
Sedany a kombi strednej triedy mainstreamových značiek majú svoje dni slávy už dávno spočítané. Ako-tak sa darí Škode Superb, Volkswagenu Passat či Opelu Insiginia, hoci aj ich registrácie sú len tieňom čias, keď boli ešte ikonami. A potom sú tu modely, ktoré nemožno označiť inak ako obchodné fiasko. Patrí medzi ne najmä Ford Mondeo. Posledná generácia, ktorá bola globálnou, sa akosi neujala, v Európe mala navyše trojročný sklz. A tak to aj dopadlo.

Kým ešte pred desiatimi rokmi sa pre tento model rozhodlo ročne viac ako 100 000 zákazníkov, vlani to bolo len úbohých 21 222. Ford tvrdí, že v celej Európe poklesol záujem o klasické modely strednej triedy od roku 2010 až o 80 %. Prísť teda s ďalšou generáciou by bola doslova samovražda. Preto mnohí očakávali, že Mondeo sa pretransformuje na omnoho populárnejší crossover. Tieto špekulácie Ford len posilnil, keď v apríli na autosalóne v Šanghaji predstavil Ford Evos – veľmi pohľadný crossover strednej triedy.

Šokom však bolo, že automobilka zároveň dodala, že Evos je a aj bude výhradne čínskou „záležitosťou“ a že v Európe ani v USA sa ho zákazníci nedočkajú. Zároveň však nevylúčil možnosť, že príde s podobne koncipovaným modelom s iným menom. A túto stratégiu, ktorá však nedáva veľkú logiku, potvrdzujú špionážne snímky tajného zamaskovaného Fordu, ktorý má proporcie strednej triedy, no rozhodne nie je crossoverom. A navyše sa v Číne na sociálnych sieťach objavili skice športovo „ušitého“ sedanu s komentárom, že ide o nástupcu Mondea.

S Evosom má ale novinka spoločný azda len tvar masky, silueta pripomína skôr bežný liftback, akoby sa chcel Ford inšpirovať cestou Peugeotu 508, ktorý sa zmenil z klasického sedanu na 4-dverové kupé a shooting brake. Z obrázkov ťažko odhadnúť, či bude mať novinka zvýšený podvozok, isté paralely s crossovermi by ale chýbať nemuseli. Tak totiž velí súčasná móda. Uvidíme, či takýto recept na zákazníkov spolu s novým označením zaberie. Ford by to v Európe nepochybne potreboval. K trhákom totiž nepatrí už ani jeho Focus či Fiesta.