V prvom štvrťroku 2022 sa podľa údajov združenia ACEA na trhoch v rámci EÚ výrazne zvýšil trhový podiel hybridných elektrických vozidiel (HEV), ktorý dosiahol 25,1 % celkového predaja osobných áut v Európskej únii (v prvom kvartáli roku 2021 bol ich podiel 20,9 percenta).
Hybridom sa darilo, plug-in hybridom nie
Do tejto kategórie patria autá, využívajúce elektromotor iba na výpomoc hlavnému spaľovaciemu motoru, nie sú schopné jazdiť čisto na elektrinu a nenabíjajú sa zo zásuvky. Hybridné elektrické vozidlá sa tak stali s 563 030 autami predanými od januára do marca najrozšírenejším typom pohonu hneď po benzíne. S výnimkou Talianska (-6,3 percenta) rástol ich podiel na všetkých hlavných trhoch.
Pokiaľ ide o Slovensko, tak podľa údajov ACEA ich predaj stúpol z 2 606 kusov predaných za prvé tri mesiace roku 2021 na 4 439 kusov, predaných za prvé tri mesiace tohto roku. Ide o nárast na úrovni 70,3 percenta. To je v sledovanom období po Lotyšku druhý najväčší nárast v rámci celej EÚ.
Čítajte viac ACEA: Marcové predaje áut v EÚ boli tragické. Len Dacia školí ostatných!Úplne iná situácia je však pri plug-in hybridných autách (PHEV), využívajúcich na pohon aj elektromotor, dobíjateľných zo zásuvky a schopných prejsť čisto na elektrinu niekoľko desiatok kilometrov. Tento typ áut je prijímaný značne rozporne, pretože predstavuje len akýsi medzistupeň na prechode od spaľovacích motorov k elektromotorom. A prejavuje sa to aj v číslach.
Počet registrácií plug-in hybridných elektrických vozidiel totiž klesol v rámci Európskej únie v prvom štvrťroku medziročne o 5,3 percenta. Napriek tomu ich percentuálny podiel na trhu mierne stúpol, čo je dané výrazne nižším predajom benzínových aj naftových áut, no aj tak je nižší, než trhový podiel čistých elektromobilov (BEV).
Plug-in hybridy sú v Európe prijímané rôzne a závisí to do určitej miery aj od ekologických dotácií. Niektoré krajiny ich totiž prestávajú považovať za ekologické (napríklad Nemecko) a rušia dotácie na ich predaj. Len pre zaujímavosť čísla z najdôležitejších trhov: v Nemecku a vo Francúzsku ich predaj zaznamenal pokles (-13,2 % a –6,1 %), zatiaľ čo v Španielsku a Taliansku zaznamenali solídny rast (+46,3 % a +18,9 %). Na Slovensku sa ich za prvé tri mesiace predalo 364, čo predstavuje medziročný nárast o 51,7 percenta.
Z percentuálneho hľadiska najviac (o 700 percent) narástol predaj plug-in hybridov v Slovinsku. Dané je to však nízkymi predajnými číslami, v roku 2021 sa ich totiž v tejto krajine predalo len 22. Naopak – najväčší medziročný pokles záujmu o plug-in hybridy je medziročne vo Švédsku – o vyše 35 percent. A to bol pre tento typ vozidiel silný trh. V prvom štvrťroku 2021 sa ich tam totiž predalo 27 278, zatiaľčo v prvom štvrťroku tohto roku len 17 677.
Elektromobily ďalej stúpajú
V prvom štvrťroku roku 2022 pokračovali vo výraznom posilňovaní svojich pozícií čisté (batériové) elektromobily . V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka takmer zdvojnásobili svoj podiel na trhu a dostali sa na úroveň 10 percent. Inak povedané – za prvé tri mesiace tohto roku bolo každé desiate auto predané na trhu EÚ elektromobil.
Vzhľadom na vyššie povedané asi neprekvapí, že vozidlá s naftovým a benzínovým pohonom naďalej strácali podiel na trhu. Napriek tomu na trhu stále dominovali registrácie tradičných automobilov na fosílne palivá s celkovým podielom 52,8 %.
Od januára do marca 2022 registrácie dieselových áut v celej EÚ pokračovali v strmom poklese, medziročne sa ich podiel znížil takmer presne o tretinu (-33,2 %), predalo sa ich 378 009, čo značí trhový podiel necelých 17 percent. Predaj áut na naftu výrazne klesol na všetkých štyroch hlavných európskych trhoch: Francúzsko (-44,1 %), Taliansko (-39,2 %), Španielsko (-30,8 %) a Nemecko (-20,2 %). Na Slovensku v danom období ich predaj klesol o 23 percent, čo predstavuje 3 112 predaných áut s dieslovým motorom.
Čítajte viac Nemecko zruší dotácie na elektroautá. Plug-in hybridy ‘zareže‘ už tento rokV prvom štvrťroku v Európe medziročne výrazne klesol aj podiel benzínových áut – zo 40,8 % na 36,0 %. Napriek tomuto si s predajom na úrovni vyše 808 000 kusov zachovali na trhu dominantnú pozíciu.
Počas prvého štvrťroka 2022 vzrástol predaj batériových elektrických vozidiel (BEV) v EÚ o 53,4 %, čo predstavuje celkovo 224 145 predaných áut. Mnohé trhy EÚ zaznamenali trojciferné percentuálne zisky, pričom Rumunsko zaznamenalo najsilnejší rast (+ 408,0 %).
Zo štyroch najväčších trhov v regióne zaznamenalo najvyšší rast Španielsko (+110,3 %), za ním nasledovalo Francúzsko (+42,7 %) a Nemecko (+29,3 %). Taliansko bolo jediným trhom EÚ, ktorý zaznamenal pomerne výrazný pokles predaja elektromobilov (-14,9 %). Na Slovensku sa ich za prvé tri mesiace tohto roku predalo 302, čo reprezentuje medziročný nárast na úrovni 92,4 percenta.
LPG boom
A aby sme nezabudli na plynové autá. Pri nich je veľký rozdiel medzi CNG a LPG. Zatiaľ čo predaj prvých medziročne o vyše polovicu klesol, tak predaj áut s pohonom na LPG naopak medziročne takmer o polovicu stúpol. Na tom má veľký podiel LPG-boom v Nemecku, kde sa ich predaj medziročne zvýšil takmer o 300 percent a presiahol 5 000 kusov.
Záujem o LPG však medziročne rástol na úplne všetkých sledovaných trhoch v rámci EÚ. Najviac sa však bezkonkurenčne predávajú v Taliansku, za prvé tri mesiace sa ich tam zaregistrovalo vyše 30 000. Na Slovensku sa ich za prvé tri mesiace predalo 171, čo je medziročný nárast o 39 percent.