Od 24. februára sa Rusko mení na nepoznanie. Západné sankcie majú na jeho trh a ekonomiku devastujúci vplyv. Platí to aj o predaji áut. Ako vieme, absolútna väčšina západných značiek zastavila dovoz vozidiel do Ruskej federácie a tie, ktoré v Rusku vyrábali, zastavili aj výrobu. Týka sa to najmä Renaultu, Škody, Volkswagenu, BMW, Toyoty či Mercedesu-Benz, ktorý otvoril svoj novučičký výrobný závod v Moskve len v roku 2019. Samozrejme, sú to aj pre nich gigantické straty. Veď len taký Renault odpísal v Rusku aktíva v hodnote 2,2 miliardy eur. Stratou trhu trpí aj samotný Volkswagen či Škoda.
Čítajte viac Tragédia! Toto chcú vyrábať Rusi v 'ukradnutej' továrni RenaultuV marci padli registrácie nových áut o 63 % a napríklad v máji až o 84 %. Ako to teraz vyzerá, dokumentujú nové snímky z dronov, ktoré odfotografovali ruskí novinári z Autonews.ru. Zamerali sa na parkovacie plochy výrobných závodov západných automobiliek, ale aj na logistické centrá, kde sa uskladňovali nové autá, buď dovezené, alebo vyrobené v ruských závodoch. Ešte prednedávnom praskali vo švíkoch, dnes zívajú prázdnotou. Je to naozaj smutný pohľad. Kým sa zaplnia plánovanými novými Moskvičmi či produktmi čínskych automobiliek, ktoré iste využijú príležitosť uvoľneného trhu, potrvá to možno pár rokov.
Čítajte viac Rusi ‘posvätili‘ šedý dovoz áut. Chcú ním obísť sankcieRuskí novinári z Autonews.ru v príspevku na ruskej sociálnej sieti VKontakte tvrdia, že skladovacie plochy v závodoch a logistických termináloch pozorujú už dávnejšie. Najprv to vraj nebolo až také dramatické, najmä nie v Moskve. Tieto snímky ale pochádzajú z Petrohradskej oblasti. „Stačilo chvíľu počkať a ísť trochu ďalej od Moskvy, aby sa deficit ukázal v plnej nahote. Nové autá v Rusku naozaj dochádzajú. Je to veľmi zlé. Ak autá nie sú ani na takom veľkom trhu, akým je Petrohrad, nezostali zrejme nikde okrem regiónu hlavného mesta. A ako si pamätáme, pred mesiacom ich bolo v Moskve len 30-, 40-tisíc,“ píšu na sociálnej sieti.
Rusi si tak momentálne môžu vybrať len zo zopár ruských alebo čínskych modelov, alebo áut, ktoré sa dajú legálne doviezť cez tretie krajiny, na ktoré Západ neuvalil sankcie. Ruská vláda takýto „šedý“ dovoz dokonca posvätila.
Továreň Toyoty
Továreň v Shushary bola otvorená v roku 2007 a poskytla Rusku hlavné bestsellery – Camry a RAV4. Výrobné kapacity boli navyše využité takmer naplno. V roku 2021 sa v Rusku predalo 38-tisíc crossoverov a 32-tisíc sedanov. Kapacita továrne bola 100-tisíc áut ročne. Výsledky prvého polroka 2022 sú oveľa smutnejšie. Toyota má predaných 7,5 tisíc RAV4 a necelých 5 tisíc Camry, pričom väčšina bola registrovaná v priebehu januára až februára.
Továreň Nissanu
Podobná situácia je aj v závode Nissanu, ktorý otvorili v roku 2009. Jeho konštrukčná kapacita je 100 000 áut ročne, hoci skutočné objemy výroby tieto čísla nedosahovali. V roku 2021 sa teda v Rusku predalo 40 000 lokálne zmontovaných Nissaniv X-Trail a Qashqai a okrem nich sa v Petrohrade montovali aj špecializované Nissany Murano – minulý rok sa ich vyrobilo 2,5 tisíc. V januári 2021 spoločnosť oslávila uvedenie 450 –tisíceho auta. Celkovo podnik zamestnáva asi 2 000 ľudí a investície do areálu dosiahli približne 400 miliónov dolárov. Teraz je však závod v letargickom spánku a zásoby áut sú nulové.
Továreň Hyundaia a Kie
Doslova dva kilometre od Nissanu sa nachádza továreň koncernu Hyundaiu. Kórejci do nej investovali jednu miliardu dolárov na výstavbu závodu. Má kapacitu až 200 000 áut ročne a je druhým najväčším po AvtoVaz-e. Vyrábali sa tu bestselleri Hyundai Solaris a Creta, ako aj Kia Rio. Vlani ich celkový predaj dosiahol 213-tisíc kusov. Aj tento rok začali Kórejci svižne. V januári až februári predali takmer 35-tisíc áut všetkých troch modelov. V júni sa však predalo len 1 000 vozidiel Kia Rio a Hyundai Creta a len 528 kusov modelu Solaris. Ak zhrnieme čísla za prvý polrok 2022, tak na produkty ruského závodu Hyundai pripadne iba51-tisíc exemplárov. A zdá sa, že nepredané zásoby zostali len na skladoch predajcov.
Logoparky
Terminál Aspen Grove preberal časť vozidiel zo závodu Hyundaia. Hyundai a Kia tu boli vždy a v hojnosti. Teraz je parkovisko pre najmenej pár tisíc áut prázdne. Podobne je to s terminálom Severná brána alebo terminálom Rolf-Petolesport.