Škoda a USA? Nie je to tak dávno, čo sa o vstupe tejto značky na trh za Atlantikom špekulovalo. A vlastne, nešlo ani o špekulácie. V roku 2016 vtedajší šéf automobilky Bernhard Maier potvrdil, že takáto ambícia naozaj existuje. „V priebehu budúceho roka chceme mať v otázke Severnej Ameriky jasno,“ uviedol vtedy v rozhovore pre nemecký denník Handelsblatt. A aj sa tak stalo, Škoda sa v roku 2017 rozhodla projekt zastaviť. Radšej sa sústredila na rozširovanie ponuky SUV a rast na tradičných trhoch.
Čítajte viac Miliónová Škoda Felicia už obletela svet. Za 22 rokov prešla len 14 000 kmAk by však Škoda na severoamerický kontinent predsa len „zavítala“, nebolo by to prvýkrát. Obchodné aktivity mala v USA a Kanade už na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Lenže, skončilo to fiaskom. Až v polovici osemdesiatych rokov sa príležitosti chytil podnikateľ Gary Berg z Toronta. Cez svoju spoločnosť Skocar doviezol do Kanady v priebehu troch rokov približne 6 700 škodoviek. Napokon, socialistické Škody mali vďaka extrémne nízkej cene relatívny úspech aj vo Veľkej Británii, v Nemecku alebo krajinách severnej Európy. Tak prečo nie Kanada a USA?
Pravdepodobne z tohto obdobia pochádza aj Škoda 105 L, vyrobená v roku 1986, ktorá sa teraz objavila na predaj v ponuke floridskej spoločnosti United Import Cars v Jacksonville. Béžová stopäťka je vo veľmi dobrom stave, ako dokazujú fotografie. Sprievodný text v inzeráte tvrdí, že ide o plne funkčné auto v takmer pôvodnom stave. Vrátane laku. Na Floridu malo doraziť v roku 2019, asi z Kanady a celý ten čas strávilo v garáži. Ťažko povedať, koho by mohla Škoda 105 L v USA zaujať. Keby išlo aspoň o verzie 135 alebo 136…
Napriek solídnemu stavu ide totiž o najslabšiu modifikáciu s litrovým 4-valcom s výkonom len 33 kW a 4-stupňovou prevodovkou. A ani výbavou L, teda Lux, nijako zvlášť „neočarí“. Najmä ak si predstavíme súdobé americké autá. A nemusíme hovoriť o Cadillacoch. Navyše je Škoda 105 symbolom biedy socialistického autopriemyslu. Radi ju nemali ani v Mladej Boleslavi. Bola totiž pohrobkom Škody 1000 MB s motorom vzadu a len slabou náhradou za ambiciózne projekty Škoda 720 a 760, ktoré režim nedokázal napriek ukončenému vývoju dostať do výroby. Jednoducho, je to smutné auto zo smutných čias.
Čítajte viac Lada 2110 sa zatúlala do USA. Teraz je na predaj za šokujúcu cenu! Komu by mohlo chýbať? Azda len z dôvodov osobnej nostalgie. O to viac prekvapí „asertívna“ cena 4 990 dolárov, čo je asi 4 400 eur. Ak si však zadáte do európskych vyhľadávačov „jazdeniek“ Škodu 105 z podobného obdobia, asi vás ceny tiež prekvapia. Niektoré inzeráty si trúfajú na 3 500 eur. A rozpätie siaha až do 6 500 eur, ale za staršie kúsky v bezchybnom stave. Možno však práve to je dôvod, prečo na stránkach stále sú. Vyrobili s z nich státisíce, a hoci väčšina už dávno zhrdzavela, dostať sa k stopäťke nie je také ťažké.