Renault je prakticky poslednou veľkou automobilkou, ktorá pozastavila výrobu v Rusku. Tomu, že s takto radikálnym krokom váhala veľmi dlho sa však nemožno čudovať a ani ju obviňovať. Každej automobilke, ktorá má v Rusku svoju fabriku, hrozí jej „znárodnenie“ a stámiliónové straty. Renault je však v trochu inej situácii, pozastavenie výroby v Rusku totiž môže ohroziť celý koncern. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali pred niekoľkými dňami v tomto článku:
Čítajte viac Renault sa zdráha odísť z Ruska. Mohlo by ho to ‘položiť‘Teraz situáciu preto len stručne zhrnieme: Predaje samotnej značky Renault kontinuálne klesajú už od roku 2017, extrémnym bol najmä rok 2020, ktorý koncern zakončil obrovskou vyše 8 miliardovou stratou. Jej veľká časť pripadá na prvý polrok a môže za ňu aj sesterský Nissan, ktorý taktiež na tom nie je práve „ružovo“. Koncern však pripravil „obrodný“ plán, ktorý začal fungovať, pribrzdila ho však čipová kríza a aktuálne vojna na Ukrajine.
Veľkým problémom francúzskej automobilky totiž je nielen to, že je preň Rusko druhý najsilnejší trh, ale Renault vlastní cez podnik AutoVaz aj najpredávanejšiu značku Lada, ktorá mala na ruskom trhu vyše 20-percentný podiel.
V rebríčku desiatich najpredávanejších áut v Rusku boli za rok 2021 až štyri lady – konkrétne Lada Vesta, Lada Granta, Lada Niva a Lada Largus. Pritom prvé dve menované boli v uplynulom roku ruskými jednotkou a dvojkou. Celkovo sa v Rusku v roku 2021 predalo vyše 1,6 milióna áut, z čoho takmer 316 000 pripadá len na tieto štyri lady. A aby toho na Renault nebolo málo, v Rusku sa veľmi dobre darí aj Dusteru. Ten sa tam predáva pod značkou Renault a v roku 2021 v rebríčku najpredávanejších áut v Rusku skončil deviaty.
Niet sa preto čo diviť, že francúzska značka, v ktorej je najväčším akcionárom štát, mimochodom ručiaci za 5-miliardový ozdravný úver Renaultu, s nejakými razantnými krokmi váhala. Napokon sa k nim však odhodlala aj keď to však nebolo úplne „dobrovoľné“.
Ukrajinský minister zahraničných vecí Dmytro Kuleba totiž v stredu (24. marca) vyzval na globálny bojkot Renaultu pre jeho odmietnutie opustiť ruský trh po invázii na Ukrajinu. „Renault sa odmieta stiahnuť z Ruska,“ napísal Kuleba na sociálnej sieti Twitter. „Vyzývam zákazníkov a firmy na celom svete, aby bojkotovali skupinu Renault.“
Čítajte viac Kto najviac profituje z vojny na Ukrajine? Predsa čínske automobilky!Renault vo svojom vyhlásení vydanom neskôr v stredu uviedol, že „aktivity skupiny v jeho výrobnom závode v Moskve sú od dnešného dňa pozastavené“. Po tomto oznámení Kuleba na Twitteri uviedol, že víta „vyhlásenie Renaultu o zastavení priemyselných aktivít v Rusku“. A označil ich za „zodpovedný krok na pozadí pokračujúcej ruskej barbarskej agresie proti Ukrajine“.
Po tomto kroku je však otázne, čo bude s AutoVazom, vyrábajúcim lady, kde má Renault 69-percentný podiel. Výroba v ňom momentálne stojí, ale kvôli nedostatku komponentov. Ak ju však Renault neobnoví, zrejme o AutoVaz príde, otázkou je, akou formou. Renault oznámil zastavenie produkcie vo svojom moskovskom závode, kde vyrába renaulty a nissany, „horúcej“ téme AutoVazu sa však zatiaľ vyhol s tým, že „zvažuje dostupné možnosti“.
Ruská vláda bezprostredne po oznámení Renaultu zverejnila vyhlásenie, že s AutoVazom bude v „dennom kontakte“, automobilke určite pomôže a „prijíma všetky potrebné opatrenia na čo najskorší návrat k stabilnej prevádzke všetkých výrobných liniek“.