Autonómne riadenie je v súčasnosti na míle vzdialené uvedeniu do sériovej výroby. V rámci všeobecne uznávanej stupnice SAE sa automobilky dostávajú momentálne na úroveň SAE 3, ktorá umožňuje autonómnu jazdu na zmapovaných úsekoch bez zásahov vodiča, no ten musí neustále venovať pozornosť riadeniu a v prípade potreby musí byť okamžite schopný prevziať kontrolu na vozidlom.
To je naozaj ďaleko od pojmu „autopilot“, čo evokuje schopnosť stroja samostatne riadiť vozidlo a riešiť všetky situácie na ceste. A presne v tomto bode sa začala kontroverzia medzi zakladateľom automobilky Tesla Elonom Muskom a americkými úradmi zodpovednými za bezpečnosť cestnej premávky.

Pôvodne sa systém asistovanej jazdy nazýval „Autopilot“, čo v zákazníkoch vzbudzovalo pocit, že elektromobily Tesla dokážu jazdiť samy. To však nebola pravda, keďže systém sa v tej dobe nachádzal niekde na pomedzí úrovní SAE 2 a SAE 3. Išlo teda v podstate len o zdokonalený adaptívny tempomat.
Bohužiaľ, ľahkovážnosť vodičov spôsobila niekoľko vážnych nehôd aj s tragickým koncom. Tesla tak musela systém premenovať, aby neuvádzal spotrebiteľov do omylu. Momentálne sa systém nazýva Full Self-Driving (FSD), pričom tento anglický výraz len opisne pomenúva schopnosť jazdiť samostatne, čo ale stále nie je pravda.

Nedávno však Elon Musk zašiel ešte ďalej. V rámci testovacej fázy novej verzie systému asistovanej jazdy využil bežných zákazníkov, aby systém v tzv. beta verzii používali a získané údaje následne poslúžia na softvérové úpravy. Inak povedané, zákazníci Tesly sa stali pokusnými králikmi.
A aby toho nebolo málo, zakladateľ Tesly prilial olej do ohňa vyhlásením na Twitteri, že verziu systému FSD 10.3 dočasne nahrádzajú predchádzajúcou 10.2. Zároveň pripomína, že je nemožné otestovať všetky situácie a podmienky interne, a preto treba beta testovanie uskutočňovať v bežnej premávke.

Je šokujúce čítať takéto vyhlásenie, keďže z neho vyplýva, že firma radšej ušetrí vlastné prostriedky, ako by mala zákazníkom ponúknuť bezpečný produkt. Namiesto toho ich vystaví nebezpečenstvu dopravnej kolízie a nie len ich, ale všetkých účastníkov premávky. Na Muskov twít zareagoval profesor Philip Koopman, ktorý je odborníkom na autopiloty a pôsobí na Carnegieho-Mellonovej univerzite. Ten sa vyjadril, že dôkladné testovanie nie je nemožné a že Tesla sa len neobťažuje robiť ho. Síce je rád, že najnovšiu verziu stiahli, no celkovo ide o prejav veľmi nezodpovedného konania.