Automobilky masívne investujú do elektromobilov. Čo však z toho, keď ich nebudú mať majitelia kde nabíjať. Na to, že rozvoj nabíjacej infraštruktúry zaostáva za zvyšovaním podielu elektrických áut na cestách, upozorňuje dlho napríklad aj Európske združene automobilových výrobcov ACEA. To tvrdí, že do roku 2030 bude Európa potrebovať minimálne tri milióny verejných nabíjacích bodov. Realita dnes je smutnejšia.
Ako informuje nemecký Focus, vlani bolo v EÚ v prevádzke 225 000 verejných nabíjacích bodov. „Znie to ako veľa, ale nestačí to. Až 70 % z týchto staníc je totiž alokovaných v troch krajinách – v Holandsku, Nemecku a vo Francúzsku. A iba 25 000 nabíjacích staníc má výkon vyšší ako 22 kW, čo ich kvalifikuje ako vhodné verejné miesta na nabíjanie,“ vysvetľuje expert Thomas Puls z Kolínskeho inštitútu pre ekonomický prieskum. Podľa neho je potrebné zrýchliť výstavbu nabíjacích staníc až 30-násobne.
Čítajte viac Zabudnite: Ani v tomto roku sa dotácií na elektromobily nedočkáme!Teraz sa zdá, že si to začína uvedomovať aj Európska únia. Po stretnutí predsedníctva Rady Európskej únie (PFUE) v júni tohto roka vo Francúzsku, navrhli európski ministri dopravy povinné ciele pre všetky členské štáty. Nová legislatíva by vyžadovala maximálnu vzdialenosť 60 kilometrov medzi jednotlivými nabíjacími stanicami pre elektromobily inštalovanými pozdĺž európskej cestnej siete. Každý nabíjací bod by tiež musel dosiahnuť minimálny výkon 150 kW, aby bolo nabíjanie rýchle.
Čítajte viac Elektromobilita trhá lobing na kusy. Stellantis odchádza z ACEA!V prípade prijatia by členské štáty museli do roku 2025 uplatniť nové pravidlo najprv na hlavných európskych trasách a do roku 2030 zaviesť takúto zmenu v celej sieti ciest. Ale ani tu sa zákonodarcovia nezastavili. Navrhli tiež štandardizáciu terminálov s univerzálnymi nabíjacími konektormi a najmä jednotným platobným systémom, ktorý zjednoduší využívanie nabíjačiek. Dnes je bežné, že majitelia elektromobilov môžu používať len niektoré nabíjacie stanice a platiť nemôžu bežnou platobnou kartou. Pri využití inej siete sú navyše penalizovaní vyššími cenami za energiu.
Tento návrh je v súlade emisným plánom EÚ „Fit for 55“, ktorého cieľom je znížiť emisie CO2 o 55 percent do roku 2030. Európsky parlament však bude musieť tento návrh ešte schváliť. Vzhľadom na to, že posledné zasadnutie Rady Európy sa v tomto roku uskutoční až v septembri, je návrh zatiaľ len túžbou. O jeho osude sa dozvieme viac až o pár mesiacov. Zrýchliť výstavbu nabíjačiek je však extrémne dôležité. Ako povedal Puls, „kľúčovou otázkou nie je to, kedy bude predané posledné auto so spaľovacím motorom, ale to, či bude kde elektromobily nabíjať“.