Približne pred mesiacom sme písali, že Nemecko pristúpi ku kroku, ktorý je nielen logický, ale skôr či neskôr bude aj nutný. Je ním zrušenie dotácií na elektrické autá a plug-in hybridy, ktoré nielen deformujú trh, ale pomáhajú aj dlhodobo udržiavať ceny elektrických áut na veľmi vysokej úrovni. V súčasnosti sa nákup elektromobilov v Nemecku dotuje sumou 6 000 eur a nabíjateľných plug-in hybridov 4 500 eur. K tomu však existujú aj ďalšie regionálne bonusy a bonusy predajcov.
Aj vďaka nim sa minulý rok v Nemecku predalo takmer 360-tisíc elektrických áut. Vyzerá to síce výborne, no má to dva háčiky. Pri týchto predajoch štátne dotácie brutálne zaťažujú rozpočet, takže nemeckí vládni ekonómovia si povedali, že stačí. Viedol ich k tomu aj fakt, že elektromobily sa na trhu tak etablovali, že sú už schopné presadiť sa na ňom aj bez umelej podpory. Rozhodnutie o zrušení dotácií najprv na plug-in hybridy, ktoré aj tak s ekológiou nemajú veľa spoločného a následne s odstupom aj na elektromobily, bolo logické a z nášho pohľadu jednoznačne dávalo aj zmysel.
Čítajte viac Koniec štedrosti? Nemci plánujú skresať dotácie na elektroautáAle tu pragmatici narazili na politikov a lobistické aktivity automobiliek, ktoré investovali do elektromobilov už mnoho miliárd a bez dotácií ich jednoducho nedokážu predať. Nehovoriac už o tom, že taký Volkswagen pomerne „veľkohubo“ vyhlasuje, že už o pár rokov v predajoch elektrických áut prekoná aj Teslu.
Pravdou je, že nemeckí politici by chceli mať v roku 2030 na cestách 15 miliónov elektromobilov. Tento cieľ je však pri ich ročnom predaji niekde na úrovni 350-tisíc nesplniteľný, aj keď toto číslo samo osebe vyzerá skvele. V praxi by ich totiž ročne potrebovali predávať približne 1,8 milióna.
Čítajte viac Dotácie elektromobily zdražujú! Potvrdzuje to vývoj v BritániiA tak nemecká vláda ani nie po mesiaci „otočila“ o 180 stupňov. Namiesto rušenia dotácií ich teraz chce podľa informácií denníku Handelsblatt nielen predĺžiť, ale aj zvýšiť. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že nákup elektrických áut by mal byť dotovaný minimálne do roku 2027, pričom dotácia by sa pri elektromobiloch s cenou do 40-tisíc eur mala zvýšiť zo 6-tisíc až na 10 800 eur. Zároveň by bolo umožnené získať dotácie aj na luxusnejšie elektromobily s cenou do 60-tisíc eur. Tá by však bola o niečo nižšia, suma ešte nebola špecifikovaná.
Uvidíme, ako napokon nemecká „elektro-schizofrénia“ skončí. Podľa Volkera Wissinga, spolkového ministra dopravy, ktorý predbežné návrhy zverejnil na sociálnej sieti ide zatiaľ „iba o možnosť“ a všetko napokon bude celkom inak.