Dáta z áut sú veľký biznis. Automobilky ho chcú celý pre seba

Poisťovne chcú dáta získavané z áut a napadli monopol automobiliek. Únia zvažuje, ako by sa s nimi malo korektne nakladať.

06.04.2022 14:00
online autá
Autá o sebe vysielajú čoraz viac dát. Vodiči ich vidia v aplikáciách, automobilky ich poctivo zbierajú a chcú s nimi obchodovať.
debata (2)

Autá o sebe odovzdávajú čoraz viac dát. Už v roku 2018 bolo podľa údajov, zverejnených Európskou úniou (EÚ) viac než 85 percent áut pripojených na internet. A všetky posielajú vybrané dáta automobilkám, pričom nikto presne nevie, čo tie s nimi robia a hlavne plánujú robiť. Počet na internet pripojených áut bude pritom raketovo rásť, rovnako ako množstvo údajov, ktoré odosielajú o svojom stave, polohe, pohybe, rýchlosti a využívaných online službách.

Podľa odhadov analytikov sa len do roku 2025 priblíži počet áut pripojených na internet v Európe, USA a Číne polmiliardovej hranici a koncern General Motors napríklad očakáva, že príjmy zo softvéru a online služieb porastú do roku 2030 takmer o 50 percent ročne.

Ak vás zaujíma, čo všetko si o vás autá „pamätajú“ aké dáta odovzdávajú automobilkám a čo sa s nimi „v šedej zóne“ takmer bez regulácii deje ďalej, prečítajte si nižšie uvedený článok, kde sme sa tejto téme podrobne venovali.

Car-data-is-increasingly-being-used-by-law-enforcement-in-criminal-cases Čítajte viac Paranoja? Autá si vás nahrávajú, s dátami sa obchoduje. Obavy sú na mieste

Všetky dáta z áut zbierajú ich výrobcovia, ktorí si ich aj žiarlivo strážia a keďže v nich vidia obrovský obchodný potenciál, nechcú sa o ne s nikým deliť. Avšak záujemcovia o ne sa už začínajú hlásiť. Asi neprekvapí, že k nim patria hlavne poisťovne a autoservisy. Tie používajú vcelku logický argument, že zdrojom týchto dát sú autá v súkromnom majetku vodičov a preto o tom, čo sa s nimi bude diať ďalej, by mali rozhodovať samotní vodiči a nie automobilky.

Prekáža im aj to, že ak automobilky majú monopolný prístup k dátam, tak zároveň presne vidia aj to, aké platené služby tretích strán ich majitelia využívajú, čo by mohlo viesť k nefér správaniu – napríklad by obdobné služby ponúkali cielene konkrétnym predplatiteľom lacnejšie.

„Je potrebné túto oblasť regulovať, nemožno ju nechať výlučne v rukách výrobcov áut,“ cituje server Automotive News Nicolasa Jeanmarta z európskeho združenia národných poisťovacích asociácií Insurance Europe, ktoré má takmer štyri desiatky členov. „Každý vodič by mal mať možnosť rozhodnúť sa, ako so svojimi dátami naloží a či ich chce zdieľať s externým subjektom, napríklad s poisťovateľom,“ doplnil Jeanmart.

Európske združenie automobilových výrobcov (ACEA) sa k tejto iniciatíve stavia rezervovane. Nepopiera, že automobiloví výrobcovia v Európe sa zaviazali poskytnúť prístup k dátam, generovaným automaticky automobilmi aj tretím stranám, ale varuje že nekontrolovaný prístup by viedol k zvýšenému riziku kybernetického ohrozenia áut, k ohrozeniu osobných citlivých údajov a všeobecne k ohrozeniu súkromia ich majiteľov.

Škoda Octavia - núdzové volanie e-Call Čítajte viac S koncom 3G sietí automobilky nerátali. Vypadávajú im dôležité systémy

K sporu už zaujala postoj aj Európska únia, ktorá v podstate dala za pravdu spoločnostiam, požadujúcim zrušenie faktického monopolu automobilových výrobcov na dáta generované „online“ automobilmi a spustila oficiálnu verejnú diskusiu o možných pravidlách na zabezpečenie spravodlivého prístupu k údajom vodičov.

Ohľadne spracovania údajov už existuje legislatívny návrh, ten však nepostihuje dostatočne podrobne oblasť získavania dát, generovaných autami automaticky a ďalšieho narábania s nimi. Preto požaduje spresnenie v podobe doplnku, ktorý by štandardizoval automatický proces odosielania dát autami a zároveň by k nim zabezpečil spravodlivý prístup, vedúci k férovej hospodárskej súťaži.

Združenie ACEA s tým v podstate súhlasí, avšak zdôrazňuje potrebu dostatočného zabezpečenia získaných dát pri ďalšom narábaní s nimi a zároveň zdôrazňuje, že nové pravidlá nemôžu ohroziť konkurencieschop­nosť automobilového sektoru.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Poisťovne #prepojené autá
Články podľa značiek