Hyundai chce obísť dílerov. Skúša to v Rusku, ale neúspešne

Automobilky potrebujú v časoch elektrifikácie každý cent. Najnovšie by si rady privlastnili marže predajcov. Hyundai nevynímajúc. Začal v Rusku, no tamojším dílerom sa to nepáči. A asi ani zákazníkom, pretože priame predaje sú po prvom roku pilotného projektu zanedbateľné.

27.01.2022 16:00
debata
V Rusku už Hyundai testuje nový obchodný model,... Foto: Hyundai
Hyundai - predajca v Rusku V Rusku už Hyundai testuje nový obchodný model, podobný americkej Tesle. Zatiaľ mu ale obchádzanie dílerov príliš nevychádza.

Americká Tesla inšpiruje konkurenciu nielen svojimi elektromobilmi, softvérom či platbami za aplikácie, ale aj formou predaja. Výrobca elektrických áut z Kalifornie totiž dodáva autá zákazníkom bez dílerov. Tesla má len akési „galérie“ a servisné strediská. Na strane Tesly ide o výhodu, pretože to zvyšuje jej maržu, o ktorú by sa inak musela deliť s predajnou sieťou. Zákazník z toho ale veľa výhod nemá, čo potvrdzuje prax. Cenu vozidla to zásadne nezníži a o službách predajcov, na ktoré sme zvyknutí, nemôže byť ani reči. Napriek tomu sa zdá, že priamemu predaju sa nevyhneme.

Poškuľujú po ňom ďalšie „lačné“ automobilky. Aj tie sa chcú zmocniť lákavých marží dílerov. Spomeňme aspoň Mercedes-Benz, ktorý už nové poriadky zavádza napriek žalobe dílerov v Austrálii a podobné plánuje v Európe. Ambíciu prejsť na priamy predaj má aj Hyundai. Samozrejme, nie v USA, kde vo väčšine krajín predpisy takýto obchodný model nepovoľujú, pilotný projekt však už spustil v Rusku. Táto krajina je pritom pre koncern Hyundai-Kia významná. Len vlani tam predal 373 000 áut, čo predstavuje celoročnú produkciu veľkého výrobného závodu v trojzmennej prevádzke. Autá v Rusku navyše vyrába.

Mercedes-Benz - showroom Čítajte viac V Austrálii žalujú Mercedes-Benz vlastní díleri. Chce sa ich zbaviť

Hyundai s Kiou sú vlastne jedinými vážnymi konkurentmi tamojšej trhovej jednotky – Lady. Do roku 2025 tam chce Hyundai dodávať až 50 % všetkých áut bez dílerov, respektíve len s ich asistenciou, čo neznamená viac ako odovzdanie vozidla zákazníkovi. Lenže zatiaľ si za svoje konanie vyslúžil len kritiku Ruskej asociácie dílerov ROAD, ktorá tvrdí, že takýto obchodný model oberá predajcov nielen o maržu z predaja, ale aj o zisky z poistenia či financovania. Čo je ale ešte podstatnejšie, zdá sa, že nová forma nezaujala ani samotných zákazníkov. Tí majú o dílerské „divadlo“ a služby s tým spojené stále záujem.

Inak nie je možné vysvetliť fakt, že po prvom roku od spustenia pilotného projektu dodal Hyundai v Rusku na priamo len 4 772 áut, čo predstavuje iba 2,8 % zo 167 331 vlaňajších registrácií. Ťažko si predstaviť, že by sa mu mohlo podariť za necelé štyri roky dosiahnuť spomínaný cieľ a bez dílerov predávať ročne okolo 100 000 áut. Do systému chce zahrnúť približne 150 zo 190 ruských predajcov, ktorých by tým degradoval len na akýchsi „kuriérov“ vozidiel. Či budú zisky zo servisu stačiť na ich prežitie, nie je isté. Asociácia ROAD v tom má ale jasno a tvrdí, že tento postup predajcov doslova zruinuje.

Kia Imagine Concept - 2019 Čítajte viac Australská Kia odmieta dotácie na elektromobily

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Rusko
Články podľa značiek