Narušenie dodávateľsko-odberateľských reťazcov a nárast cien niektorých surovín, spôsobené ruskou inváziou na Ukrajinu zrejme povedie k výraznému zdraženiu elektromobilov. To by mohlo byť tak razantné, že dočasne pribrzdí rozvoj elektromobility. Pred týmto scenárom varuje aktuálna štúdia spoločnosti S&P Global Mobility, ktorá uvádza aj niekoľko príkladov.
Napríklad jeden z najpredávanejších elektromobilov, crossover Tesla Model Y by mohol tento rok kvôli nárastu vstupných nákladov najmä na materiály pre batérie zdražieť o viac než 7 000 eur, odhaduje S&P Global Mobility, odhad cituje aj server Automotive News.
Cena niklu stúpla desaťnásobne
Náklady na materiály na batérie pre Mercedes-Benz EQS by mohli v porovnaní s cenami v roku 2021 raketovo vzrásť o približne 10 000 eur. Automobilky sa zatiaľ snažia ceny nezvyšovať. Napríklad generálny riaditeľ Mercedesu-Benz Ola Källenius minulý týždeň povedal, že spoločnosť sa bude snažiť udržať aktuálnu cenovú politiku aj napriek neustále vyšším nákladom.
Najväčším problémom je aktuálne nikel tvrdí S&P Global Mobility, predtým automobilová sekcia analytickej spoločnosti IHS Markit. Argumentuje tým, že Rusko je jeho tretím najväčším svetovým dodávateľom. V Rusku sídli aj Norilsk Nickel, najväčší svetový výrobca vysokokvalitného niklu používaného v batériách elektromobilov.
Čítajte viac Chýba neón na výrobu čipov. Ukrajina bola jeho najväčším dodávateľomNemecký chemický gigant BASF, ktorý vyrába nikel a kobalt pre automobilové batérie, uviedol, že kvôli invázii s touto spoločnosťou nepodpíše nové zmluvy a rovnaké rozhodnutie oznámili aj ďalší výrobcovia. Žiadny z nich však zatiaľ nezverejnil, odkiaľ bude získavať nikel, na čo trh reaguje veľmi negatívne.
Len pre názornosť: nikel, ktorý sa v priebehu poslednej dekády obchodoval za ceny v rozpätí od 10 000 do 20 000 dolárov za tonu (9 000 až 18 000 eur), sa 8. marca predával za viac ako 100 000 dolárov (90-tisíc eur) za tonu, čo viedlo k týždňovému pozastaveniu obchodovania s týmto kovom na londýnskej burze kovov. Ceny odvtedy aspoň dočasne klesli.
A zďaleka nejde len o nikel. Prudko sa zvýšili aj ceny hliníku, ktorý sa používa pri výrobe karosérií, paládia používaného v katalyzátoroch a lítia, potrebného na výrobu batérií.
Tesla opakovane zdražuje
Rast cien vstupných surovín aj v najlepšom prípade vyvolá zastavenie trendu zlacňovania elektromobilov a prehĺbi stratu automobiliek, ktoré aktuálne na elektromobiloch aj tak zarábajú len minimálne, pravda s výnimkou Tesly.
Tá však aktuálne v marci už dvakrát (!) zvýšila cenu svojich áut, odôvodňuje to práve rastom cien vstupných surovín a zvyšujúcou sa infláciou. Navyše nakúpila hliník pre práve sa rozbiehajúcu továreň v Berlíne v rádoch „miliónov dolárov“ od ruskej spoločnosti Rusal, ktorú založil ruský miliardár Oleg Deripaska, nachádzajúci sa napríklad v Británii na sankčnom zozname. Musk a aj Rusal túto informáciou odmietli komentovať.
Čítajte viac Vojna devastuje výrobu áut v Európe. Začína chýbať neón, paládium aj nikelTesla minulý týždeň zvýšila ceny aut Model Y a Model 3 Long Range o 1 000 dolárov a niektorých verzií vozidiel Model 3 a Model Y vyrobených v Číne o 10 000 jüanov (vyše 1 400 eur). Cena najdostupnejšej verzie Modelu 3 však v USA stúpla až o 2 000 dolárov (1 800 eur) a verzie Model 3 Performance dokonca o 3 000 dolárov (2 700 eur). Navyše podľa agentúry Reuters, spoločnosť Tesla minulý rok v Spojených štátoch zvýšila ceny za najdostupnejšie verzie Modelu 3 a Modelu Y opakovane – a to viac než desaťkrát.
Ak by tento trend pokračoval aj v budúcom roku, je takmer isté, že spôsobí pozastavenie tempa rozširovania elektromobility a jednotlivé štáty budú musieť revidovať ciele, ktoré si v tejto oblasti dali.
Podľa S&P sa nikel stal obľúbeným kovom pre výrobcov batérií, ktorý ho používajú ako náhradu za kobalt. Ťažba kobaltu sa totiž spája s porušovaním ľudských práv v Kongu, ktoré vlastní veľkú časť svetových zásob tohto kovu.