‘Nová‘ Lada Granta vracia Rusko do praveku! Štrajkovala už v rukách Putina

Toto je najočakávanejšia ruská automobilová novinka! Auto, ktoré má v rodnom liste rok 2011, základy z roku 2004 a v jeho výbave nebude ani to, čo doteraz! Keď ju skúšal Putin, nenaštartovala a nešiel otvoriť kufor.

31.05.2022 05:00
debata (61)
Granta pochádza z roku 2011 a je jedným z... Foto: AvtoVAZ
Lada Granta Granta pochádza z roku 2011 a je jedným z najjednoduchších modelov, ktoré AvtoVaz vyrábal do invázie vyrábal. Teraz sa má vrátiť na linky v zúboženej podobe.

Ruský automobilový priemysel je po odchode západných partnerov, ktorý bol reakciou na ruskú agresiu voči Ukrajine, najmä Renaultu, Volkswagenu, Mercedesu-Benz či BMW, doslova na kolenách. Stojí väčšina ruských fabrík, vrátane tej najväčšej – AvtoVazu, ktorý produkoval známe Lady. V Togliatti sa však už dávnejšie dali počuť, že pripravujú špecifické modely, ktoré si vystačia bez zahraničných súčiastok, spadajúcich pod protiruské sankcie. Novinky mali byť predstavené už v máji, ale nestalo sa. Až teraz ruská agentúra AutoStat priniesla informáciu o tom, čo môžu Rusi očakávať. A je to naozaj bieda.

autovaz Čítajte viac Ruský trh po 4 mesiacoch: Extrémny prepad, predávajú sa len lady a ‘kórejci‘

Najočakávanejšou ruskou novinkou je totiž Lada Granta! Auto, ktoré AvtoVaz predstavil v roku 2011 a ktoré má základy ešte v staršej Lade Kalina z roku 2004. Granta vtedy nahradila hneď niekoľko obstaročných modelov vrátane samotnej Kaliny, Samary a socialistických modelov 2104 až 2107. V tom čase išlo o pokrok, napokon, Granta sa rodila už v spolupráci s Renaultom, ale v súčasnosti ide o beznádejne zastaraný model. A čo je horšie, „antisankčná“ Granta bude chudobnejšia ako tie, ktoré mali ruskí zákazníci doteraz k dispozícii. AvtoStat uvádza, že k dispozícii budú dve úrovne výbavy.

Ako Putin skúšal Grantu

S Ladou Granta sa spája vtipná historka. Keď ju predstavitelia AvtoVaz-u v roku 2011 predstavili, osobne sa podujatia zúčastnil Vladimir Putin, aby si novinku vyskúšal. Dopadlo to skutočným fiaskom. Najprv nešiel otvoriť kufor a následne nechcela Granta naštartovať. To bolo ešte pred príchodom prvého zahraničného šéfa, Švéda Bo Anderssona, ktorý začal robiť v Togliatti veľké poriadky. Teraz sa AvtoVaz ocitá opäť výlučne v ruských rukách, čo neveští nič dobré.

Ani jedna z nich nedostane protiblokovací brzdový sytém ABS, systém núdzového volania ERA-Glonass, ktorý je ruskou verziou európskeho systému e-Call, a ani jediný airbag. Vyššia úroveň bude bohatšia len o posilňovač riadenia a elektrické ovládanie okien. To sú špecifikácie ako zo začiatku deväťdesiatych rokov. Platí to aj o emisiách. Z motora totiž zmiznú systémy zabezpečujúce emisnú normu Euro 5. Akú normu bude z hľadiska emisií plniť 4-valec s objemom 1,6 litra, ale nevieme. Euro 1, Euro 2? Prekážať to nemá, pretože ruské úrady z upravili aj predpisy, aby bolo vôbec možné takéto autá z doby kamennej homologizovať a schváliť pre cestnú premávku.

Doteraz mala Granta aspoň airbag a ABS. S tým... Foto: Lada
Lada Granta Doteraz mala Granta aspoň airbag a ABS. S tým je ale koniec.

Ako informuje denník Vedomosti, „novinka“ by mala byť k dispozícii v polovici júna. Môže ale ísť o zbožné prianie. Najprv bude musieť AvtoVaz vyriešiť zásobovanie potrebnými komponentmi z alternatívnych zdrojov, napríklad z Číny. Takto sa majú postupne dostať do výroby aj ďalšie staré modely Lady, napríklad Niva, prinajlepšom Vesta alebo Xray. Okrem toho plánuje AvtoVaz vyrábať v Togliatti s logom Lady aj bývalé modely Renaultu – Duster a Sandero, ktoré predtým schádzali z liniek moskovského závodu francúzskej automobilky. Tam sa má zas obnoviť po viac ako dvoch dekádach výroba vozidiel Moskvič na báze čínskych áut.

Moskvič Čítajte viac Už vieme, aké budú nové Moskviče! Vo fabrike Renaultu ich vyrobia Číňania

Ceny „novej“ Granty ešte oznámené neboli. Otázkou však ostáva, či budú mať Rusi o takéto autá vôbec záujem. Je to totiž skutočný návrat do minulosti. Aj ruskí zákazníci si zvykli na modernejšiu techniku. Teraz však dostanú autá, ktoré poznali pred desaťročiami. Veď aj doteraz vyrábaná najlacnejšia Granta za 727 900 rubľov bola vybavená aspoň jedným airbagom, ABS a systémom núdzového volania. Je naivné si myslieť, že by takéto „antisankčné“ modely dokázali zachrániť podnik, ktorý má viac ako 40 000 zamestnan­cov. Lada bola pritom doteraz jednotkou ruského trhu a pod krídlami Renaultu plánovala veľkú budúcnosť spojenú s Daciou. Teraz bojuje o prežitie.

© Autorské práva vyhradené

61 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #Vladimir Putin #Lada #Lada Granta #AvtoVaz
Články podľa značiek