VW, ktorý chce byť európskym lídrom v predaji elektromobilov, chce v najbližších rokoch postaviť šesť batériových tovární. Pokiaľ ide o konkrétne miesta – prvá fabrika by už o dva roky mala začať vyrábať batérie vo švédskom Skelleftea (tam by mala pokračovať spolupráca s Northvoltom), druhá v roku 2025 v Salzgitteri v Nemecku. Ďalšia by mala byť vybudovaná v roku 2026 v Španielsku, Francúzsku alebo Portugalsku.
Čítajte viac Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofouZaujímavá je tá štvrtá, ktorá by mala byť hotová o rok neskôr, teda v roku 2027. Tu sa totiž do úzkeho výberu dostali tri krajiny – Poľsko, Česko a tou treťou je práve Slovensko. Zatiaľ to však vyzerá tak, že Slovensko bude v tomto boji ťahať za kratší koniec. Najväčším favoritom je Česko a za ním nasleduje Poľsko.
V prospech Česka hovorí nielen silná podpora projektu zo strany štátu a aj ďalších významných hráčov v automotive, ale zároveň aj fakt, že krajina z pohľadu strategických surovín „sedí na zlatej bani“. Presnejšie na lítiovo-mangánovej. Práve na jeho území, konkrétne pri Cínovci v Krušných horách, sa totiž nachádza najväčšie európske ložisko lítia a štvrté najväčšie na svete. V okolí Chvaletíc je navyše obrovské ložisko mangánu, taktiež potrebného pre batérie do elektromobilov.
Čítajte viac Boj o batériové megafabriky zúri naplno. Slovensko sa len zdvorilo prizeráČechov správa o odložení rozhodnutia na polovicu budúceho roku trochu zaskočila. O gigafactory mal totiž jednať český minister priemyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) a premiér Andrej Babiš (ANO) s predsedom predstavenstva Volkswagenu Herbertom Diessom ako už „takmer o hotovej veci“. Nakoniec z jednania vzniklo len memorandum o podpore výstavby približne 3 000 dobíjacích staníc pre elektromobily v Česku.
Továreň na autobatérie by mohla vzniknúť v areáli bývalej hnedouhoľnej elektrárne Prunéřov 1. Havlíček už v lete podpísal s energetickou firmou ČEZ memorandum o podpore projektu. Česká továreň by mohla ročne vyrobiť batérie s kapacitou viac ako 30 gigawatthodín, čo vystačí pre 400– až 800-tisíc osobných automobilov ročne v závislosti od technológie a ich kapacity.
Či však naši západní susedia miliardovú investíciu naozaj získajú, je otázne. VW môže ešte svoje plány revidovať a netreba podceňovať ani Poľsko s veľmi slušným zázemím. LG Chem tam totiž aktuálne buduje, respektíve postupne rozširuje, svoju batériovú továreň, ašpirujúcu na titul najväčšej svojho druhu na svete.