V kanadskom závode Stellantisu prišlo k výbuchu. Bol to vraj úmyselný čin

Závod vo Windsore naplno tento rok vyrábal len 15 týždňov. A zamestnanci začali byť nervózni.

18.11.2021 14:00
windsor stellantis Foto:
Vo Windsore sa vyrábajú Chysler Pacifica, Voyager a Grand Voyager.
debata (2)

Nedostatok polovodičov komplikuje život automobilkám. Tie musia odstavovať výrobu a zamestnanci prichádzajú o časť mzdy. A keď to trvá už dlho, dôsledky začínajú byť vážne.

Svoje o tom vedia vo fabrike koncernu Stellantis, nachádzajúcej sa vo Windsore v kanadskom štáte Ontario. Jej hlavným výrobným produktom sú minivan Chrysler Pacifica a Chrysler Voyager, vrátane modelu Grand Voyager.

Ide o pomerne veľký výrobný závod, ktorý má vyše 4 400 pracovníkov a vo Windsore, ktorý má približne 230-tisíc obyvateľov patrí k najväčším zamestnávateľom. Zároveň je to závod, patriaci k tým, ktoré neplánované odstávky kvôli nedostatku polovodičov postihli zo všetkých fabrík Stellantisu najviac. Konkrétne toznamená, že štandardne v priebehu celého tohto roku bežala vo Windsore výroba len 15 týždňov. Koncern totiž uprednostňoval výrobu SUV a iných typov automobilov.

ACEA - predaj áut Čítajte viac ACEA: Z čipovej krízy je čipový ‘mor‘. Predaje áut spadli na úroveň roka 1995!

Už na jar bola skrátená výroba v tomto závode z troch zmien na dve, v októbri sa zrušila aj druhá. Z hľadiska práce sa to dotkne takmer dvoch tisícoch zamestnancov. A tí, aj keď ich Stellantis ubezpečil, že závod neplánuje úplne zatvoriť a výroba by sa mohla v najbližších mesiacoch opäť zvýšiť, začali byť nervózni. Už dlhodobo totiž dostávajú len 65 percent mzdy – a to vrátane všetkých vládnych a štátnych podpôr.

A výsledkom bol výbuch v montážnom závode, ku ktorému prišlo pred niekoľkými dňami. Aktuálne vyšla správa, že podľa polície išlo v tomto prípade o úmyselný čín. Odborári následne varovali svojich členov pred „neuváženými činmi“. Našťastie prišlo k explózii vo večerných hodinách, takže nikomu nespôsobila zranenia. Na mieste sa podľa polície našiel podozrivý balík, ktorý bol označený ako zdroj explózie. Závod bol následne kompletne evakuovaný a uzatvorený, po niekoľkých hodinách však prišlo k obnoveniu výroby.

Veríme, že nedostatok polovodičov prestane trápiť automobilový priemysel a aj výrobcov elektroniky čo najskôr. Zamestnanci v sektore automotive totiž čelia veľkému tlaku prakticky už druhý rok, pretože koronakríza plynule prešla do čipovej krízy. Vyhliadky však nie sú dobré, pretože čoraz viac sa hovorí o tom, že už doslova predo dvermi je tretia veľká kríza, ktorá zasiahne automobilový priemysel.

Čína - výroba horčíka Čítajte viac Po čipovej kríze hrozí horčíková! Zastaviť môže do mesiaca celý autopriemysel

Výrobcovia áut totiž budú musieť čeliť nedostatku horčíku. Jeho najväčší výrobca, ktorým je Čína, totiž kvôli vysokým cenám obmedzil jeho výrobu o 85 percent a niekoľko veľkých tovární tam bolo dokonca zatvorených. Kríza by vraj na výrobcov áut mohla doľahnúť už v priebehu prvej polovice budúceho roku.

Horčíku je zatiaľ síce relatívne dosť, avšak to sa môže zmeniť. Bez neho sa autá vyrábať nedajú a problémom je aj fakt, že automobilky si z neho nemôžu robiť dlhodobé zásoby v podobe predvyrobených dielov karosérií, pretože v takomto stave pomerne rýchlo oxiduje.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #výbuch v továrni #CHrysler Pacifica #Stellantis #nedostatok polovodičov
Články podľa značiek