
Škoda a USA? Nie je to tak dávno, čo sa o vstupe tejto značky na trh za Atlantikom špekulovalo. A vlastne, nešlo ani o špekulácie. V roku 2016 vtedajší šéf automobilky Bernhard Maier potvrdil, že takáto ambícia naozaj existuje. „V priebehu budúceho roka chceme mať v otázke Severnej Ameriky jasno,“ uviedol vtedy v rozhovore pre nemecký denník Handelsblatt. A aj sa tak stalo, Škoda sa v roku 2017 rozhodla projekt zastaviť. Radšej sa sústredila na rozširovanie ponuky SUV a rast na tradičných trhoch.

Ak by však Škoda na severoamerický kontinent predsa len „zavítala“, nebolo by to prvýkrát. Obchodné aktivity mala v USA a Kanade už na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Lenže, skončilo to fiaskom. Až v polovici osemdesiatych rokov sa príležitosti chytil podnikateľ Gary Berg z Toronta. Cez svoju spoločnosť Skocar doviezol do Kanady v priebehu troch rokov približne 6 700 škodoviek. Napokon, socialistické Škody mali vďaka extrémne nízkej cene relatívny úspech aj vo Veľkej Británii, v Nemecku alebo krajinách severnej Európy. Tak prečo nie Kanada a USA?

Pravdepodobne z tohto obdobia pochádza aj Škoda 105 L, vyrobená v roku 1986, ktorá sa teraz objavila na predaj v ponuke floridskej spoločnosti United Import Cars v Jacksonville. Béžová stopäťka je vo veľmi dobrom stave, ako dokazujú fotografie. Sprievodný text v inzeráte tvrdí, že ide o plne funkčné auto v takmer pôvodnom stave. Vrátane laku. Na Floridu malo doraziť v roku 2019, asi z Kanady a celý ten čas strávilo v garáži. Ťažko povedať, koho by mohla Škoda 105 L v USA zaujať. Keby išlo aspoň o verzie 135 alebo 136…

Napriek solídnemu stavu ide totiž o najslabšiu modifikáciu s litrovým 4-valcom s výkonom len 33 kW a 4-stupňovou prevodovkou. A ani výbavou L, teda Lux, nijako zvlášť „neočarí“. Najmä ak si predstavíme súdobé americké autá. A nemusíme hovoriť o Cadillacoch. Navyše je Škoda 105 symbolom biedy socialistického autopriemyslu. Radi ju nemali ani v Mladej Boleslavi. Bola totiž pohrobkom Škody 1000 MB s motorom vzadu a len slabou náhradou za ambiciózne projekty Škoda 720 a 760, ktoré režim nedokázal napriek ukončenému vývoju dostať do výroby. Jednoducho, je to smutné auto zo smutných čias.
