V poslednom čase sme svedkami veľmi nepresvedčivých výsledkov moderných áut v takzvanom „losom teste“, teda v teste prudkého vyhýbacieho manévru. Spomeňme nedávne „trapasy“, napríklad podpriemerné výsledky VW Golf, Škody Superb iV, Hyundaiu Tucson, Volkswagenu ID.4 či dokonca športových modelov Mercedes-AMG triedy A, BMW 2 Gran Coupé alebo Toyoty Supra. Žiadne z nich nedokázalo absolvovať test predpísanou rýchlosťou 77 km, ktorú považuje za referenčnú pri hodnotení kvality jazdných vlastností španielsky web km77, expert na losie testy. Pritom ešte pred pár rokmi to autám celkom išlo. Čo sa deje? Nebudú už nikdy jazdiť tak dobre ako ich predchodcovia?
Faktorov, ktoré to vysvetľujú, je viacero – vysoká hmotnosť, najmä elektrifikovaných verzií, nerovnomerné rozloženie hmotnosti medzi nápravami, šetrenie na viacprvkových zaveseniach zadných kolies a v neposlednom rade nasadenie pneumatík s nízkym valivým odporom. Tie síce znižujú spotrebu paliva a teda aj emisie, ale jazdným vlastnostiam v kritických situáciách rozhodne nepomáhajú. Takto nejako si môžeme vysvetliť aj najnovšie výsledky testov troch elektromobilov, za ktorým stojí švédsky magazín Teknikens Värld, mimochodom magazín, ktorý losí test pred troma dekádami vymyslel a urobil z neho povinne-nepovinnú disciplínu. Aj vďaka kauze prvej generácie Mercedesu-Benz triedy A, na ktorej zlyhanie musela automobilka promptne reagovať.
Čítajte viac Km77: Auto staré 22 rokov zvláda losí test lepšie ako mnohé novéNajnovší test len potvrdil, že elektrické autá, hoci majú nízke ťažisko, v zákrutách veľmi nepresvedčia. Škodí im nadváha aj spomínané ekonomické obutie. Testu sa zúčastnil Ford Mustang Mach-E, elektrická nádej Fordu, Tesla Y a ambiciózny Hyundai Ioniq 5. Len pri jednom môžeme hovoriť o dobrých výsledkoch. Dosiahla ho americká Tesla Y, ktorá zvládla prejsť dráhou rýchlosťou aspoň 75 km/h. Hyundai Ioniq 5 už ale stačil na len 72 km/h a Ford Mustang Mach-E, ktorý si požičal meno svojho slávneho športového brata, dokonca len na 68 km/h. Pri vyšších rýchlostiach už padali kužele. Mustang Mach-E príliš neoslnil ani v španielskych testoch, kde mu namerali 71 km/h.
Čítajte viac Km77: 22 ročné auto má v losom teste stále navrch. Aj bez ESP!Testeri sa zhodli, že za podpriemernými schopnosťami Mustangu Mach-E, ktorý sa správa pri vyšších rýchlostiach takpovediac nevyspytateľne, stojí okrem spomínaných faktorov aj zlá stabilizačná kontrola. Aktualizácia softvéru by mohla pomôcť. V každom prípade aj tento test preukázal, že hoci sú moderné elektromobily pekelne rýchle v priamom smere a akceleráciou zatieňujú svojich rivalov so spaľovacími motormi, na kľukatých cestičkách sa im príliš nedarí. Najlepším príkladom je klasický Ford Mustang s benzínovým motorom, ktorý počas testov km77 dokázal prejsť traťou rýchlosťou 77 km/h, teda o šesť kilometrov za hodinu rýchlejšou ako elektrický Mustang.