
Európska únia má ambiciózne ciele v elektrifikácii dopravy. Viaceré krajiny už prijali zákaz predaja áut so spaľovacími motormi, niektoré už od roku 2030 či dokonca 2025. Tomu ale nezodpovedá rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Európska asociácia výrobcov áut ACEA preto bije na poplach. A prikladá konkrétne čísla. V súčasnosti je v EÚ k dispozícii síce 225 000 nabíjacích bodov, čo neznie zle, no len 25 000 z nich je rýchlonabíjacích. Pritom za rýchlonabíjacie sa považujú aj tie, ktorých výkon je vyšší ako 22 kW a ktoré v skutočnosti nie sú extra rýchle.
Inými slovami, iba jedno z deviatich európskych nabíjacích bodov je rýchlonabíjačkou. Pripadá na ne tragických 11 %. Zostávajúce nabíjacie miesta sú nízkokapacitné, v podstate z bežných zásuviek. Rozdiel je v tom, že kým na rýchlonabíjacej stanici sa elektromobil nabije za približne 50 minút, aj to nie na tých s výkonom 22 kW, pri nabíjačkách s nízkym výkonom trvá nabíjanie aj niekoľko hodín či celú noc. Súčasná nabíjacia infraštruktúra tak nedokáže držať tempo s predajom elektromobilov, na ktorý Brusel neustále tlačí.

Len v treťom kvartáli tohto roka sa v Európe predalo 212 000 nabíjateľných áut, teda takmer toľko, ako je všetkých nabíjačiek. A toto tempo registrácií navyšuje za 11 dní počet elektromobilov na cestách o toľko, koľko je všetkých rýchlonabíjacích bodov. „Aby sme presvedčili ľudí na prechod k elektromobilom, musíme odstrániť všetky prekážky spojené s nabíjaním,“ povedal generálny riaditeľ ACEA Eric-Mark Huitema. „Ľudia musia vidieť veľa nabíjačiek a tieto body musia byť rýchle a ľahko použiteľné – bez toho, aby museli čakať v dlhých radoch,“ dodáva Huitema.
Počty nabíjacích staníc v krajinách EÚ (2021)
Krajina | Nabíjacie stanice (do 22 kW) | Rýchlonabíjacie stanice (nad 22 kW) | Podiel rýchlonabíjacích staníc (%) |
---|---|---|---|
Holandsko | 64 236 | 2 429 | 3,60 % |
Francúzsko | 42 000 | 3 751 | 8,20 % |
Nemecko | 37 213 | 7 325 | 16,40 % |
Taliansko | 11 842 | 1 231 | 9,40 % |
Švédsko | 8 804 | 1566 | 15,10 % |
Belgicko | 8 006 | 475 | 5,60 % |
Rakúsko | 6 724 | 1 347 | 16,70 % |
Španielsko | 5 279 | 2 128 | 28,70 % |
Fínsko | 3 244 | 484 | 13 % |
Dánsko | 2 699 | 555 | 17,10 % |
Portugalsko | 1 976 | 494 | 20,00 % |
Luxembursko | 1 051 | 10 | 0,90 % |
Poľsko | 1 039 | 652 | 38,60 % |
Maďarsko | 1 008 | 283 | 21,90 % |
Írsko | 763 | 254 | 25,70 % |
Slovensko | 656 | 268 | 29,00 % |
Česká republika | 590 | 610 | 50,80 % |
Slovinsko | 484 | 129 | 21,1 % |
Chorvátsko | 483 | 187 | 27,90 % |
Rumunsko | 317 | 176 | 35,70 % |
Grécko | 253 | 22 | 8,00 % |
Estónsko | 223 | 176 | 44,10 % |
Bulharsko | 118 | 76 | 39,20 % |
Malta | 96 | – | 0 % |
Litva | 74 | 100 | 57,50 % |
Lotyšsko | 56 | 235 | 80,80 % |
Cyprus | 46 | 24 | 34,30 % |
Spolu | 199 250 | 24 987 | 11,10 % |
Zároveň zdôrazňuje, že nabíjanie by malo byť také pohodlné a jednoduché, ako je dnes tankovanie. Inak sú emisné ciele EÚ v oblasti znižovania emisií CO2 v doprave v úplnom rozpore a realitou. ACEA preto nalieha na Európsky parlament a Radu, aby výrazne posilnili návrh Komisie s cieľom zabezpečiť, aby Európa mohla do roku 2030 vybudovať hustú sieť nabíjacej infraštruktúry vrátane dostatočného počtu rýchlonabíjačiek v každom členskom štáte EÚ. Dnes je nabíjačiek nielenže nedostatok, ale sú navyše rozmiestnené nerovnomerne.

Kým v takom Holandsku je ich takmer 67 000, v obrovskom Poľsku len 1 051 a na Slovensku napríklad 656. Samozrejme, nie je cieľom, aby nabíjacie stanice vedeli obslúžiť všetky elektromobily tak, ako je to s čerpacími stanicami, ktoré musia zabezpečiť tankovanie stámiliónov vozidiel so spaľovacími motormi. Nabíjacích bodov je totiž v skutočnosti omnoho viac. Majitelia elektromobilov ich majú doma. Nabíjacia infraštruktúra by mala byť iba doplnková. Otázne však je, čo sa stane v momente, keď pravidlá hry zmení zákaz predaja áut na benzín a naftu.
V takej situácii si totiž budú musieť dobíjať aj tí, ktorí nemajú možnosť domáceho nabíjania, jednoducho preto, že nemajú garáž či vlastné parkovacie miesto s prípojkou. Potom by mohlo dôjsť naozaj ku kolapsu nútenej elektrifikácie. Ak totiž natankujete 50 litrov nafty, ktorá je ekvivalentom 195 kWh elektrickej energie za tri minúty a s elektromobilom to bude trvať rovno niekoľko hodín, dlhé rady na nabitie sa môžu stať pri súčasnom tempe rozvoja nabíjacej infraštruktúry ľahko realitou.