Nedostatok čipov spomaľuje alebo zastavuje výrobu nových áut. Predajne niektorých značiek sú doslova prázdne. Niet čo predávať, minuli sa aj skladové zásoby. Potom neprekvapí, že ľudia hľadajú alternatívu a útokom berú bazáre či internetové portály s ponukou jazdených áut. Veľký záujem je najmä o takzvané „zánovné“ vozidlá s vekom okolo dvoch rokov. Tie sú stále v dobrom technickom stave a navyše kryté zárukou výrobcu. Majú teda najbližšie k novým. Už ale neplatí, že sú lacnejšie. Zvýšený dopyt a obmedzená ponuka totiž tlačia ich ceny nahor.
Čítajte viac Sedany starnú, SUV chýbajú. Trh s jazdenými autami sa otriasa v základochVideotest: Dá sa zvyknúť na malý volant?
Ako vyplýva z analýzy spoločnosti Aures Holdings, ktorá prevádzkuje najväčšiu sieť autobazárov v krajinách V4, zánovné vozidlá s vekom do dvoch rokov zdraželi na Slovensku medziročne až o 15,03 %, v Českej republike o 13,27 % a v Poľsku o 3,01 %. Najvyšší rast cien sa teda týka práve Slovenska. Ponuka týchto vozidiel inzerovaných v krajinách V4 pritom medziročne klesla o 41 597 áut. „Rapídny nárast predajných cien niektorých zánovných áut na Slovensku nás prekvapil. Všeobecne ojazdené autá za posledný rok zdraželi okolo desiatich až pätnástich percent, ale v segmente áut do dvoch rokov veku sa veľakrát pohybujeme aj cez dvadsať percent, v niektorých krajinách dokonca vyše tridsať percent,“ konštatuje Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti.
Čítajte viac Pozor: Jazdené autá sú predražené aj o 20 %. A v biednom staveA dodáva, že ceny týchto áut sa začínajú blížiť k cenám, za ktoré boli tieto modely predávané ako úplne nové. Podľa všetkého sa situácia na trhu zánovných áut v najbližšom čase nezlepší. „Správy z automobiliek rozhodne k upokojeniu situácie neprispievajú. Naopak, niekoľko značiek už oznámilo ďalšie obmedzenia alebo dokonca prerušenie výroby, čo povedie k ďalšiemu nedostatku nových áut. Kým nebudú automobilky schopné vyrobiť alebo aspoň dokončiť autá a dostať ich na trh, zdražovanie bude pre ich nedostatok na trhu pokračovať. Výhľad je zatiaľ taký, že najmenej do polovice budúceho roka sa situácia nezlepší,“ dopĺňa Petr Vaněček.
Porovnanie cien vybraných „jazdeniek“ s vekom do dvoch rokov
Slovensko | 2020 (€) | 2021 (€) | rozdiel v % |
---|---|---|---|
Škoda Fabia | 9 990 | 11 500 | +15,6 |
Mercedes-Benz E | 48 943 | 54 990 | +12,4 |
Mercedes-Benz GLE | 72 990 | 81 776 | +12,0 |
VW Golf | 15 800 | 17 495 | +10,7 |
Škoda Superb | 27 390 | 29 990 | +9,5 |
Renault Clio | 9 900 | 10 800 | +9,1 |
Škoda Octavia | 16 990 | 18 500 | +8,9 |
Kia Ceed | 14 990 | 16 290 | +8,7 |
Hyuindai Tucson | 21 895 | 23 480 | +7,2 |
Suzuki Vitara | 16000 | 17000 | +6,3 |