Vyzerá to tak, akoby sa automobilky utrhli z reťaze. Autá behom posledných dvoch rokov zdraželi o 30 až 50 percent, pričom najviac sa to týka menších modelov a nižšej strednej triedy. A nielen to. Zároveň redukujú výbavy a v ponuke zostávajú len drahšie autá. Sťažujú sa, že im chýbajú autá, no zisky väčšine z nich rastú viac, než v rokoch hojnosti.
Čítajte viac Ako automobilky zvládajú pandémiu? Predávajú menej, ale zarábajú viac!Treba to už nazvať tak, ako to je – mnohé automobilky krízu zneužívajú a zo svojich zákazníkov robia takmer rukojemníkov, keď im de facto hovoria – kúp si naše drahé auto, alebo nás nezaujímaš. Je to arogantná politika, ktorú by už možno niekto mohol označiť aj za nepriame vydieranie. A robia to takmer všetky značky. Tie drahé, aj tie lacné, česť niekoľkým výnimkám. Argumentujú tým, že ľudia kupujú drahé autá aj tak viac. Čo nepovedia, je fakt, že nemajú inú možnosť, pretože tie dostupné modely a výbavy z ponuky samy potichu vyradili.
Najnovšie sa pridal aj Mercedes-Benz. Jeho šéf Ola Källenius vyhlásil, že sa sústredí viac na luxusné vozidlá, pretože ponúkajú „najlepšie šance na rast a istotu zamestnania“. V praxi to znamená, že nemecký prémiový výrobca chce zredukovať počet variantov karosérií na štyri zo súčasných siedmich. To by mohlo znamenať kkoniec modelov triedy A a B, hoci Källenius odmietol priamo odpovedať, ktorý z lacnejších modelov napokon vypustí. K zmene stratégie priviedol automobilku „veľký dopyt po luxusných autách.“
Čítajte viac Dáta z áut sú veľký biznis. Automobilky ho chcú celý pre sebaMercedes-Benz predal v roku 2021 približne 2 milióny áut, čo je o 5 % menej ako v roku 2021, najmä pre problémy s dodávkami polovodičov. Automobilka si dala za cieľ zvýšiť predaj vozidiel vyššej kategórie „Top End Luxury“. S novým zameraním a viacerými modelmi limitovanej edície sa pokúsi ešte viac zvýšiť svoje ziskové marže. nemecká automobilka by chcel mať do polovice dekády marže na úrovni 14 % „za priaznivých trhových podmienok“ a 12 % „pri nepriaznivých podmienkach.“ Pri väčšom „protivetre“ by toto číslo mohlo klesnúť na 8 až 10 %.