
Západné sankcie na Rusko za jeho agresiu voči Ukrajine už naplno doľahlo na ruský automobilový priemysel a tamojší automobilový trh. Stojí väčšina ruských automobiliek a zavreté sú aj mnohé predajne zahraničných značiek. Efekt sa dal očakávať. Nových áut je v Rusku totálny nedostatok a ceny tých, ktoré sú k dispozícii, vyleteli kvôli oslabeniu rubľa do nebies. V Rusku pritom draželi autá už dlhší čas, ale to, čo sa stalo po invázii, je bezprecedentné. Len v prvej polovici marca vyleteli ceny o 20 až 30 %. Uvádza to ruská agentúra Autostat.
Rusi zháňajú autá, kde sa dá. Napríklad sa vrhli do predajní v pohraničných mestách Kazachstanu. Zaktivizovali sa aj takzvaní „šedí“ díleri, ktorí vykupujú autá vo veľkom a následne ich ponúkajú na domácom trhu. No je tu aj ďalšia cesta – jazdené autá. Aj ich ceny vystúpali prudko nahor. Až tak, že sa začínajú približovať cenám nehnuteľností. Majitelia ojazdených áut si to už stihli uvedomiť, a tak sa začali na portáloch objavovať inzeráty na výmenu jazdených áut za nehnuteľnosť. Napríklad za garáže, pozemky, súkromné domy a byty.

Nehnuteľnosť má zodpovedať približne deklarovanej hodnote auta, uvádzajú autori inzerátov. A tá stále stúpa. Podľa Gazeta.Ru makléri označujú takéto ponuky za „exotický fenomén“ na realitnom trhu, no súhlasia s logikou predávajúcich. Veď zdraženie znamená, že z ponuky na ruskom trhu prakticky vymizli modely v hodnote do jedného milióna rubľov (cca 8 500 eur). Autostat zistil, že s touto sumou peňazí je možné v Rusku rátať maximálne s najlacnejšími verziami Lady Granta a Niva Legend.

Podľa ruských analytikov sa bude situácia s cenami áut v Rusku naďalej zhoršovať, pokiaľ bude pokračovať extrémne kolísanie rubľa a neobnovia sa dodávky áut a ich výroba v zastavených podnikoch. To ale v najbližšom čase nehrozí. Putin sa správa na Ukrajine stále agresívnejšie. Situáciu pravdepodobne využijú čínske automobilky, pretože Čína stále neoznačila ruskú „mierovú operáciu“ na Ukrajine za vojnu. Čínske modely by tak mohli obsadiť „uvoľnený“ ruský automobilový trh v krátkom čase.
Výrazný vzostup predaja pritom zaznamenali už vlani. Jednoznačne najsilnejšiu pozíciu na tamojšom trhu majú Chery a Haval (koncern Great Wall). Vývoz vozidiel z Číny do Ruska sa v roku 2021 strojnásobil na 122 800 kusov, v roku 2020 to bolo len 42 700 kusov. A čínske automobilky tam začínajú aj vyrábať. Napríklad Great Wall produkuje autá v Tule neďaleko Moskvy a Geely má továreň v Bielorusku, ktoré je najvernejším ruským spojencom. Chery výrobu v Rusku plánuje.