Dvanásťvalcové motory predstavovali absolútny vrchol automobilovej hierarchie. Honba na emisie nad nimi však už vyniesla rozsudok smrti. Končí jeden za druhým. Po tom, čo sa vytratili z Mercedesu-Benz triedy S, s výnimkou Maybachov, končia aj pod kapotami BMW. V Európe to nie je nič nové, z cenníkov vypadla vlajková loď M760Li xDrive už v roku 2020. Udržala sa iba na Blízkom východe a v USA. Teraz ale končí definitívne. A to po 35 rokoch. Prvý 12-valec predstavilo totiž BMW v roku 1987 v limuzíne 750i.
Čítajte viac Z BMW M5 bude plug-in hybrid. Valcov ale neubudneRozlúčkové exempláre ponesú výstižný prívlastok Final 12 a poputujú za Atlantik. Líšiť sa budú logami V12, špecifickými odtieňmi karosérie či 20-palcovými kolesami s modrými alebo čiernymi brzdovými strmeňmi. Na palube bude v sérii všetko, čo si je možné pre BMW 7 dopriať – od panoramatickej strechy až po audio Bowers & Wilkins. Poctený nebude ale každý. Automobilka vyberie len záujemcov, ktorí už v garáži majú nejaký 12-valcový model BMW a k autu im plánuje pribaliť aj malý darček. Ten ostáva tajomstvom.
Počas viac ako troch dekád prešiel pôvodný motor 50i s objemom piatich litrov a výkonom 220 kW množstvom zmien. Zdvihový objem tohto aristokratického srdca vrástol na 6,6 litra a dve turbodúchadlá z neho vyžmýkali 449 kW, viac ako dvojnásobok originálu. A to nehovoríme o brutálnom krútiacom momente 850 Nm. BMW M750Li sa tak jeden čas stalo dokonca najrýchlejším sériovým modelom v mníchovskom portfóliu. Zrýchlením na stovku za 3,6 sekundy nechal prepychový sedan za sebou aj „vytunené“ BMW z divízie M, až kým neprišli s pohonom xDrive.
Čítajte viac BMW iX Flow: Toto auto mení farbu na počkanie. Čo ale bude v ‘techničáku‘?Je známe, že nástupca modelového radu 7 už 12-valcový motor nedostane. BMW ho bude vyrábať a dodávať už len pre Rolls-Royce. A to až do roka 2030, keď britská značka definitívne presedlá na elektrický pohon. Nová sedmička sa bude musieť uspokojiť s 8-valcami, pravdepodobne elektrifikovanými, a jej vrcholová verzia s batériami a elektromotormi. To už dávnejšie prezradil šéf Oliver Zipse. Istý čas sa 12-valce udržia aj v modeloch Bentley a Maybach. No nebude to dlhšie ako do konca dekády.