Kategória kombi je vymierajúcim druhom. Dokladujú to aj nedávno zverejnené dáta analytickej agentúry JATO Dynamics. Kým roku 2000 mali kombi trhový podiel 13 percent, ktorý sa veľmi nemenil do roku 2015, dnes je to len 8,6 percenta. Zato SUV narástli za to isté obdobie zo skromných 3,6 percenta na neuveriteľných 46 percent. Takže vysvetľovať dôvody asi ani nemá zmysel. Jednoducho, kombi nemajú na ružiach ustlané a trend ústupu začali už dávno. Najprv v triede malých áut. Minulosťou je napríklad Seat Ibiza ST, VW Polo Variant, Peugeot 208 SW aj Renault Clio Grandtour. A nedočkáme sa ani novej Fabie Combi.
Čítajte viac JATO Dynamics: Kombi umierajú. Ich podiel padol pod 9 %O tých väčších nehovoriac. Kombi by ste dnes márne hľadali v ponuke Hondy, Citroënu, Nissanu či Alfy Romeo, hoci boli celkom bežné. Niektoré sa zas zmenili na atraktívnejšie shooting breaky. Príkladom je Peugeot 508 či VW Arteon. Na ústup zavelil aj Mercedes-Benz, ktorý už nebude vyvíjať nástupcu kombi verzie novej triedy C. Nejaké nové kombi síce ešte prídu, ale bude to ich rozlúčka. Praktickejšej verzie sa dočká napríklad nový Passat, ktorý bude vlastne už len kombi, a nová Škoda Superb, plánované na rok 2024. Mimochodom, vyrábať sa budú v Bratislave. Inak ponuku čaká len zužovanie.
Napriek nepriazni osudu tu však nejaké tie kombi stále sú a niektoré možno označiť aj za úspešné. Tým najúspešnejším z celosvetového hľadiska a zároveň najpredávanejším je zástupca z Japonska. Asi by ste to netipovali, ale je ním Subaru Outback, ktoré dokázalo doslova poblázniť severoamerických zákazníkov. Práve tam končí väčšina z nich. Vlani sa z neho predalo 186 000 kusov. Je však naozaj víťazom? Za jeho úspechom stojí totiž skutočnosť, že so svojou veľkou svetlou výškou a masívnou ochranou podvozka v mnohom pripomína SUV. Ak by sme ho teda zo zoznamu vyradili, mali by sme celkom iného víťaza.
Čítajte viac Test: Škoda Octavia Scout - imidžové kombi s výborným dieslomJe ním česká Škoda a jej Octavia Combi. Vlani si našla 110 000 zákazníkov. Od Outbacku má síce razantný odstup, ale zároveň aj od všetkých nasledujúcich kombi. Na tretej priečke totiž nájdeme VW Passat so 74 000 registráciami, to je o 36 000 menej. Darí sa aj Corolle Touring Sport, pritom sa v USA nepredáva. Aj zvyšok sveta, najmä Európa, jej však stačil na štvrtú priečku s predajom 73 000 exemplárov. Nasleduje prémiové BMW radu 3 Touring (65 000 ks) a Seat Leon ST (50 000 ks). O siedmu a ôsmu priečku sa delia Audi A4 Avant (44 000 kusov), ďalší prémiový zástupca v TOP 10, a Ford Focus Wagon (44 000 ks).
A prvú desiatku uzatvárajú Volvo V60 s Kiou Ceed SW. Sesterský Hyundai i30 Combi sa do prvej desiatky nezmestil a možno prekvapí aj neúčasť Škody Superb Combi či Mercedesu-Benz triedy C v tejto karosárskej verzii.