
V roku 2021 ubudlo medziročne v inzercii na trhoch v strednej Európe 80 620 (- 2 %) áut z druhej ruky. V porovnaní s rokom 2019 je však pokles ešte markantnejší. Za dva roky ubudlo spolu 550 376 vozidiel (- 12 %), ktoré na sekundárnom trhu chýbajú a tlačia ceny nahor. V Česku sa stredná hodnota ceny inzerovaných ojazdených áut medziročne zvýšila o 14,4 % na súčasných 6 518 eur . V Poľsku je nárast o 8,9 % na 4 657 eur, v Maďarsku sa ojazdené vozidlá najčastejšie predávali za 5 138 eur, teda o 17,1 % drahšie ako pred rokom. Iba na Slovensku zostal cenový medián na rovnakej úrovni ako v roku 2020, teda 5 990 eur. Vyplýva to z analýzy trhu ojazdených vozidiel spoločnosti Aures Holdings.

„Posledným štandardným rokom bol rok 2019, keď ešte nikto netušil, že nás čaká celosvetová koronavírusová pandémia. Medzi rokmi 2019 a 2020 nebol cenový skok ojazdených vozidiel až taký markantný. Lockdowny spomalili ekonomiku, ľudia sa báli vychádzať, nieto aby si išli kupovať niečo iné ako základné potreby. Až vlani sa zákazníci pustili do nákupov, ktoré v roku 2020 s vtedy neznámou chorobou za chrbtom odkladali,“ hovorí Petr Vaněček, člen predstavenstva Aures Holdings.

Do toho navyše vstúpili problémy výrobcov v dodávkach niektorých dielov, tlak na čistú mobilitu a energetická kríza po páde niekoľkých dodávateľov energií. „V minulom roku prišla ďalšia kríza, spojená s dodávkami polovodičov do nových áut, automobilky neboli schopné desaťtisíce vozidiel dokončiť a dodacie lehoty zákazníkom sa mnohokrát predĺžili aj na viac ako rok. To začalo výrazne zvyšovať dopyt po vozidlách z druhej ruky a s tým aj tlak na ceny,“ dopĺňa Vaněček.
Pandémia však zamiešala nielen s cenami, ale aj s pohonmi, ktoré zákazníci pri obstaraní novšieho vozidla preferovali. Oproti roku 2020 ubudlo v inzercii vozidiel na CNG (- 21,8 %), LPG (- 7,1 %) a etanol 85 (- 37,4 %). Naopak, v ponukách sa častejšie objavujú hybridy (+ 45,7 %) a plne elektrické vozidlá (+ 46 %). Z pohľadu karosérie sa mierne znížil podiel hatchbackov (- 3,6 %) a kombi (- 3,6 %), naopak, pribudlo viac SUV (+ 14,9%). U najžiadanejších modelov automobilky Škoda došlo v ponuke k poklesu Octavií (- 7,4 %) a Fabií (- 4,6 %), naopak, pribudlo Karoqov (+ 55 %) a Kodiaqov (+ 36,7 %). Do TOP 10 najpredávanejších elektrických vozidiel sa hneď v prvom roku predaja dostala Škoda Enyaq iV a je tak druhá za BMW i3, ktoré je na trhu od roku 2013.
