Elektromobilita trhá lobing na kusy. Stellantis odchádza z ACEA!

Je to šokujúca informácia. Koncern Stellantis nečakane oznámil odchod z najvplyvnejšej lobistickej skupiny v automobilovom priemysle. Európske automobilové združenie tak prichádza hneď o 14 značiek. A aj o svojho bývalého šéfa.

16.06.2022 16:00
debata (10)
Stellantis „vycúval“ zo združenia ACEA. Jeho... Foto: TASR/AP, Christophe Ena
Carlos Tavares Stellantis „vycúval“ zo združenia ACEA. Jeho šéf Carlos Tavares patrí totiž ku dlhodobým kritikom politikmi vnucovanej elektromobility.

Koncern Stellantis, ktorý vznikol len vlani zlúčením koncernov PSA a FCA, oznámil, že do konca roka opustí najvplyvnejšiu automobilovú lobistickú skupinu v Európe – ACEA (European Automobile Manufacturers' Association). Tá vznikla v roku 1991, aby presadzovala záujmy automobilového odvetvia. Sídli priamo v Bruseli a jej súčasťou je 16 veľkých výrobcov osobných aj úžitkových áut a autobusov. Chýba len Tesla a z ázijských výrobcov Suzuki a Subaru. Odchod Stellantisu je o to prekvapivejší, že jeho šéf Carlos Tavares bol ešte donedávna aj šéfom ACEA.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf Stellantisu pobúril ‘nechutným‘ platom. Macrona, odbory aj akcionárov

Združenie tak prichádza o celkom 14 značiek, ktoré má Stellantis v súčasnosti v portfóliu. To je pre vplyv skupiny veľká rana. Stellantis vysvetľuje svoj krok potrebou širšej diskusie o témach dekarbonizácie v doprave. Má v pláne vytvoriť takzvané „verejné fórum“, na ktorom sa majú stretávať experti, aby riešili kľúčové otázky o budúcnosti mobility. „Fórum slobody mobility“ bude verejným priestorom pre rôznych aktérov súvisiacich s touto problematikou – na zdieľanie a konfrontáciu svojich myšlienok na 360-stupňovom prístupe založenom na faktoch“, píše Stellantis. Vytvorenie je naplánované na začiatok roka 2023.

Carlos Tavares Čítajte viac ‘Elektromobily sú voľbou politikov, nie priemyslu‘, varuje šéf Stellantisu

Zdá sa, že odchodom bola prekvapená aj samotná asociácia. Vo svojom vyhlásení uvádza: „Aj keď Európska asociácia výrobcov automobilov rešpektuje rozhodnutie Stellantisu zrušiť svoje členstvo v asociácii na konci tohto roka, je nám ľúto, že odchádzajú.“ Čo môže byť dôvodom pre takýto radikálny krok? Je ním s najväčšou pravdepodobnosťou elektromobilita. Tá delí totiž výrobcov áut na zástancov elektromobilov a na pragmatickejších výrobcov, ktorí požadujú komplexnejší pohľad na znižovanie CO2 v doprave. A hoci aj Stellantis plánuje v Európe predávať od roku 2030 už len elektromobily, Carlos Tavares patrí skôr ku skeptikom.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf Stellantisu: Tlak na prechod k elektromobilom je extrémny, nezvládneme to!

Iste nie náhodou prichádza vystúpenie z ACEA práve v čase, keď sa skupina 27 štátov únie pripravuje hlasovať o návrhu, ktorý by od roku 2035 zakázal predaj nových osobných áut so spaľovacím motorom. A tu kdesi bude kameň úrazu. Kým taký koncern Volkswagen či Mercedes-Benz návrh vrelo vítajú a považujú ho síce za ambiciózny, ale dosiahnuteľný, Tavares pred neuváženou a príliš rýchlou elektrifikáciou už viackrát varoval. Vyzerá to teda tak, že veľké automobilové koncerny sa radikálne rozchádzajú vo svojich cieľoch. Tým, ktoré do elektrifikácie investovali obrie prostriedky, už iná ako elektrická cesta ani nezostáva.

Carlos Tavares Čítajte viac Čipová kríza je len ‘prechádzka ružovou záhradou‘. Varuje šéf Stellantisu

A to aj keby sa ukázalo, že elektromobily nie sú pre životné prostredie takým prínosom, ako sa predpokladalo. Niektoré štúdie to dokonca naznačujú. Naopak, Stellantis si myslí, že k dekarbonizácii v doprave vedú aj iné cesty ako čisté elektromobily. Nedávno Tavares povedal: „Elektromobily sú technológia zvolená politikmi, nie priemyslom." Zároveň uviedol, že existujú omnoho rýchlejšie a lacnejšie cesty znižovania emisií ako presadzovanie elektromobilov. „Vzhľadom na súčasný európsky energetický mix musí elektromobil prejsť najmenej 70 000 kilometrov, len aby kompenzoval uhlíkovú stopu pri výrobe batérie a začal dobiehať ľahký hybrid, ktorý stojí o polovicu menej ako batériové vozidlo," vysvetlil.

ADAC - ecotest elektromobilov Čítajte viac Brusel potvrdil, že elektromobily nie sú až také čisté. Čo s tým?

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #ACEA #Stellantis
Články podľa značiek