Zdesenie z ruskej agresie na Ukrajine viedlo komisiu ankety Car of the Year (COTY) k rozhodnutiu dočasne pozastaviť účasť ruských porotcov Vladimira Ovsiankina a Sergeja Znaemskeho v jury. Ich hlasy sa do výsledkovej listiny teda nedostali. „Pozastavenie nie je namierené voči ruským porotcom, nie je osobné. Ruskí členovia nie sú vylúčení. Ich právo voliť je však dočasne zastavené, kým sa nezmení situácia v rusko-ukrajinskom konflikte. Všetci dúfame, že strašná vojna sa čoskoro skončí,“ píšu v správe organizátori WCOTY, ktorí sa rozhodli takýmto spôsobom pridať k sankciám voči Rusku.
Ako pre idnes.cz povedal Jiří Duchoň, jediný český zástupca v porote, „tento postup navrhli samotní porotcovia z Ruska, ktorí sa hlboko hanbia za činy svojej krajiny“. Na druhej strane však COTY uvádza, že ruské hlasy by i tak nezmenili nič na víťazstve Kie EV6 ani na poradí ďalších šiestich finalistov. Výsledky boli ale naozaj tesné. Kiu, ktorá získala 279 bodov a 12 nominácií na prvé miesto, prenasledoval totiž druhý Renault Mégane E-Tech (265 bodov) a sesterský Hyundai Ionq 5.
Čítajte viac WCOTY 2022: Novinári vybrali 10 najlepších áut sveta. Elektrické sú v menšineAk by niektorý z ruských porotcov nominoval niektorý z nižšie umiestnených modelov na prvé miesto a udelil mu maximálnych 10 bodov, mohlo to zamiešať výsledným poradím. Hodnotenie ruskej časti poroty však nebolo ani zverejnené. Vzhľadom na malú náklonnosť Ruska k elektromobilom sa ale domnievame, že tvrdenie COTY bolo korektné. Najväčším prekvapením je i tak druhá pozícia Renaultu Mégane E-Tech, ktorý sa vklinil medzi kórejské elektrické dvojičky, ktoré na rozdiel od neho disponujú modernejšou 800 V architektúrou. Práve tá stála za ich úspechom.
Prečo bol ale potom Hyundai Ioniq 5 s rovnakou technikou a dokonca invenčnejším dizajnom tretí? Podľa porotcov je Kia EV6 celkovo vyváženejším autom s kultivovanejším nastavením a vyššou kvalitou spracovania. V porovnaní s Hyundaiom ponúka menšie náklony karosérie, má hravejšie ovládanie a športovejšie riadenie. Očarila tiež výkonnou verziu GT vyvinutou Rimacom. Na štvrtej priečke nájdeme jediné auto so spaľovacím motorom, je ním Peugeot 308 (191 bodov). Jeho odstup od medailových pozícií je ale z hľadiska bodov naozaj dramatický.
Čítajte viac Američania vybrali 3 najlepšie autá roka 2022. Elektrické nestíhaliI tak ide pre Peugeot o veľký úspech. Už len tým, že sa dokázal presadiť v brutálnom útoku batériových elektromobilov. Napokon, aj on môže byť čiastočne elektrickým autom. Ponúka totiž až dve plug-in hybridné verzie, no zo svojho portfólia nevylúčil ani čistý benzín a dokonca ani ustupujúcu naftu. A finálovú sedmičku uzatvára trojica ďalších elektromobilov – Škoda Enyaq iV (185 bodov), Ford Mustang Mach-E (150 bodov) a Cupra Born (144 bodov). K víťazstvu Kie dodajme, že je jej prvým v celej histórii súťaže COTY, ktorá sa koná od roku 1964, a vôbec prvým kórejským zlatom.
„Je príjemným prekvapením, že Kia EV6 získala toto ocenenie. Bolo na čase, aby značka a celý kórejský koncern boli ocenené, pretože na tomto vozidle tvrdo pracovali. Tempo pokroku značky Kia je skutočne pôsobivé,“ komentoval víťazstvo Kie Frank Janssen, predseda poroty, ktorý výsledky vyhlasoval v ženevskom Palexpe, kde sa o tomto čase uskutočňoval v minulosti autosalón. Uvidíme, ako sa oceneným bude dariť na trhu. Počet registrácií drahých elektromobilov síce prudko stúpa, ale len v krajinách, ktoré ich predaj podporujú priamymi dotáciami. Tam kde nie sú, nie sú elektromobily v hľadáčiku zákazníkov.