Čínska automobilka Geely, ktorá sa vo veľkom angažuje v Európe cez značky Volvo, Lotus, Smart, Polestar alebo Lynk & Co sa chce dostať do vedenia v boji o autonómne riadenie. Autám s autopilotom však nebudú stačiť len senzory, kamery a laserové radary. Zdá sa, že posun môže prísť „zhora“. Geely preto oznámilo, že do vesmíru úspešne vypustilo prvé satelity, ktoré majú slúžiť práve autonómnemu riadeniu. Ako presne to má fungovať, zatiaľ neprezradilo.
Čítajte viac Šéf Toyoty: Autonómne autá na normálnych cestách nie sú ešte reálneV každom prípade Geely vyslalo na nízku obežnú dráhu deväť autorsky vyvinutých satelitov GeeSAT-1. Stalo sa tak po Tesle druhou automobilkou na svete, ktorá má čosi spoločné s vesmírom. Do roku 2025 chce prevádzkovať 63 satelitov a do konca dekády ich má byť celkom 240. Kým však Tesla vypúšťa satelity Starlink prostredníctvom vlastnej spoločnosti SpaceX, Geely využilo raketu Long March 2C čínskeho štátneho subjektu. Štart sa uskutočnil na kozmodróme Xichang v juhozápadnej provincii Sichuan.
Čítajte viac Jeremy Clarkson strhal autonómne riadenie. Nechce mať auto, ktoré ho chce zabiť!Okrem podpory vysokorýchlostného dátového pripojenia, vysokopresnej navigácie a možností takzvaného cloud computingu v budúcich vozidlách, automobilka uviedla, že jej sieť bude slúžiť aj ďalším komerčným službám, ako je poskytovanie komunikačných služieb na septembrových Ázijských hrách. Satelity majú prevádzkovú životnosť päť rokov a rozložia sa v zemskej atmosfére bez zanechania vesmírneho odpadu.
Čítajte viac Tesla opäť v problémoch! Pri nehode zahynuli traja ľudiaČínskym satelitným sieťam dominuje armáda, ale v roku 2014 začala vláda povoľovať súkromné investície do kozmického priemyslu. Odvtedy sa komerčné spoločnosti, niektoré podporované miestnymi vládami, poponáhľali do tohto sektora, pričom väčšina sa zameriava na výrobu satelitov a zvyšok sa pokúša postaviť malé nosné rakety vrátane opakovane použiteľných rakiet. V súčasnosti je vo vesmíre asi 400 čínskych satelitov.
Čítajte viac Automobilky chcú prejsť rovno na autonómne riadenie SAE 4. Nie je to risk?