Šéf Stellantisu pobúril ‘nechutným‘ platom. Macrona, odbory aj akcionárov

Za „nechutnú“ označili výšku vlaňajších odmien Carlosa Tavaresa odbory a prezidentskí kandidáti zas za šokujúcu. Šef Stellantisu si mal totiž prísť na astronomických 66 miliónov eur!

22.04.2022 12:00
debata (3)
Carlos Tavares je pravdepodobne najlepšie... Foto: TASR/AP
Carlos Tavares Carlos Tavares je pravdepodobne najlepšie plateným automobilovým manažérom Európy. Až tak, že to kľaje oči.

Carlos Tavares je nepochybne zdatným manažérom. Dokázal dotiahnuť úspešnú fúziu koncernov PSA a FCA a celý automobilový konglomerát dostať aj v ťažkých časoch do zisku. Pripravuje tiež rozsiahlu elektrickú transformáciu, pri ktorej sa snaží mať pod kontrolou celý reťazec výroby potrebných komponentov aby dokázal zredukovať vysoké náklady a v konečnom dôsledku cenu elektromobilov. Odmena za jeho prácu ale i tak vyráža dych. Odborári označili jej výšku za „nechutnú“ a Tavares sa dostal preto do rečí aj vo vrcholiacej prezidentskej kampani.

Emmanuel Macron a Marine Le Penová sa možno v mnohom nezhodnú, ale odmenu pre Tavaresa považujú za šokujúcu. Francúzska vláda je totiž približne 6-percentným akcionárom Stellantisu. O akú sumu teda ide? Podľa Phitrustu, ďalšieho menšieho akcionára, bol základný plat Carlosa Tavaresa vlani 19 miliónov eur. Okrem toho mal dostať bezplatne akcie, ktorých hodnota predstavuje aktuálne 32 miliónov eur. Stále ale nie sme na konci, pretože Tavares mal byť ocenený aj dlhodobou odmenou splatnou v hotovosti vo výške 25 miliónov eur. Vlani tak mal zarobiť astronomických 66 miliónov eur!

Sergio Marchionne Čítajte viac Stellantis zaplatil 26 miliónov eur mŕtvemu šéfovi. Viac ako tomu živému

Phitrust tvrdí, že je to najvyššia odmena zo všetkých francúzskych spoločností a pravdepodobne aj všetkých kótovaných spoločností v Európskej únii a pýta sa, či je opodstatnená v prípade človeka, ktorý nie je zakladateľom spoločnosti, ale len jej konateľom, a teda reálne nenesie nijaké riziko ani hmotnú zodpovednosť. A to v čase, keď bude musieť Stellantis pristúpiť k reštruktura­lizácii a redukcii pracovných miest vzhľadom na nadmernú výrobnú kapacitu a duplicitu mnohých funkcií v rámci zlučovania PSA a FCA.

Emanuel Macron sa na túto tému vyjadril s tým, že by platy manažérov mali byť „zastropované“. „Ľudia by nemali čeliť problémom s kúpnou silou a pritom sa pozerať na sumy ako je táto,“ povedal Macron a dodal, že inak „spoločnosť exploduje“. Le Penová kontrovala s tým, že je to o to šokujúcejšie, že takúto odmenu dostal človek, ktorý podľa jej názoru priviedol spoločnosť do problémov. Stellantis na kritiku reagoval vyhlásením, že koncern nekomentuje postoje politikov a mzdové náklady vysvetlí vo svojej správe o odmeňovaní za rok 2022.

Carlos Tavares Čítajte viac ‘Elektromobily sú voľbou politikov, nie priemyslu‘, varuje šéf Stellantisu

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #platy #Carlos Tavares #Emmanuel Macron #platy manažérov #Stellantis
Články podľa značiek