Utiekol v krabici, teraz mu hrozí väzenie. Na ex-šéfa Renaultu vydali zatykač

Carlos Ghosn bol považovaný za jedného z najvplyvnejších manažérov na svete. Až kým vraj nespreneveril milióny eur od Renaultu a Nissanu. V súčasnosti aj vďaka nim "zachraňuje" Libanon.

26.04.2022 14:00
Carlos Ghosn Foto:
Carlos Ghosn patril k najvplyvnejším manažérom sveta. Napokon musel pred väzením ujsť v papierovej krabici.
debata

Príbeh Carlosa Ghosna by mohol byť dobrým námetom pre akčný hollywoodsky thriller. Ghosn bol totiž koncom milénia manažérskou superstar a jedným z najvplyvnejších ľudí, pohybujúcich sa vo svete automotive.

Manažérska superhviezda

Svoju závratnú kariéru odštartoval v Micheline, kde strávil 18 rokov, v roku 1996 sa stal viceprezidentom Renaultu, kde inicializoval radikálnu reštrukturalizáciu. V roku 1999 vznikla Aliancia Renault – Nissan, Ghosn sa stal napokon šéfom Nissanu. Tam zahájil ďalšiu výraznú reštrukturalizáciu a automobilke pomohol z existenčných problémov a de facto ju zachránil pred krachom. Vtedy bol na vrchole popularity.

V roku 2005 sa stal aj šéfom Renaultu a historicky vôbec prvým manažérom na svete, ktorý súčasne riadil dve spoločnosti, patriace do rebríčku Fortune Global 500. V roku 2016 po rozšírení aliancie Renault – Nissan o Mitsubishi sa stal logicky šéfom aj tejto značky.

Do problémov sa dostal v roku 2018, keď čelil podozreniu z rozsiahlych daňových podvodov v rokoch 2011 až 2015. K tomu sa vzápätí pridalo podozrenie, že dlhodobo zneužíval finančné prostriedky automobilky Nissan pre vlastné obohacovanie sa.

Carlos Ghosn Čítajte viac Carlos Ghosn: Bude zo ‘zločinca‘ Nissanu spasiteľ Libanonu?

To ho napokon viedlo k rozhodnutiu z Japonska tajne utiecť tesne pred koncom uplynulého roku a krátko pred začiatkom súdu, ktorý by zrejme skončil jeho uväznením. Jeho cieľovou destináciou sa stal Libanon. Ghosn má totiž popri francúzskom a brazílskom aj libanonské občianstvo a Libanon navyše nemá s Japonskom extradičnú zmluvu, čo značí, že podozrivých do tejto krajiny nevydáva.

A útek bol naozaj dramatický. Podľa rôznych zdrojov strážený dom opustil v krabici na hudobné nástroje. Následne súkromným lietadlom s podplatenými pilotmi opustil krajinu a preletel cez Istanbul do Libanonu. Libanonské úrady doteraz tvrdia, že let bol legálny a Ghosn do krajiny vstúpil taktiež legálne, pričom využil svoj francúzsky pas, ktorý mu však mal byť v Japonsku odobraný spolu s brazílskym a francúzskym. Francúzske pasy však mal dva, druhý z ich zostal v jeho domácom uzavretom trezore, prístup k nemu mal však jeden z jeho právnikov.

Obyčajná nenásytnosť alebo komplot?

Ghosn až do súčasnosti tvrdí, že obvinenia proti nemu sú vykonštruované a dôkazy zmanipulované. Za komplotom proti nemu sú vraj ľudia z Nissanu, obávajúci sa o osud automobilky, ktorá smerovala k čoraz užšej spolupráci a previazanosti s Renaultom. Aj keď to vyzerá „pritiahnuté za vlasy“, skutočne sa postupne objavili svedectvá, nasvedčujúce, že jeho pád bol v Nissane naozaj „želaný“ a niektoré obvinenia zrejme nestoja na tak pevných základoch, ako sa pôvodne zdalo. Pravda bude zrejme niekde uprostred a je otázne, či sa ju niekedy dozvieme.

Carlos Ghosn Čítajte viac Carlos Ghosn nemusí byť ‘netvor‘. Prichádzajú dôkazy o jeho nevine

Ghosn však ani v Libanone nenašiel pokoj. Francúzski vyšetrovatelia totiž na neho koncom uplynulého týždňa vydali medzinárodný zatykač. Ten vydali aj na štyroch ďalších ľudí, ktorí mu údajne pomohli previesť, respektíve použiť milióny eur od partnera Renault SA.

Jeden zo zatykačov je zameraný na miliardára Suhaila Bahwana, ktorý vlastní najväčší ománsky holding, pozostávajúci z množstva firiem v oblastiach od zdravotníctva cez stavebníctvo až po predaj a distribúciu áut. Podľa francúzskych vyšetrovateľov mal práve on umožniť prevody miliónov eur z účtov Renaultu na jeho súkromný účet. Ďalšie zatykače sa týkajú dvoch Bahwanových synov a bývalého generálneho manažéra Suhail Bahwan Automobiles.

Ten na Ghosna sa týka širokého spektra skutkov, väčšina z nich však Ghosna viní z použitia firemných peňazí Renaultu na súkromné účely a financovanie vlastných výletov a nákladného životného štýlu.

Zatykače prišli po tom, čo francúzski vyšetrovatelia minulý rok cestovali do Bejrútu, aby Ghosna vypočuli a predvolali ho, aby čelil prípadným obvineniam priamo vo Francúzsku. Takéto zatykače zvyčajne vydávajú francúzski vyšetrovatelia, keď podozrivý žijúci v zahraničí nereaguje na uvedené predvolanie. Umožňuje im totiž spolupracovať so zahraničnými agentúrami pri zatýkaní a začatí vydávacieho konania.

Zatykač naňho kvôli defraudácii peňazí v Nissane vydali aj Japonci. Problémom je, že je v súčasnosti libanonským občanom a táto krajina vlastných občanov do zahraničia nevydáva. Ghosn má tiež aj francúzske a brazílske občianstvo.

Právnik bývalého šéfa Renaultu Jean Tamalet označil francúzsky zatykač za „prekvapivý“ a uviedol, že jeho klientovi libanonské úrady zakazujú opustiť krajinu. „Carlos Ghosn vždy spolupracoval s francúzskymi justičnými úradníkmi,“ povedal telefonicky Tamalet.

Aký bude ďalší vývoj a či Libanon „podrží“ svojho prominentného občana aj pri silnejúcom medzinárodnom tlaku sa ukáže v najbližších mesiacoch.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zatykač #sprenevera #Carlos Ghosn #Renault-Nissan
Články podľa značiek