Zachráni Bosch automobilky? Do čipov 'vrazí' 2,9 miliardy eur!

Automobilky stále trpia nedostatkom polovodičov. Situáciu by mohol zmeniť Bosch gigantickou investíciou do výroby čipov. Zbavil by sa tým aj vlastnej závislosti od ázijských dodávateľov.

25.07.2022 12:00
debata
V roku 2026 by mal byť Bosch nezávislý od... Foto: Delphi
polovodiče V roku 2026 by mal byť Bosch nezávislý od dodávok čipov z Ázie. Pomôže to nielen jemu, ale aj celému európskemu priemyslu.

Čipová kríza otriasa automobilovým priemyslom už od polovice roka 2020. Nedostatok polovodičov pritom prišiel v najhoršom čase, keď automobilky bojovali s koronavírusom. A vlastne aj kvôli nemu, pretože výrobcovia elektroniky presmerovali dodávky čipov do IT spoločností. Podľa AutoForecast Solutions spôsobil nedostatok polovodičov za posledných 18 mesiacov „škrtnutie“ výroby asi 13 miliónov pôvodne plánovaných vozidiel. Riešenie je zatiaľ v nedohľadne. Situáciu by ale mohla aspoň v Európe zlepšiť obria investícia spoločnosti Bosch. Tá patrí k najväčším dodávateľom komponentov pre automobilový priemysel.

Bosch totiž plánuje vložiť do obchodu s polovodičmi do roku 2026 tri miliardy dolárov, čo je 2,93 miliardy eur. Investícia zahŕňa výskum a vývoj nových čipov, testovacie centrá aj ich výrobu v Nemecku. Bosch by tým zabil dve muchy jednou ranou. Vyhol by sa závislosti od dodávok polovodičov od ázijských producentov a čipy by využil nielen v produktoch pre autopriemysel, ale aj pre potreby divízie výroby rôznych spotrebičov. Ako vieme, Bosch má rozsiahle portfólio elektronických produktov – od kávovarov cez bezpečnostné systémy až po klimatizácie, ktoré predstavuje ročný obrat 49,14 miliardy dolárov.

Carlos Tavares Čítajte viac Čipová kríza je len ‘prechádzka ružovou záhradou‘. Varuje šéf Stellantisu

„Mikroelektronika je budúcnosť a je životne dôležitá pre úspech všetkých oblastí podnikania Boschu,“ uviedol predseda predstavenstva Stefan Hartung vo vyhlásení zverejnenom v stredu v súvislosti s Bosch Tech Day v Drážďanoch v Nemecku. „Máme hlavný kľúč k mobilite zajtrajška.“ Investícia sa uskutoční v reakcii na Európsky zákon o čipoch, pričom Európska únia a nemecká federálna vláda poskytnú časť finančných prostriedkov na podporu investícií európskeho mikroelektronického priemyslu. Európski vládni lídri dúfajú, že do konca desaťročia zdvojnásobia európsky podiel výroby polovodičov zo súčasných 10 na 20 %.

Dacia Sandero - 2021 Čítajte viac JATO: Predaje áut sa vlani prepadli do roku 1985! Ktorým sa darilo?

„Európa môže a musí využiť svoje vlastné silné stránky v polovodičovom priemysle,“ uviedol Hartung vo vyhlásení. „Viac ako kedykoľvek predtým musí byť cieľom vyrábať čipy pre špecifické potreby európskeho priemyslu.“ Už pred rokom Bosch otvoril novú výrobnú kapacitu polovodičov v Drážďanoch v hodnote jednej miliardy dolárov (980,5 mil. €), čo predstavuje najväčšiu investíciu v histórii spoločnosti. Bosch tiež informoval, že do roku 2025 investuje ďalších 400 miliónov dolárov do rozšírenia kapacity čipov v nemeckom Reutlingene.

Investíciu do vývoja vlastných čipov však oznámil aj koncern Volkswagen. Urobí tak v spolupráci so spoločnosťou STMicroelectronics. Navrhnú nový čip rodiny Stellar, ktorých produkciu zabezpečí spoločnosť Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC). „S plánovanou priamou spoluprácou so spoločnosťami ST a TSMC aktívne formujeme celý náš dodávateľský reťazec polovodičov,“ uviedol vo vyhlásení Murat Aksel, šéf nákupu VW. „Zabezpečujeme výrobu presných čipov, ktoré potrebujeme pre naše autá, a zabezpečujeme dodávky kritických mikročipov na ďalšie roky.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bosch #polovodiče #čipy #čipová kríza
Články podľa značiek