Elon Musk je kontroverzný podnikateľ, no v každom prípade má výsledky. Jeho rakety vozia náklad a kozmonautov do kozmu a Tesla je najväčším výrobcom elektromobilov na tejto planéte. A Musk chce, aby dominancia Tesly pokračovala, keď počas otváracieho ceremoniálu v novej továrni v Berlíne povedal, že Tesla dosiahne ročnú produkciu 20 miliónov vozidiel do začiatku 30. rokov. „Myslím si, že je to agresívne, ale nie nemožné, že by sme dokázali vyrobiť takýto počet áut,“ reagoval Musk na otázky zamestnancov závodu Tesla. A dodal, že si myslí, že je to vhodné číslo, pretože na svete sú dve miliardy áut, ktoré sa aktívne používajú, takže 20 miliónov by predstavovalo i tak len jedno percento globálneho vozového parku ročne."
Tesla otvorí ďalšie Gigafactory
Zatiaľ čo skeptici z Wall Streetu sa číslu 20 miliónov posmievajú, Muskov cieľ nahradiť klasické autá so spaľovacím motorom za batériové Tesly sa práve rozbieha. Nielen v Berlíne, ale aj v texaskom Austine, kde Tesla otvorí v apríli ďalší nový závod, a tiež v Šanghaji, kde horúčkovito rozširuje kapacity, aby uľavila preplneným linkám vo Fremonte. Agresívnym postupom chce Musk odolať konkurencii. Veď len začiatkom marca spustil Cadillac výrobu elektrického crossoveru Lyriq a elektrický pickup Ford F-150 Lightning s dojazdom asi 500 km sa chystá k prvým zákazníkom. Tesla na druhej strane odložila svoj projekt Cybertrucku až na rok 2023.
Čítajte viac Sen o lacných elektromobiloch sa rozplýva. Batérie dražejúPrednosť dostala snaha rozšíriť globálnu produkciu približne z jedného milióna vozidiel v minulom roku na vyše dva milióny do roku 2024. V tejto súvislosti Musk povedal, že Tesla zvažuje ďalšie miesta pre svoje nové montážne závody, aby spoločnosť dosiahla „extrémnu veľkosť“. Či sa však Tesle podarí priblížiť k 20-miliónovému výrobnému cieľu, závisí aj od okolností, ktoré spoločnosť nemôže ovplyvniť, upozorňujú analytici. Dokonca aj Musk v Berlíne spomenul, že číslo by sa mohlo priblížiť k 10 miliónom, no i tak by Tesla patrila k najväčším automobilkám sveta.
Konkurencia nespí
„Nikto okrem Tesly nemá kapacitu na toľko elektrických vozidiel ako ona a absolútne nikto nemá taký podiel na trhu, aký má ona,“ povedal Sam Fiorani, viceprezident AutoForecast Solutions. Len nový závod v Berlíne je projektovaný na 500 000 áut ročne. Niektorí analytici sú však k plánom Tesly skeptickí, i keď v posledných pár rokoch ukázala obrovský rast. „Museli by sme ísť do iných odvetví, aby sme našli paralelu k Tesle. Je to niečo podobné ako s iPhonom. Žiadna iná automobilka v globálnom meradle nedokázala tak rýchlo rásť." No konkurencia nespí.
Čítajte viac Prvé Tesly z Berlína odovzdá Musk osobne!Automobilky ako VW, General Motors, Ford, Hyundai či dokonca Toyota plánujú desiatky elektrických modelov vo viacerých segmentoch. O niekoľko rokov budú mať spotrebitelia k dispozícii na výber oveľa viac možností a pravdepodobne za nižšie ceny. Najlacnejšia Tesla 3 začína takmer na 50 000 dolároch. Preto sa aj Fiorani domnieva, že „Tesla stratí podiel na trhu elektrických vozidiel a nemôže mať v budúcnosti také dominantné postavenie, ako mala v časoch bez konkurentov. „Nezáleží na tom, či Tesla zdvojnásobí, alebo strojnásobí svoju veľkosť, trh porastie a pribudnú ďalší hráči,“ vysvetľuje.