Väčšina ruských automobiliek doslova zamrzla. Dôvodom je vojna na Ukrajine. Západ uvalil na Rusko sankcie, takže sa doň nedostanú komponenty na výrobu áut. No aj bez ohľadu na sankcie sa mnohí výrobcovia ako Renault, Mercedes-Benz, BMW či koncern VW rozhodli zastaviť všetky svoje ruské operácie aj dovoz áut do tejto krajiny. Výsledkom je kolaps tamojších automobilových bášt v Togliatti, Nižnom Novgorode, Kaluge, Kaliningrade alebo v Moskve. A tiež kolaps ruského automobilového trhu. Ten padol v máji o 83,5 %. Navyše, podľa ruského štatistického úradu Rosstat sa od začiatku tohto roka zvýšili ceny áut o 50 %, zatiaľ čo príjmy domácností klesli a inflácia dosiahla takmer 20 %.
Čítajte viac Ruské automobilky sa rozbiehajú. Čo dokážu vyrobiť?Dokonca už aj ruskí analytici predpokladajú hospodársku krízu, najväčšiu za posledných 20 rokov. Zatiaľ sa Rusom podarilo rozbehnúť linky iba v Togliatti, aj to len s jediným modelom, Ladou Granta bez riadeného katalyzátora, ABS, airbagov či systému núdzového volania. V priebehu júla by sa mali na linkách objaviť Lady Niva. Výroba Moskvičov a ďalších nových ruských áut na nových ruských platformách je behom na dlhé trate s nejasným koncom. O to absurdnejšie vyznieva žiadosť prezidenta Vladimira Putina: „Chcel by som požiadať vládu, aby nám podrobne povedala, aké rýchle opatrenia prijíma na podporu automobilového priemyslu a stabilizáciu vnútorného trhu," povedal Putin v prejave, ktorý odvysielala štátna televízia.
Čítajte viac AvtoVaz: Tak predsa. Rusi spustili výrobu Lady z 'praveku'!Agentúra Interfax citovala jeho slová, podľa ktorých by vláda mala prísť s aktualizovaným plánom do 1. septembra. Muž, ktorý zlikvidoval ruské automobilky, chrliace ešte vo februári státisíce áut, sa teraz obracia na vládu, aby ich zachránila. Tak to ale nefunguje. Žiadna vláda nedokáže zachrániť totálny rozvrat celého odvetvia, navyše tak obrovského a komplexného, akým je automobilový priemysel. Aj snahy ministra priemyslu a obchodu Denisa Manturova, ktorý oznámil, že Moskva vyčlení do konca roka 20,7 miliardy rubľov, čo je 377 miliónov dolárov, na podporu predaja áut, je naivná. Z toho 10,7 miliardy má ísť na obnovenie pôžičiek na autá, a zvyšok sa rozdelí na podporu zvýhodnených sadzieb lízingu.
Čítajte viac Už vieme, aké budú nové Moskviče! Vo fabrike Renaultu ich vyrobia ČíňaniaAj keby sa vďaka tomu podarilo zvýšiť záujem Rusov o kúpu nových áut, čo je v čase inflácie málo pravdepodobné, ide o dočasné riešenie, ktoré nemôže zaplátať dieru po miliardách, ktoré do ruských aktivít investovali západní partneri tamojších automobiliek. A ani naštartovať automobilový priemysel. Putin sa jednoducho prepočítal. Namiesto prosperujúceho automobilového odvetvia má teraz odvetvie, ktoré produkuje obrovskú nezamestnanosť. Žiadosti o opatrenia smerované vláde sú len umývaním si rúk nad zodpovednosťou. Áno, ukončenie aktivít v Rusku je bolestivé aj pre západné automobilky, zvlášť pre Renault, Mercedes-Benz a koncern Volkswagen, vrátane Škody, nie je to ale pre nich také fatálne, ako pre tie ruské.