Mahle vyvinulo vstrekovanie pre vodíkové motory. Majú budúcnosť?

Spaľovanie vodíka v zážihových motoroch ešte nie je na odpis. Tejto technológii verí nielen Toyota, ale aj spoločnosť Mahle. Tá vyvinula špeciálne vstrekovanie pre vodíkové motory, ktoré zvýši ich efektivitu.

23.11.2021 14:00
debata (1)
Princíp MJI spočíva v zapálení chudobnej zmesi... Foto: Mahle
Mahle - vstrekovaie vodíka Jet Ignition 2021 Princíp MJI spočíva v zapálení chudobnej zmesi plazmou, ktorá vznikne v predkomôrke, teda nie v hlavnej spaľovacej komore.

Vodík je považovaný za palivo budúcnosti, i keď momentálne sa nachádza v tieni batériových elektromobilov. Tie prevzali nadvládu. Dokonca niektoré automobilky, ako napríklad Honda, dali od vodíka ruky preč. Podobne Mercedes-Benz zrušil svoj vodíkový program v segmente osobných áut. Tvrdia, že ak máme dostatok zelenej energie, je najefektívnejšie uskladniť ju hneď v akumulátore elektromobilu, než s jej pomocou vyrábať vodík. Každá ďalšia transformácia totiž znamená straty. Lenže nie všetci si to myslia.

Mahle - zapaľovanie Jet Ignition 2020 Čítajte viac Mahle: Nemecká firma chce znížiť spotrebu o 10 %. A to bez hybridu

Vodíku stále verí BMW, Hyundai alebo Toyota. Už len preto, že sa dá doplniť neporovnateľne rýchlejšie ako nabiť akumulátor, alebo preto, že vodíkové auto nepotrebuje drahé a neekologické akumulátory. A dokonca je možné vodík použiť nielen v palivových článkoch, ale v spaľovacích motoroch, čo znamená, že prechod k nulovým emisiám by si nevyžadoval prechod k úplne novej technológii. Dobre by poslúžila aj tá známa a overená viac ako sto rokov. Lenže aj vodíkové motory by mali byť efektívne. Veď výroba vodíka je energeticky náročná a náročná je aj jeho distribúcia a uskladnenie.

Mahle Powertrain - batéria Li-C Čítajte viac Mahle Powertrain: Táto batéria sa má nabiť za 90 sekúnd!

Preto nemecká spoločnosť Mahle prichádza s inovatívnym systémom, ktorý má zvýšiť účinnosť spaľovania vodíka v zážihových motoroch. Spojila sa so spoločnosťou Liebherr Machines Bulle, výrobcom spaľovacích motorov pre ťažkú techniku. Mahle tvrdí, že ak má byť spaľovanie vodíka čo najefektívnejšie, mal by mať ideálny vodíkový motor vysoký kompresný pomer a byť schopný spaľovať chudobnú zmes. To však so sebou prináša dve riziká. Vysoký kompresný pomer môže spôsobiť detonačné horenie, teda predčasné zapálenie zmesi, a chudobnú zmes zasa nemusí byť schopná zapáliť iskra sviečky.

Novým systémom vstrekovania vodíka MJI vybavila... Foto: Mahle
Mahle - vstrekovaie vodíka Jet Ignition 2021 Novým systémom vstrekovania vodíka MJI vybavila spoločnosť Mahle experimentálne motory firmy Liebherr Machines Bulle.

Preto bolo spaľovanie vodíka v zážihovom motore doteraz pomerne nestabilné a málo efektívne. Riešením je vstrekovanie MJI (Mahle Jet Ignition), ktoré zapája do hry predkomôrku. V nej sa nachádza vstrekovač aj zapaľovacia sviečka. Do predkomôrky sa vstrekne malé množstvo vodíka a následne sa zapáli. Vznikajúca plazma prenikne do hlavného spaľovacieho priestoru viacerými otvormi. Tým zvýši teplotu a tlak na úroveň, ktorá zapáli zvyšnú chudobnú zmes vo valci. Takto môže vodíkový motor pracovať s vysokým kompresným pomerom, spaľovať chudobnú zmes a odolať detonačnému horeniu.

Mahle - elektromotor bez magnetov Čítajte viac Mahle: Nemci predstavujú revolučný elektromotor. Má účinnosť až 95 %

Podľa Mahle sú výsledky testov na motoroch Liebherr Machines Bulle H966 a H964 veľmi sľubné. Zatiaľ síce ide o agregáty určené pre ťažkú, napríklad ťažobnú techniku, no rovnaký princíp je možné využiť aj vo vodíkových motoroch pre osobné autá. „Ak ťažká či off-roadová technika presedlá na vodík ako palivo, potom sa môže veľmi rýchlo stať klimaticky neutrálnou,“ uviedol technický šéf Mahle Peter Wieske. Spomeňme, že tento princíp nie je úplne nový. Podobný používajú motory F1, spaľovací motor Nettuno v superšporte Maserati MC20 či motory Skyactive-G od Mazdy. Tie však spaľujú benzín.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #vodík #vodíkové autá
Články podľa značiek