
Pamätáte si ešte na škandál s preplňovanými motormi 1,2 TSI od Volkswagenu? Poddimenzované rozvody ich prvých verzií s rozvodom SOHC a 8-ventilovou hlavou, a to z dôvodu šetrenia nákladov, viedli k ich častej deštrukcii. Na škodu zákazníkov, väčšinou až po vypršaní záruky. Natiahnutím alebo nedostatočným šponovaním reťaze došlo k tomu najhoršiemu, čo sa môže moderným motorom stať – preskočeniu „zubov“ a porušeniu vzájomnej pozície kľukového a vačkového hriadeľa. Nesprávne časovanie malo potom za následok kolíziu ventilov a piestov – kov na kov.

Dráhy piestov a ventilov sa totiž čiastočne prekrývajú, no nikdy by sa nemali nachádzať v rovnakom čase na rovnakom mieste. Odvtedy sa veľa zmenilo, ale problém s rozvodmi je stále nočnou morou motorárov a najmä zákazníkov, zvlášť v krajinách, kde sa starostlivosť o autá takpovediac „nenosí“ a kde sú často vystavené väčšiemu zaťaženiu, než povoľuje výrobca. A takou krajinou je aj Rusko. Preto sa domáci AvtoVaz rozhodol pre aktualizáciu, ktorá má odstrániť takéto riziká. Začne svojím vrcholovým agregátom s kódovým označením 21179. Ide o atmosférický 4-valec s objemom 1,8 litra, ktorý používa Lada Vesta a crossover X-Ray, teda najmodernejšie modely ruskej značky.

Riešením je zmenený tvar piestov, ktorý má vo svojom dne priehlbinky. Práve tie majú zaručiť dostatok pracovného priestoru pre ventily, takže aj keby došlo k poškodeniu rozvodového mechanizmu, v tomto prípade s remeňom, nemôže dôjsť k kolízii piestov a ventilov a k deštrukcii, ktorá by si inak vyžiadala nákladnú opravu. Tieto motory tak budú v podstate „nezničiteľné“. Neskôr má toto riešenie prevziať aj menší motor s objemom 1,6 litra. Úprava nemá mať negatívny vplyv na cenu, výkon ani spotrebu. Pripomeňme, že väčší z agregátov ponúka 91 kW a vo vrcholovej verzii Vesta Sport až 108 kW. Spojený môže byť s manuálnou aj automatickou prevodovkou.
