ABB: Pásová výroba skončí. Inak tlak na elektromobilitu automobilky nezvládnu

Pásovú výrobu pokladáme za samozrejmú, lenže aj ona má svoje limity. Po viac ako sto rokoch „tradičného“ spôsobu výroby vozidiel sa musíme pripraviť na revolučné zmeny.

07.02.2022 06:00
ABB robot in Audi Changchun Foto:
Spoločnosť ABB je druhým najväčším výrobcom robotov v Európe.
debata (16)

Spoločnosť ABB je druhým najväčším výrobcom robotov v Európe. Udržať automobilový výrobný sektor v dobrej kondícii je v ich záujme rovnako, ako v prípade množstva iných dodávateľov. A práve preto sa jej čelní predstavitelia ozvali a upriamili pozornosť na potrebu modernizácie prevádzky tovární na výrobu automobilov.

Riaditeľ motorového oddelenia spoločnosti Patrick Matthews vyhlásil, že hlavným spúšťačom potreby zmeny v montážnych procesoch je elektromobilita, ktorá tlačí výrobcov k znižovaniu nákladov vo všetkých oblastiach. A ako k tomu má prispieť automatizácia, keď už dnes sú montážne haly plné robotických ramien?

Carlos Tavares Čítajte aj Šéf Stellantisu: Výroba áut je v Taliansku trikrát drahšia ako inde v Európe!

Odpoveďou je ešte väčšia automatizácia. Nejde však o zapojenie väčšieho množstva robotov do aktuálneho výrobného postupu, ale prepracovanie pásovej výroby ako takej, ktorá sa v mnohom od dôb Henryho Forda nezmenila. Momentálne automobilky zamestnávajú obrovský počet ľudí, no príchod elektromobility umožní zredukovať ich počet.

Stavba elektromobilov je v mnohom jednoduchšia ako konštrukcia tradičných vozidiel poháňaných spaľovacími motormi. Elektrické autá budúcnosti tak pravdepodobne budú unifikované z hľadiska platforiem a odlišovať sa budú len nadstavbami. Pri nižšej variabilite súčiastok a ich kombinácii pri montáži sa automatizáciou celý výrobný proces zrýchli a znížia sa aj skladovacie nároky.

psa trnava, auto, automobilka Čítajte aj Čipová kríza sa tak skoro neskončí. Časy, keď sme mohli mať nové auto na druhý deň, sú nateraz minulosťou

Ďalším benefitom rozsiahlej robotizácie je možnosť jednoduchšie odstavovať výrobu v prípade porúch, či nedostatku komponentov, ako je tomu dnes v prebiehajúcej „čipovej kríze“. Kým zamestnancom treba nahrádzať mzdu, roboty stačí vypnúť. A prečo sú vlastne automobilky nútené znižovať náklady aj na zamestnancoch?

Tlačia ich k tomu vysoké ceny vstupných surovín potrebných na výrobu akumulátorov do batériových elektromobilov. Ich pokles sa v najbližších rokoch neočakáva, pričom rastúci dopyt môže ich ceny ešte zvýšiť.

Dôležitým ukazovateľom efektivity výroby je tzv. počet hodín potrebných na výrobu vozidla. Kým pri autách spaľujúcich fosílne palivá je v priemere potrebných 25 až 30 hodín, pri Tesle Model 3 je to len desať hodín. Hoci americký výrobca má problém udržať kvalitatívne štandardy výroby, v jeho fabrikách je montáž maximálne automatizovaná.

ABB Terra 360 Čítajte aj Švajčiari ukázali najrýchlejšiu nabíjačku na svete. Na dobitie stačí štvrťhodinka

Pre porovnanie model Volkswagen ID.3 sa v továrni vo Zwickau vyrába za 30 hodín. Generálny riaditeľ koncernu Volkswagen Herbert Diess má v súčasnosti cieľ znížiť spomínanú hodnotu na 20 hodín. Fabrika sa následne stane efektívnejšou, no zároveň sa podnik nevyhne prepúšťaniu, čo pochopiteľne naráža na odpor odborov.

Inak sa však výroba elektromobilov udržať nedá. ABB predpokladá, že do roku 2035 budú elektrické autá predstavovať 86 % všetkých vyrobených vozidiel na starom kontinente. Kto sa dovtedy dokáže prispôsobiť novej dobe, získa konkurenčnú výhodu, ktorá ho v prípade presadenia sa batériových elektromobilov dostane na výslnie.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #automatizácia #elektromobilita #robotizácia #ABB
Články podľa značiek