Nik si dnes netrúfne odhadnúť ďalší vývoj ukrajinskej krízy. Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že ruská agresia by sa mala skončiť v dohľadnom čase. Mierové rokovania sú neúspešné a Rusko ďalej devastuje Ukrajinu. To má, samozrejme, dosah aj na automobilový priemysel, ktorý je nesmierne globalizovaný. Čo ho teda čaká? Analytická spoločnosť S&P Global a jej divízia Mobility sa to pokúsila zrátať.
Tvrdí, že sekundárne dopady krízy, ako napríklad zastavenie výrobných liniek v Rusku a porušenie dodávateľských reťazcov, sa v tomto roku prejaví tým, že z liniek automobiliek zíde o 2,6 milióna áut menej, ako bolo plánované. Malo by ich teda byť 81,6 milióna. Ak sa situácia ešte zhorší, budú v roku 2023 automobiloví výrobcovia počítať straty vo výške štyroch miliónov áut.
Čítajte viac Pozrite sa, ako ‘brutálne‘ môže vojna na Ukrajine zdražiť elektromobily!V S&P Global Mobility sú pritom presvedčení, že následky vojny ovplyvnia výrobu až do konca dekády, a to viac, ako sa očakávalo. Spoločnosť predpovedá dlhodobý nedostatok čipov vplyvom nedostatku kľúčových materiálov na ich výrobu. Bude chýbať neón, používaný v laseroch, ktoré leptajú čipy, pretože Ukrajina ovláda asi polovicu dodávok tohto plynu.
Druhým rizikom je nedostatok paládia, ktoré sa používa pri pokovovaní a povrchovej úprave polovodičov, a ktorého významným dodávateľom je Rusko. Produkuje až 40 % celosvetových dodávok. Je tiež nevyhnutné pre výrobu katalyzátorov. Nahradiť sa dá platinou, ale tá má tiež zväčša ruský pôvod. Ak by teda problémy pretrvali, do konca dekády by z montážnych liniek mohlo zísť až o 25 miliónov áut menej.
Čítajte viac Škoda skladuje 20 000 nedorobených áut. Chýbajú jej komponenty