Nie je to tak dávno, čo Tesla šokovala motoristický svet volantom Yoke, ktorý sa objavil ako súčasť sériovej výbavy v modernizovaných modeloch S a X. Ide o akýsi „polovolant“, ktorý pripomína riešenia v kokpitoch lietadiel. V podstate mu chýba celá horná časť. Jeho problémom však je, že Tesla použila nový tvar bez toho, aby zmenu nasledovali ďalšie technické zmeny. Yoke jednoducho namontovala na pôvodný hriadeľ riadenia. Volant tak síce vyzerá ako z budúcnosti, ale ovláda sa rovnako ako tie klasické. A to spôsobuje pri zložitejších manévroch nepríjemné situácie, pretože vám často ruky skončia vo vzduchoprázdne. Napokon, sociálne siete sú plné videí na túto tému.
Čítajte viac Lexus RZ 450e: Toto je nové elektrické SUV. Na UX 300e rovno zabudniteVolantovú revolúciu teraz pripravuje aj Lexus, ale báť sa nemusíte, pretože Lexus nie je Tesla. Futuristický volant sa má objaviť v jeho dlhšie avizovanom elektrickom crossoveri RZ 450e, ktorý bude blízkym príbuzným Toyoty bZ4X. Svetu sa predstaví už 20. apríla a tak japonská prémiová značka vypustila do sveta prvé snímky interiéru. Tie exteriérové už poznáme. Najväčšou vychytávkou je práve volant, ale nie taký „hlúpy“, ako má Tesla. Dôvodom je, že nové riešenie je súčasťou elektronického riadenia steer-by-wire s názvom „One Motion Grip“, teda riadenia bez mechanickej väzby medzi volantom a prednými kolesami. O natočenie sa starajú elektromotory podľa okamžitých jazdných podmienok.
Vďaka tomu odpadáva nutnosť prehmatávať na volante rukami, napríklad pri parkovaní. A to je v porovnaní s Teslou priam gigantický rozdiel. Pri nízkych rýchlostiach bude stačiť na zmenu smeru oveľa menší uhol natočenia. Výhodou nového riešenia bude aj podstatne lepší výhľad na digitálny kokpit. Lexus má tak šancu stať sa prvou automobilkou, ktorá úspešne zavedie elektronické riadenie do sériovej výroby. Teda ak nepočítame dávnejšie fiasko Infiniti, ktoré muselo v roku 2014 svoje riadenie DirectAdaptive Steering stiahnuť zo sedanu Q50 už po necelom roku a dokonca ho nahradilo hydraulickou klasikou. Systém nefungoval správne a ohrozoval posádku. Pri pedantnom Lexuse nič také neočakávame.
Čítajte viac Lexus LS: Bude šiesta generácia vlajkovej lode elektrická?Pripomeňme, že RZ 450e bude stáť na platforme e-TNG, spoločnej s Toyotou bZ4X a so Subaru Solterra. Je však predpoklad, že sesterský Lexus pôjde výkonovo aj dojazdom nad rámec svojich súrodencov, ktorí majú výkon 150 alebo 160 kW, batériu s kapacitou 71,4 kWh a dojazd 460 až 500 km. Skôr sa prikláňame k tomu, že Lexus si požičia techniku z vlaňajšieho konceptu LF-Z Electrified, ktorý sa prezentoval batériou s kapacitou 90 kWh, výkonom až 400 kW, akceleráciou na stovku za tri sekundy a dojazdom na hranici 600 km, i keď podľa staršej a liberálnejšej normy WLTP. Vzhľadom na prémiovú pozíciu Lexusu v koncerne by to bolo celkom logické.