Pri vývoji autonómnych áut je situácia veľmi nejasná. Mnohé spoločnosti sa snažia demonštrovať veľký technologický pokrok, aký v oblasti autonómnej dopravy nastal a prakticky týždeň čo týždeň sa niekde na sociálnych sieťach objavuje nový autonómny dron, lietadlo, auto alebo iný dopravný prostriedok.
Reálne sú asi najbližšie k širšiemu nasadeniu autonómne doručovacie drony. Pri autách, lietadlách a lodiach sa však úspechy autonómnych technológií zveličujú a o zlyhaniach sa taktne mlčí. Rovnako ako o tom, že nasadenie autonómnych áut do reálnej premávky nie je „za dverami“, ale bude asi trvať ešte mnoho rokov. Možno vás zarazí, že doteraz sa o efektivite a bezpečnosti autonómnych áut neviedli žiadne oficiálne štatistiky.
Už v uplynulom roku špičkoví odborníci z odvetvia uznali, že vývoj systémov pre bezpečné autonómne riadenie nenapreduje tak rýchlo, ako to spočiatku vyzeralo. Pripustil to dokonca aj šéf Tesly Elon Musk, ktorý rozhodne nepatrí k technologických pesimistom. Verejne vyhlásil, že vývoj technológie potrebnej pre bezpečné autonómne autá je v skutočnosti oveľa náročnejší, než si pôvodne myslel.
Správ o nehodách autonómnych áut bolo v uplynulom roku tak veľa, že americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) spravil bezprecedentný krok – začal od výrobcov týchto áut oficiálne žiadať, aby hlásili nehody, ku ktorým došlo pri aktivácii „autopilotov“ vo vozidlách s autonómnym riadením SAE Level 2.
Čítajte viac Tesla opäť v problémoch! Pri nehode zahynuli traja ľudiaAk vám to nič nehovorí, tak ide o šesťdielnu stupnicu, klasifikujúcu autonómne vozidlá, vytvorenú Spoločnosťou inžinierov pracujúcich v automobilovom sektore (SAE – Society of Automotive Engineers). Level 2 predstavuje autá s pokročilými asistenčnými systémami, pomocou ktorých auto automaticky zrýchľuje, spomaľuje, drží sa vo vymedzenom jazdnom pruhu a je schopné sledovať zvolenú trasu. Auto však musí mať volant a všetky potrebné ovládacie prvky a je vyžadovaná prítomnosť šoféra na prednom sedadle. Ten musí byť kedykoľvek schopný prevziať nad vozidlom kontrolu. Do SAE Level 2 patria napríklad Tesly, vybavené systémom AutoPilot.
Analýzy kritických situácií ukazujú, že čím je auto automatizovanejšie, tým náročnejšie je pre človeka prevziať nad ním v kritických situáciách kontrolu a ovládať ho. Hovorí sa tomu automatizačný paradox. Pri autách na úrovni SAE Level 2 patrí medzi najväčšie riziká nepochopenie, respektíve precenenie možností autonómneho riadenia. To často vedie k rizikovému správaniu, keď si vodič pri autonómnej jazde miesto sledovania situácie pred autom číta noviny alebo dokonca za volantom drieme.
A čo to všetko môže spôsobiť, sme sa dozvedeli pred pár dňami, keď boli v USA vôbec prvýkrát zverejnené oficiálne čísla, súvisiace s nehodami áut so zapnutým autopilotom, respektíve jeho ekvivalentom. Podľa týchto dát mali v priebehu 12 kalendárnych mesiacov autonómne autá len v USA vyše 360 nehôd. Tesly s aktivovaným systémom Autopilot ich oficiálne nahlásili 273, autonómne Hondy 90. Najviac sa ich stalo v Texase a Kalifornii. Ide o pomerne vysoké číslo, ktoré prekvapilo aj expertov.
A to sa ešte v čase zverejnenia týchto dát nevedelo o podozrení, ktorému čelí Tesla a ktoré je tak vážne, že niektorí experti ho prirovnávajú ku Dieselgate. Ak by sa potvrdilo, je podľa nás ešte horšie – je totiž možné, že systém Autopilot americkej Tesly sa v posledných zlomkoch sekundy pred kolíziou, ktorú elektronika vyhodnotí ako neodvratnú sám deaktivuje, aby to nevyzeralo tak, že ju zapríčinil on. Prvé podozrenia sa objavili už pred pár mesiacmi, keď v Tesle zahynuli dvaja ľudia, pričom v čase nehody nebol Autopilot aktívny. Záhadou zostalo, ako potom auto vlastne išlo, pretože ani jedna z obetí nesedela v okamihu nárazu za volantom. Viac sme o „Teslagate“ písali v článku:
Čítajte viac Hrozí Tesle 'Dieselgate'? Úradom už dochádza trpezlivosťAni pre skeptikov tieto pomerne vysoké čísla nehôd autonómnych áut neznamenajú, že ich vývoj je v slepej uličke. Potvrdzuje to skôr, že masové nasadenie bezpečných samoriadiacich áut nie je záležitosťou najbližších rokov, ako by si mnohí želali, ale pôjde skôr o dekády.
Tento článok je skrátenou a mierne upravenou verziou textu z The Conversation a je zverejnený pod licenciou Creative Commons. Na tomto odkaze nájdete pôvodný článok.