Kým Renault sa už definitívne vzdal svojho ruského závodu v Moskve, ktorý previedol na mesto Moskva aj podielu v najväčšej ruskej automobilke AvtoVaz v Togliatti, VW s riešením svojich podnikov v Ruskej federácii dlho váhal. Vlani vyrobil v Kaluge 118 000 vozidiel a v Nižnom Novgorode v závode GAZ-u 52 300 áut. Oba závody síce od invázie ruských vojsk nič neprodukujú, ale ten v Kaluge je stále vo vlastníctve nemeckého koncernu. Nedávno sa dokonca šírili správy o tom, že automobilka hľadá formu, ako obnoviť produkciu v Rusku. Teraz sa však zdá, že vývoj nabral iný kurz. Možno aj pod vplyvom náhleho odvolania Herberta Diessa z kresla šéfa nemeckého automobilového gigantu.
Čítajte viac Kaluga: Ruská pýcha automobilového boomu umiera. Sankcie sú zdrvujúceRuská Gazeta totiž priniesla informáciu, že Volkswagen sa pripravuje na predaj podniku v Kaluge, kde vyrábal modely Polo, Tiguan, ale aj Škodu Rapid. Podľa ruských zdrojov už mali podnik navštíviť dve delegácie potenciálnych kupcov z Kazachstanu a – čo je prekvapivé – aj z Rakúska! Okrem toho došlo k zmene pozície na mieste šéfa celej ruskej pobočky automobilky. Len pred mesiacom vymenovaného Jana Witteho nahradil v tichosti Gerrit Spender, špecialista na ľudské zdroje. Rokovania sa zúčastnili aj zástupcovia ruského ministerstva priemyslu a obchodu, pretože Rusi chcú od Nemcov v prípade predaja podniku vymáhať dotácie, ktoré VW dostal na základe investičnej zmluvy.
Nie je však jasné, aký presný zámer Volkswagen má. Na otázky Gazety ruské zastúpenie Volkswagenu nereagovalo. Môže to byť signál, že VW sa chce čo najskôr nadobro zbaviť svojich ruských aktív predajom, no druhou možnosťou je previesť podnik na iného majiteľa, ktorý by obnovil výrobu pod inou značkou. Tak, ako to urobil pred časom General Motors so značkou Ravon v rokoch 2015 až 2019, teda po tom, čo opustil ruské teritórium. Ruský expert na automobilový priemysel špekuluje, že by sa Volkswagen mohol pokúsiť dohodnúť s uzbeckými alebo kazašskými automobilkami. Napríklad obnoviť pomocou dohody s kazašskou vládou skrachovaný závod Asia-Avto, ktorý by mohol získať kontrolu nad podnikom v Kaluge.
Čítajte viac Presťahujú Ladu do Uzbekistanu? Montáž nahradí komplexnou výrobouOsud druhého ruského závodu v Nižnom Novgorode, kde koncern vyrábal modely VW Taos, Škoda Karoq, Škoda Kodiaq a Škoda Octavia, je trochu odlišný. Išlo o podnik, ktorý využíval zázemie skupiny GAZ. Volkswagen ponúkol zamestnancom šesťmesačné odstupné. Samotný GAZ demontáž závodu nepripravuje. Pre uvoľnené výrobné kapacity hľadá nového investora. Pripomeňme, že oba podniky zastavili linky už 3. marca ako reakciu na ruskú inváziu na Ukrajine a tiež pod vplyvom sankcií, ktoré neumožňujú dovoz potrebných komponentov pre finálnu montáž áut. Nech to dopadne akokoľvek, je ukončenie ruských operácií najväčšou ranou najmä pre Škodu, ktorá dopláca okrem čipovej krízy aj na obrovský pokles predaja jej vozidiel v Číne. Rusko bolo pritom jej druhým najväčším trhom.