BMW sa lúči s motorom V12. Posledné kusy dodá do USA

A je to tu. Po 35 rokoch uzatvára Mníchov príbeh aristokratického 12-valca. Jeho kariéru ukončí v limitovanej edícii vlajkovej lode M760Li xDrive Final 12. Vznikne symbolický tucet kusov, ktoré zamiera už len do USA.

20.01.2022 12:00
debata (1)
BMW uzavrie svoju 12-valcovú kapitolu limuzínou... Foto: BMW
BMW M760Li xDrive - 2022 BMW uzavrie svoju 12-valcovú kapitolu limuzínou 760Li xDrive v edícii Final 12. Bude výsadou amerického trhu. Získajú ju ale len tí, korí už 12-valcové BMW vlastnia.

Dvanásťvalcové motory predstavovali absolútny vrchol automobilovej hierarchie. Honba na emisie nad nimi však už vyniesla rozsudok smrti. Končí jeden za druhým. Po tom, čo sa vytratili z Mercedesu-Benz triedy S, s výnimkou Maybachov, končia aj pod kapotami BMW. V Európe to nie je nič nové, z cenníkov vypadla vlajková loď M760Li xDrive už v roku 2020. Udržala sa iba na Blízkom východe a v USA. Teraz ale končí definitívne. A to po 35 rokoch. Prvý 12-valec predstavilo totiž BMW v roku 1987 v limuzí­ne 750i.

BMW M5 CS - 2021 Čítajte viac Z BMW M5 bude plug-in hybrid. Valcov ale neubudne

Rozlúčkové exempláre ponesú výstižný prívlastok Final 12 a poputujú za Atlantik. Líšiť sa budú logami V12, špecifickými odtieňmi karosérie či 20-palcovými kolesami s modrými alebo čiernymi brzdovými strmeňmi. Na palube bude v sérii všetko, čo si je možné pre BMW 7 dopriať – od panoramatickej strechy až po audio Bowers & Wilkins. Poctený nebude ale každý. Automobilka vyberie len záujemcov, ktorí už v garáži majú nejaký 12-valcový model BMW a k autu im plánuje pribaliť aj malý darček. Ten ostáva tajomstvom.

Dvanásťvalcový motor s objem 6,6 litra dáva aj... Foto: BMW
BMW M760Li xDrive - 2022 Dvanásťvalcový motor s objem 6,6 litra dáva aj za pomoci dvoch turbodúchadiel výkon 449 kW a krútiaci moment 850 Nm.

Počas viac ako troch dekád prešiel pôvodný motor 50i s objemom piatich litrov a výkonom 220 kW množstvom zmien. Zdvihový objem tohto aristokratického srdca vrástol na 6,6 litra a dve turbodúchadlá z neho vyžmýkali 449 kW, viac ako dvojnásobok originálu. A to nehovoríme o brutálnom krútiacom momente 850 Nm. BMW M750Li sa tak jeden čas stalo dokonca najrýchlejším sériovým modelom v mníchovskom portfóliu. Zrýchlením na stovku za 3,6 sekundy nechal prepychový sedan za sebou aj „vytunené“ BMW z divízie M, až kým neprišli s pohonom xDrive.

BMW iX Flow Concept - 2022 Čítajte viac BMW iX Flow: Toto auto mení farbu na počkanie. Čo ale bude v ‘techničáku‘?

Je známe, že nástupca modelového radu 7 už 12-valcový motor nedostane. BMW ho bude vyrábať a dodávať už len pre Rolls-Royce. A to až do roka 2030, keď britská značka definitívne presedlá na elektrický pohon. Nová sedmička sa bude musieť uspokojiť s 8-valcami, pravdepodobne elektrifikovanými, a jej vrcholová verzia s batériami a elektromotormi. To už dávnejšie prezradil šéf Oliver Zipse. Istý čas sa 12-valce udržia aj v modeloch Bentley a Maybach. No nebude to dlhšie ako do konca dekády.

BMW M760Li xDrive - 2022
BMW M760Li xDrive - 2022
+3BMW M760Li xDrive - 2022

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #motory #12-valec
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek