Rolls-Royce vzdal boj s tichom. Trochu hluku vraj nezaškodí

Koncom septembra Rolls-Royce oznámil skorý začiatok testov svojho prvého čistého elektromobilu Spectre. Nový „prízrak“ však bude musieť vybojovať ťažký boj. A ten nesúvisí s dynamikou ani dojazdom, ale paradoxne s tichom – mantrou britskej značky.

25.10.2021 14:00
debata
Nový čisto elektrický Rolls-Royce Spectre nemá... Foto: Rolls-Royce
spectre Nový čisto elektrický Rolls-Royce Spectre nemá byť napriek tichému pohonu najtichším modelom značky. Je to paradox.

Nový elektromobil Rolls-Royce dorazí o necelé dva roky s celkom novým názvom Spectre. Automobilka sa dušuje, že elektrický pohon je pre Rolls-Royce ešte vhodnejší ako pre iné značky. Jednak historicky, keďže samotný Henry Royce bol fascinovaný všetkými elektrifikovanými produktmi a Charles Rolls zas považoval elektromotor za priam ideálny pre pohon luxusných áut, ale aj tým, že ticho a vysoký krútiaci moment sa stali pre britskú značku doslova mantrou. Tieto vlastnosti sa vryli priamo do jej DNA, i keď vždy v spojení so spaľovacími motormi. Posledná generácia Phantomu je napríklad najtichším sériovo vyrábaným autom planéty.

Ticho elektromotora sa však môže paradoxne otočiť proti akustickému komfortu. Dané je to tým, že čím tichší je samotný pohon, tím viac počuť v kabíne iné ruchy. Napríklad tie od obtekajúcich prúdnic vzduchu, takzvaný aerodynamický hluk, alebo hluk odvaľujúcich sa pneumatík. Jednoducho, chýba zvuk spaľovacieho motora, ktorý dokázal tie ostatné potlačiť do úzadia. S týmto problémom sa nakoniec Rolls-Royce stretol už pri vývoji Phantomu, kde sa podarilo 12-valcový motor odizolovať natoľko, že sa posádka cítila dezorientovane. Nakoniec musel Rolls-Royce pustiť do kabíny zopár jeho zamatových decibelov. Pri novom elektromobile to ale možné nebude.

50022320721 421bd86c60 c Čítajte viac Spirit of Innovation: Elektrické lietadlo od Rolls-Royceu prvýkrát vzlietlo

Šéf značky Torsten Müller-Ötvös sa preto vyjadril, že Spectre bude znamenať zlom v prístupe Rolls-Royce k akustike. Absolútne ticho nebude cieľom. Podľa neho už konštruktéri nebudú toľko bojovať s potlačením vonkajších zvukov. „Myslím, že máme dostatok skúseností, ako to riešiť,“ povedal Müller-Ötvös. Novinka tak paradoxne nebude najtichším modelom značky, hoci elektrický pohon by to umožnil. Napokon, má ísť o kupé, ktoré nahradí súčasný Wraith, odvodený ešte zo staršej generácie „menšieho“ Ghostu. Autu so športovým charakterom by trocha „hluku“ navyše celkom svedčalo. Samozrejme, i keď v podaní Rolls-Royce.

Vylúčený nie je ani umelý zvuk, pripomínajúci úžasný 12-valec. Aj to by bolo riešenie, hoci nič také zatiaľ Rolls-Royce nepotvrdil. Máme tu ale príklad sesterského BMW, ktoré v nových elektromobiloch generátor zvuku používa. V takom iX3 je v športovom režime zvuk doslova nákazlivý. Uvidíme. V každom prípade bude Spectre prvým krokom na ceste k úplnej elektrifikácii portfólia automobilky, ktorá sa chce do roku 2030 zmeniť na čistú elektromobilku. Využiť pritom môže svoju hliníkovú platformu Architecture of Luxury, odlišnú od BMW, z Phantomu či nového Ghostu, pri ktorej sa už od počiatku myslelo na elektrický pohon.

Rolls-Royce Ghost (2021) Čítajte viac Rolls-Royce Ghost: Kráľ purizmu sa predviedol v Bratislave

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rolls-Royce #Rolls-Royce Spectre
Články podľa značiek