Časopis Newsweek sa porozprával s niekoľkými manažérmi a odborníkmi z automobilového priemyslu a súvisiacich odvetví. Z ich odpovedí vyberáme 12 zaujímavých trendov, ktoré by mali byť v tomto roku v oblasti automotive určujúce. Medzi oslovenými respondentmi boli napríklad viceprezident spoločnosti J.D. Power pre dáta a analytiku Tyson Jominy, viceprezident veľtrhu SEMA Mike Spagnola, Pat Ryan, generálny riaditeľ a zakladateľ analytickej spoločnosti CoPilot, Stephanie Brinley, hlavná automobilová analytička IHS Markit a ďalší.
Predpoveď číslo 1: Autá zdražejú
Spôsobia to stále vyššie náklady na mzdy, na materiály a aj na zmenu spôsobu výroby, pri ktorom sa ráta s oveľa vyššími skladovými zásobami, čo je drahšie. V Európe k tomu prispeje aj prísna emisná politika a stále vyššie nároky na bezpečnosť áut. Len pre zaujímavosť – ešte v roku 2017 bolo takmer 20 percent v USA predávaných áut v najnižšej cenovej kategórii pod 20 000 dolárov. Dnes do nej patrí už len sotva jedno percento predávaných áut.
Predpoveď číslo 2: Vzrastie záujem o individuálne prestavby
„Zobrať staršie vozidlo a prerobiť je čoraz populárnejšie a myslím si, že záujem o prestavby bude rásť, možno sa to však viditeľnejšie prejaví v rokoch 2023 a 2024,“ myslí si Mike Spagnola, viceprezident známeho veľtrhu SEMA, zameraného aj na túto oblasť. Bude rásť aj trh s náhradnými dielmi a materiálom pre individualizáciu, na ktorom sa budú snažiť výrobcovia áut vytlačiť spoločnosti, ktoré sa na tento segment špecializovali doteraz.
Predpoveď číslo 3: Ľudia budú ochotní viac investovať do áut a výbav
Dôvod je v tomto prípade jednoduchý – znížila sa mobilita, ľudia prestali nakupovať a začali rásť ich úspory. Zároveň z hľadiska covidovej bezpečnosti výrazne rastie záujem o individuálnu dopravu a klesá o verejnú. Ľudia preto budú nakupovať viac áut a za vyššie ceny.
Čítajte viac Autá brutálne zdraželi. Za poslednú dekádu aj o 35 %!Predpoveď číslo 4: Zníži sa množstvo predávaných modelov a typov
Kríza v subdodávateľských reťazcoch vyvoláva tlak po zjednodušení a zlacnení výroby áut, preto klesne množstvo ponúkanej doplnkovej individuálnej výbavy, navyše tá sa začne ponúkať skôr v niekoľkých balíkoch, zložených z viacerých produktov. 50 a viacstránkové cenníky niektorých modelov, ktoré existovali doteraz, sa tak budú stávať pomaly minulosťou.
Predpoveď číslo 5: Klesne záujem o sedany a športiaky
Záujem o sedany kontinuálne globálne klesá už približne polovicu dekády a tento trend bude pokračovať aj naďalej. Z trhu ich vytláčajú najmä crossovery a SUV. Záujem o športové autá klesá preto, lebo sú jednoúčelové, stúpajú ich ceny, náklady na prevádzku a v neposlednom rade aj náklady na parkovanie. Preto si už len málokto v mestách môže dovoliť vlastniť niekoľko áut, z ktorých bude jedno „len na zábavu“.
Predpoveď číslo 6: Stúpne záujem o veterány
Je to taktiež už dlhšie trvajúci trend. Záujem o staré a najmä športové autá výrazne stúpa, mnohí v nich vidia dobrú investičnú príležitosť. Tú kvôli znižujúcim sa úrokovým sadzbám v bankách hľadá čoraz viac ľudí a mnohí z nich sa obzerajú práve po starých autách, ktoré už majú historickú hodnotu, alebo pri ktorých je predpoklad, že ju rýchlo nadobudnú a bude ďalej rásť.
Čítajte viac Škoda 105S za 24-tisíc eur? Kúpil ju Slovák!Predpoveď číslo 7: Bude sa predávať viac úžitkových vozidiel
Predaj osobných áut výrazne klesol, predaj úžitkových až tak dramaticky nie, pretože firmy ich skrátka pre svoj biznis potrebujú. To si uvedomujú aj ich výrobcovia, ktorí navyše majú pri nich vyššiu maržu, než pri mnohých malých osobných autách a autách nižšej strednej triedy.
Predpoveď číslo 8: Klesne množstvo príplatkovej výbavy
Tento trend opäť súvisí s polovodičovou krízou a zároveň so snahou automobiliek čo najviac znížiť výrobnú cenu a zvýšiť vlastnú maržu. Ideálne je pre ne predávať drahšie autá s limitovanými možnosťami individualizácie, týmto smerom sa bude v roku 2022 profilovať aj ich ponuka.
Predpoveď číslo 9: Jazdené autá zdražejú
Cena jazdených áut bude rásť, respektíve ich hodnota sa s ich vekom bude znižovať pomalšie, než doteraz. Tento trend bol badateľný už v roku 2021, keď napríklad ceny jazdených jedno- a dvojročných áut sú porovnateľné s cenou nových. Menej známy fakt uvádza americká analýza spoločnosti CoPilot, tvrdiaca, že rovnako rýchlo ako ceny trojročných a novších áut minulý rástli ešte ceny najstarších áut s vekom 13 rokov a viac. Dôvodom je nedostatok nových áut na trhu, spôsobený nedostatkom niektorých komponentov a materiálov a taktiež ich rastúce ceny.
Predpoveď číslo 10: Zmení sa spôsob vystavovania vozidiel
Automobilové veľtrhy sa v minulom roku buď nekonali vôbec, alebo iba v obmedzenom rozsahu a rôznych inovatívnych formách. Zmena spôsobu vystavovania vraj bude trvalá, pribudne viac predvádzacích akcií na rôznych miestach, kde sa budú snažiť automobilky zlákať klientov autentickým zážitkom, takže vzrastie ponuka predvádzacích jázd – nielen v dílerstvách, ale aj na špecializovaných akciách na okruhoch, alebo aj na samotných veľtrhoch. Porastie aj význam predajných a marketingových akcií, uvádzaných prostredníctvom streamov.
Čítajte viac Ženevský autosalón v roku 2022 náhle zrušili. Problémom je vraj pandémiaPredpoveď číslo 11: Záujem o elektromobily bude rásť
Tento trend nijako neprekvapuje. Popularita a aj predaje elektromobilov začali výrazne stúpať na prelome rokov 2019 a 2020 a tento trend odvtedy naberá na sile. V roku 2022 sa na tom nič nezmení a dopyt po elektrických áut bude rásť v USA, Európe a aj v Číne. Tam je dokonca už teraz tak veľký, že krajina od budúceho roku ukončí dotačné programy pre elektrické autá.
Predpoveď číslo 12: Vzrastie globálny predaj áut
Ak nenastane žiadna nepredvídaná situácia, globálny trh s novými autami by sa mal začať v tomto roku nielen stabilizovať, ale dokonca rásť. Ľudia si totiž na nové autá ušetrili peniaze a navyše kvôli covidu rastie záujem o individuálnu dopravu. Limitovať ho môže len pokračujúca polovodičová kríza.