Pripútať sa bezpečnostnými pásmi pred jazdou berú mnohí ako samozrejmosť, no nájdu sa aj takí, ktorí to z nepochopiteľných príčin odmietajú, či zábudlivci, ktorí sa nepripútajú z nepozornosti. Automobilky preto do výbav pridávajú funkciu, ktorá posádke pripomenie, že niektoré obsadené miesta nemajú zapnutý bezpečnostný pás. Na jednej strane ide o vizuálnu signalizáciu a na druhej o zvukovú, ktorá sa aktivuje, keď vozidlo dosiahne určitú rýchlosť.
Americký Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) sa rozhodol preveriť 26 modelov v oblasti, ktorá sa môže zdať triviálna, ale o to je dôležitejšie, aby fungovala. Ide o intenzitu upozornenia, že posádka nie je pripútaná bezpečnostnými pásmi. Práve táto nedbanlivosť môže byť dôvodom úmrtia aj pri menej vážnej nehode. Podľa riaditeľa IIHS Dacida Harkeyho takmer polovica vodičov a spolujazdcov, ktorá v USA v roku 2019 zomrela pri autonehode, nebola pripútaná bezpečnostnými pásmi.
Čítajte aj IIHS 2022: Toto je 65 najbezpečnejších áut. Kraľujú im KórejciMetodika testovania spočívala v intenzite a vytrvalosti pripomínania, že pásy nie sú zapnuté pri obsadenom mieste. Najlepšie hodnotenie „dobré“, získali modely, ktorých vizuálne a akustické upozornenie sa aktivovalo pri rýchlosti vyššej ako 10 km/h pri nezapnutých pásoch v prvom a v druhom rade a aj pri odopnutí už zapnutých pásov v druhom rade. Zároveň musel byť zvukový signál dostatočne hlasný, aby prehlušil iné zvuky v kabíne a musel znieť aspoň 90 sekúnd. V prípade odopnutia predtým zapnutých pásov, muselo upozornenie znieť aspoň 30 sekúnd.
Keď auto spĺňalo vyššie uvedené len vpredu, ale nie vzadu, získalo len hodnotenie „prijateľné“. Ak zvukový signál znel kratšie ako bolo vyžadované, ale znel viac ako 8 sekúnd, auto získalo hodnotenie „dostatočné“. Ak zvuk znel kratšie, auto si vyslúžilo hodnotenie „nedostatočné“.
Čítajte aj IIHS: SUV sú ‘strašiakom’ chodcov. Na vine sú ich veľkosť a predné stĺpikyNajlepšie hodnotenie získali dva modely jednej značky, a to Subaru Ascent a Subaru Forester. Známku „prijateľné“ si vyslúžili modely automobiliek Hyundai a Nissan. Ako „dostatočné“ IIHS v rámci testu označila modely Jeep, Mazda a Toyota. Smutným zistením je, že veľa značiek neprikladá dôležitosť pripomínaniu posádke, aby sa pripútala bezpečnostnými pásmi. Najslabšie hodnotenie dostali modely značiek Audi, Buick, Chevrolet, Ford, Honda, Mitsubishi, Volkswagen a dokonca aj Volvo.
Hodnotenie pripomínania nezapnutých bezpečnostných pásov podľa IIHS
Model | Hodnotenie |
---|---|
Subaru Ascent | dobré |
Subaru Forester | dobré |
Hyundai Palisade | prijateľné |
Hyundai Tucson | prijateľné |
Nissan Murano | prijateľné |
Nissan Pathfinder | prijateľné |
Nissan Rogue (X-Trail) | prijateľné |
Jeep Compas | dostatočné |
Jeep Renegade | dostatočné |
Jeep Wrangler | dostatočné |
Mazda CX-5 | dostatočné |
Mazda CX-9 | dostatočné |
Toyota Highlander | dostatočné |
Toyota RAV4 | dostatočné |
Audi Q3 | nedostatočné |
Buick Encore | nedostatočné |
Chevrolet Equinox | nedostatočné |
Chevrolet Traverse | nedostatočné |
Ford Escape | nedostatočné |
Ford Explorer | nedostatočné |
Honda CR-V | nedostatočné |
Honda HR-V | nedostatočné |
Honda Pilot | nedostatočné |
Mitsubishi Eclipse Cross | nedostatočné |
Volkswagen Atlas | nedostatočné |
Volvo XC40 | nedostatočné |