IIHS: Autá slabo upozorňujú na nezapnuté pásy. Výnimkou je Subaru

Bezpečnostné pásy sú základným prvkom ochrany posádky. Keď však nimi nie sú pasažieri pripútaní, ich prítomnosť v aute nemá zmysel. Výrobcovia by si teda mali dať záležať na tom, aby ich použitie posádke dostatočne pripomenuli.

05.04.2022 16:00
Toyota - bezpečnostné pásy Foto:
Podľa riaditeľa IIHS Dacida Harkeyho takmer polovica vodičov a spolujazdcov, ktorá v USA v roku 2019 zomrela pri autonehode, nebola pripútaná bezpečnostnými pásmi.
debata (1)

Pripútať sa bezpečnostnými pásmi pred jazdou berú mnohí ako samozrejmosť, no nájdu sa aj takí, ktorí to z nepochopiteľných príčin odmietajú, či zábudlivci, ktorí sa nepripútajú z nepozornosti. Automobilky preto do výbav pridávajú funkciu, ktorá posádke pripomenie, že niektoré obsadené miesta nemajú zapnutý bezpečnostný pás. Na jednej strane ide o vizuálnu signalizáciu a na druhej o zvukovú, ktorá sa aktivuje, keď vozidlo dosiahne určitú rýchlosť.

Americký Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) sa rozhodol preveriť 26 modelov v oblasti, ktorá sa môže zdať triviálna, ale o to je dôležitejšie, aby fungovala. Ide o intenzitu upozornenia, že posádka nie je pripútaná bezpečnostnými pásmi. Práve táto nedbanlivosť môže byť dôvodom úmrtia aj pri menej vážnej nehode. Podľa riaditeľa IIHS Dacida Harkeyho takmer polovica vodičov a spolujazdcov, ktorá v USA v roku 2019 zomrela pri autonehode, nebola pripútaná bezpečnostnými pás­mi.

Genesis G90 - IIHS Čítajte aj IIHS 2022: Toto je 65 najbezpečnejších áut. Kraľujú im Kórejci

Metodika testovania spočívala v intenzite a vytrvalosti pripomínania, že pásy nie sú zapnuté pri obsadenom mieste. Najlepšie hodnotenie „dobré“, získali modely, ktorých vizuálne a akustické upozornenie sa aktivovalo pri rýchlosti vyššej ako 10 km/h pri nezapnutých pásoch v prvom a v druhom rade a aj pri odopnutí už zapnutých pásov v druhom rade. Zároveň musel byť zvukový signál dostatočne hlasný, aby prehlušil iné zvuky v kabíne a musel znieť aspoň 90 sekúnd. V prípade odopnutia predtým zapnutých pásov, muselo upozornenie znieť aspoň 30 sekúnd.

Keď auto spĺňalo vyššie uvedené len vpredu, ale nie vzadu, získalo len hodnotenie „prijateľné“. Ak zvukový signál znel kratšie ako bolo vyžadované, ale znel viac ako 8 sekúnd, auto získalo hodnotenie „dostatočné“. Ak zvuk znel kratšie, auto si vyslúžilo hodnotenie „nedostatočné“.

SUV USA Čítajte aj IIHS: SUV sú ‘strašiakom’ chodcov. Na vine sú ich veľkosť a predné stĺpiky

Najlepšie hodnotenie získali dva modely jednej značky, a to Subaru Ascent a Subaru Forester. Známku „prijateľné“ si vyslúžili modely automobiliek Hyundai a Nissan. Ako „dostatočné“ IIHS v rámci testu označila modely Jeep, Mazda a Toyota. Smutným zistením je, že veľa značiek neprikladá dôležitosť pripomínaniu posádke, aby sa pripútala bezpečnostnými pásmi. Najslabšie hodnotenie dostali modely značiek Audi, Buick, Chevrolet, Ford, Honda, Mitsubishi, Volkswagen a dokonca aj Volvo.

Hodnotenie pripomínania nezapnutých bezpečnostných pásov podľa IIHS

Model Hodnotenie
Subaru Ascent dobré
Subaru Forester dobré
Hyundai Palisade prijateľné
Hyundai Tucson prijateľné
Nissan Murano prijateľné
Nissan Pathfinder prijateľné
Nissan Rogue (X-Trail) prijateľné
Jeep Compas dostatočné
Jeep Renegade dostatočné
Jeep Wrangler dostatočné
Mazda CX-5 dostatočné
Mazda CX-9 dostatočné
Toyota Highlander dostatočné
Toyota RAV4 dostatočné
Audi Q3 nedostatočné
Buick Encore nedostatočné
Chevrolet Equinox nedostatočné
Chevrolet Traverse nedostatočné
Ford Escape nedostatočné
Ford Explorer nedostatočné
Honda CR-V nedostatočné
Honda HR-V nedostatočné
Honda Pilot nedostatočné
Mitsubishi Eclipse Cross nedostatočné
Volkswagen Atlas nedostatočné
Volvo XC40 nedostatočné

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #hodnotenie #IIHS #bezpečnostné pásy
Články podľa značiek