Čo sa stane so zahraničnými „neposlušnými“ automobilkami v Rusku začína byť jasnejšie. Tie sa už dlhší čas obávajú nejakej formy znárodnenia a teraz to vyzerá tak, že ich obavy sú oprávnené. Rusi totiž začali „púšťať von“ prvé informácie o „dohodách“.
Asi v najproblematickejšej situácii z veľkých zahraničných automobiliek sa v Rusku ocitol Renault. Nielenže je preň Rusko druhý najsilnejší trh, ale Renault vlastní prostredníctvom rozhodujúceho, takmer 70-percentného, podielu v AutoVaze aj najpredávanejšiu značku Lada, ktorá mala na ruskom trhu vyše 20-percentný podiel.
V rebríčku desiatich najpredávanejších áut v Rusku boli za rok 2021 až štyri lady – konkrétne Lada Vesta, Lada Granta, Lada Niva a Lada Largus. Pritom prvé dve menované boli v uplynulom roku ruskými jednotkou a dvojkou. Celkovo sa v Rusku v roku 2021 predalo vyše 1,6 milióna áut, z čoho takmer 316 000 pripadá len na tieto štyri lady.
Viac sme o komplikovanej situácii Renaultu písali v tomto článku:

A práve AutoVaz a výroba Lady sa v Rusku rieši ako prvá. Renault by mal previesť svoj väčšinový podiel v ruskej automobilke AvtoVAZ na ruský výskumný automobilový inštitút NAMI za symbolickú sumu jedného rubľa. Tvrdí to podľa agentúry Interfax ruský minister priemyslu a obchodu Denis Manturov.
Podľa neho má byť súčasťou transakcie opcia umožňujúca Renaultu spätný odkup podielu počas piatich až šiestich rokov. Minister navyše uviedol, že podiel vo svojej moskovskej továrni Renault prevedie na moskovskú samosprávu. Renault podľa ruských vyjadrení vraj tak spraví preto, „že už nie je ďalej schopný udržať svoje operácie v Rusku v chode“.

Samozrejme, spätný odkup už potom nebude „za rubeľ“, Renault za svoju vlastnú fabriku zrejme zaplatí oveľa viac. „Ak počas tohto obdobia investujeme, potom to bude zohľadnené v cene. Nebude tu žiadny darček,“ citovala agentúra Interfax Manturova.
Ide o čisté vydieranie a spôsob, ako dostať do Ruska západné peniaze po stabilizácii situácie. Navyše je to svojim spôsobom nefér hra aj voči automobilkám, ktoré zaujali voči Rusku razantnejší a principiálnejší postoj. Niet sa preto čo diviť, že Renault zatiaľ po týchto vyjadreniach mlčí, rovnako ako francúzska vláda, ktorá je jeho najväčším akcionárom.