnici a v zápchach. Praktickosť zas demonštruje kufor s objemom 438 litrov. Pod kapotu sa dostali nielen známe 3-valce 1,0 TSI (70, 81 kW), ale aj 4-valec 1,5 TSI Evo (110 kW), a to s manuálnymi alebo so 7-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami DSG. Pohon oboch náprav neočakávajte. Taigo bude na rozdiel od Nivusu automobilka vyrábať v Španielsku.

KONCEPTY

Audi Grandsphere

Audi Grandsphere Concept - 2021 Foto: Audi
Audi Grandsphere Concept - 2021 Audi Grandsphere Concept - 2021

Z konceptu Grandsphere by sa mohol stať časom konkurent Mercedesu-Benzu EQS. Má na to všetky predpoklady, a najmä fascinujúci dizajn 5-dverového GT s dĺžkou až 5 350 mm, čo je viac, ako má vlajková loď Audi A8 L. Rovnako monumentálne sú 23-palcové kolesá. Raritou je zadné kolmé okno, ktoré sa skrýva pod strešným spojlerom. Audi tvrdí, že na rozdiel od klasických limuzín sa manažérske sedadlo posunulo zozadu do prvého radu. To preto, že autonómne riadenie na úrovni SAE 4 s volantom a pedálmi, ktoré sa v režime autopilota ukryjú, vytvára dostatok priestoru. Zaujímavá je absencia displejov. Efekt „digitálneho detoxu“ dosiahlo Audi projekciou potrebných informácií na drevené povrchy. Platforma PPE pre luxusné elektromobily obsahuje dva elektromotory so systémovým výkonom 530 kW, takže Grandsphere akceleruje na stovku za menej ako štyri sekundy. Batérie s kapacitou až 120 kWh zabezpečujú dojazd 750 km. Len 10 minút na nabíjačke má stačiť k načerpaniu energie na ďalších 300 km. To aj vďaka 800 V architektúre a podpore nabíjania výkonom 270 kW.

Porsche Mission R

Porsche Mission R Concept - 2021 Foto: Porsche
Porsche Mission R Concept - 2021 Porsche Mission R Concept - 2021

Porsche je vo svete elektromobility ako doma. No s batériami hodlá uspieť aj na okruhoch. Mníchovský autosalón preto ozdobilo konceptom hypervýkonného špeciálu Mission R. Karbónovú šelmu poháňajú dva elektromotory so špičkovým výkonom 800 a stálym 500 kW. Spolu s batériami sú chladené olejom, aby mohol Mission R využiť naplno svoj potenciál. Akumulátory mu majú stačiť na 30 až 40 minút jazdy, to aj vďaka rekuperácii s výkonom 840 kW. Rýchle nabíjanie z 5 na 80 % za 15 minút zabezpečí 900 V architektúra. Relatívne ľahký špeciál s hmotnosťou 1 500 kg vystrelí na stovku za 2,5 sekundy a dosiahne maximálku 300 km/h. K asfaltu ho prisáva obrie zadné krídlo a difúzor. Porsche už pracuje na produkčnej verzii pre klientske preteky. A šepká sa, že jeho technológia by mohla ovplyvniť budúcu generáciu elektrických modelov 718 Cayman/Boxster.

Cupra UrbanRebel Concept

Cupra UrbanRebel Concept - 2021 Foto: Cupra
Cupra UrbanRebel Concept - 2021 Cupra UrbanRebel Concept - 2021

Po Cupre Born chystá ostrá divízia Seatu aj menší mestský elektromobil. Na trh však príde až v roku 2025. Jeho predskokanom je štúdia UrbanRebel Concept, postavená na skrátenej elektrickej platforme MEB Eco s predným náhonom. A to je ale asi jediné, čo má UrbanRebel spoločné s realitou, pretože inak sa predvádza v kabáte brutálneho elektrického hothatchu s 3-dverovou karosériou, mohutným zadným krídlom a najmä výkonom, ktorý nemá šancu zamieriť do produkčného modelu. UrbanRebel poháňa elektromotor s výkonom 250 a krátkodobo až 320 kW! Takže na stovku šprintuje za 3,2 sekundy. Fascinujúci dizajn ozvláštňuje čierna plávajúca strecha, štruktúrovaný lak a množstvo svetelných efektov. Očakáva sa, že sériová verzia by mohla mať batérie s kapacitou maximálne 52 kWh a výkon nanajvýš 172 kW. Napokon, sériová novinka Cupry by mala štartovať na cene 20 000 eur.

Maybach EQS SUV Concept

Mercedes-Maybach EQS SUV Concept - 2021 Foto: Mercedes-Maybach
Mercedes-Maybach EQS SUV Concept - 2021 Mercedes-Maybach EQS SUV Concept - 2021

Maybach sa s témou elektrického SUV pohrával už pred troma rokmi v Šanghaji, kde predstavil koncept Ultimate Luxury. Ten mníchovský je ale už ale oveľa bližšie k sériovej verzii, ktorá sa k prvým zákazníkom dostane v roku 2023. V podstate pôjde o noblesnejšiu verziu pripravovaného elektrického Mercedesu-Benzu EQS SUV, ktorý ho predbehne o celý rok. K značke Maybach sa tento opulentný koráb hlási chrómovými prúžkami integrovanými v zaslepene maske aj logami Maybach implantovanými ako vzor v diódových svetlách či hliníkových lemoch okien. Nechýba typické dvojfarebné lakovanie. Základom bude elektrická platforma EVA 2.0, ktorá môže mať batérie s kapacitou 107,8 kWh a maximálny výkon až 560 kW. Elektrickému Maybachu by to malo zaručiť raketovú akceleráciu a dojazd približne 600 km. Kabína je určená štyrom cestujúcim na samostatných sedadlách. Luxus sa tu spája s rozsiahlou digitalizáciou. Palubnú dosku tvorí obrazovka Hyperscreen so šírkou až 1 410 mm.

Volkswagen ID.Life

VW ID.Life Concept - 2021 Foto: Volkswagen
VW ID.Life Concept - 2021 VW ID.Life Concept - 2021

V roku 2025 obohatí VW ponuku elektromobilov mestským ID.2, stojacim pod hatchbackom ID.3. Jeho cena by mala začínať na 20 000 eurách. Na IAA Mobility v Mníchove sa predstavil v podobe invenčného konceptu ID.Life s minimalistickým dizajnom a množstvom prírodných materiálov. Tak napríklad odnímateľná strecha so vzduchovými komorami je vyrobená z tkaniny z PET fliaš, priehľadný lak karosérie „prifarbili“ drevené triesky, pneumatiky zas využívajú prírodný kaučuk či ryžové plevy. Podobne je to vo variabilne zariadenom interiéri, kde možno vytvoriť lôžkovú úpravu a dokonca kino, keďže v palubnej doske je integrované plátno. Dva batožinové priestory majú objem 401 litrov. Koncept s dĺžkou 4 090 mm používa batérie s kapacitou 52 kWh na 400 km jazdy. Elektromotor poháňajúci predné kolesá má výkon 172 kW. Z 0 na 100 km/h akceleruje ID.Life za 6,9 s.

BMW i Vision Circular

BMW i Vision Circular Concept - 2021 Foto: BMW
BMW i Vision Circular Concept - 2021 BMW i Vision Circular Concept - 2021

Futuristický koncept z Mníchova je víziou BMW radu 1 pre rok 2040. Označenie Circular upriamuje pozornosť na jeho ekologickú povahu. Má byť totiž súčasťou recyklačnej slučky. Aj preto je koncept vyrobený výlučne z materiálov, ktoré možno opätovne spracovať. Platí to dokonca aj o jeho batériách solid-state, ktoré sú novou generáciou akumulátorov s neporovnateľne vyššou energetickou hustotou. Aby bol obeh materiálu čo najjednoduchší, má Circular ľahko demontovateľné kolesá, sedadlá či palubnú dosku. Materiálom šetrí až tak, že logo BMW je vyryté do prednej masky. A na koncepte nenájdeme ani lak. Stačí mu eloxovaný hliník. Priehľadné pneumatiky sú vyrobené z prírodného kaučuku a volant 3D tlačou s dreveného prášku. Prístrojový panel zastúpil obrí head-up displej. Energiu zas bude Circular šetriť pomocou synchronizácie s infraštruktúrou.

Smart Concept #1

Smart Concept No.1 - 2021 Foto: Smart
Smart Concept No.1 - 2021 Smart Concept No.1 - 2021

Po tom, čo sa dostal Smart do rúk čínskej spoločnosti Geely, chystá novú generáciu elektrických modelov. A chýbať medzi nimi by nemal ani crossover konkurujúci Mini Countrymanu. Jeho predobrazom je štúdia Concept #1. Na dĺžku má 4 190 mm a rázvor 2 750 mm, teda na úrovni strednej triedy. To sľubuje veľký vnútorný priestor, do ktorého vedú dva páry dverí, pričom zadné sa otvárajú protismerne. Dizajn nemá so súčasnými Smartmi nič spoločné. Prezentuje úplne nový štylistický jazyk s plávajúcou kontrastnou strechou a veľkými 21-palcovými kolesami. V kabíne sa nachádza moderný infotainment s uhlopriečkou 12,8 palca. Najviac spája koncept s realitou nová elektrická platforma Geely Sustainable Experience Architecture (SEA) vyvinutá v Číne. Produkčná verzia veľkého Smartu sa ukáže už budúci rok a na trhy vrátane európskeho zamieri o rok neskôr.

Mercedes-Benz EQG Concept

Mercedes-Benz EQG Concept - 2021 Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQG Concept - 2021 Mercedes-Benz EQG Concept - 2021

Mercedes-Benz urýchľuje elektrickú stratégiu. A tá neminie ani ikonický off-road triedy G. Koncept EQG z Mníchova tak môžeme považovať za prototyp sériovej verzie. Hoci si štúdia zachovala všetky charakteristiky géčka, pridáva zaslepenú masku so svietiacou hviezdou, svietiace bočné lišty, 22-palcové aerodynamicky optimalizované disky či strešný nosič s motívom písmena G a diódovou „rampou“. Falošný kryt rezervného kolesa na piatych dverách má funkciu odkladacej schránky pre nabíjacie káble. Dobrou správou je zachovanie rámového podvozku a tuhej zadnej nápravy. Rám sa stal domovom akumulátorov, ktoré zásobujú štyri elektromotory umiestnené v blízkosti kolies. Navyše sú vybavené dvojstupňovou prevodovkou, takže tu máme čosi ako „redukciu“. Technické parametre automobilka neprezradila, no tvrdí, že produkčné EQG bude v teréne rovnako schopné ako jeho konvenční súrodenci.

Výstava áut v ZSSR - 1961 Čítajte viac Toto nie sú fotky z múzea. Toto je ruský ‘autosalón‘ v roku 1961

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Mníchov #IAA Mobility
Články podľa značiek