Sen sa rozplynul: Výrobca elektrických retroskútrov Čezeta skrachoval

Už to vyzeralo, že legendárny český skúter ČZ 501 opäť ožije. No nie všetko išlo tak ako si tvorca novodobej elektrickej verzie predstavoval. Nostalgia nestačila na slabé predaje. Podnik skončil v dlhoch.

04.08.2022 18:00
debata (7)
V roku 2018 sa spoločnosti Čezeta Motors naozaj... Foto: SHUTTERSTOCK, Čezeta Motors
Čezeta 506 - 2018 V roku 2018 sa spoločnosti Čezeta Motors naozaj podarilo rozbehnúť výrobu reinkarnovaného skútra inšpirovaného legendou ČZ 175. Samozrejme, s elektrickým motorom.

Posledné exempláre českého ikonického skútra ČZ 175 (501, 502), ktorý sa nemal za čo hanbiť ani v porovnaní s dobovou Vespou, zmontovali v roku 1963. Vyrábala ho strakonická zbrojovka od roku 1957 podľa návrhu geniálneho konštruktéra J. F. Kocha. Desiatky rokov bol ale už len súčasťou motocyklovej histórie. V roku 2015 však obletela médiá senzačná správa, že spoločnosť Čezeta Motors plánuje elektrickú reinkarnáciu tejto legendy. Že to myslí spoločnosť Brita Neila Smitha vážne, dokázala predstavením prototypu.

ČZ - objavený motocykel z roku 1972 Čítajte viac Neskutočné: V USA našli nevybalenú motorku ČZ z roku 1972. Je to časová kapsula

V roku 2018 vybrala spoločnosť Crowdberry pre projekt 20 miliónov korún, čo je približne 811 000 eur. To umožnilo odštartovať výrobu. V roku 2018 až 2020 vzniklo 60 skútrov s typovým označením 506. Elektrické motorky montovalo asi 10 zamestnancov v areáli Wikov v Prostejove. Skútre zamierili do desiatich krajín sveta. Bol tu ale jeden zásadný problém. Spoločnosť mala oveľa väčšie plány. Pôvodne chcela produkovať 2 000 motocyklov ročne a zamestnávať 50 ľudí. Značka tak upadla do platobnej neschopnosti.

Elektroskúter poháňal elektromotor s výkonom až... Foto: SHUTTERSTOCK, Čezeta Motors
Čezeta 506 - 2018 Elektroskúter poháňal elektromotor s výkonom až 11 kW.

Podľa insolvenčného registra mala Čezeta vlani hodnotu 5,26 milióna českých korún, ale nevyrovnané pohľadávky dosahovali viac ako 13 miliónov korún. Dlhy tak prevyšovali jej majetok zhruba o osem miliónov. Spoločnosť sa zároveň nepodarilo predať prípadnému záujemcovi. Firma tak končí v konkurze. Za zlou bilanciou nepochybne stoja aj zlé časy celosvetovej pandémie. Samotný produkt bol totiž naozaj zaujímavý. Skúter 506 sa dizajnom verne inšpiroval originálnou ČZ 502. Napokon, tento motocykel patrí medzi 100 najväčších českých dizajnových ikon.

Zákazníci si mohli svoj skúter prispôsobiť. No... Foto: SHUTTERSTOCK, Čezeta Motors
Čezeta 506 - 2018 Zákazníci si mohli svoj skúter prispôsobiť. No ani to nepomohlo.

Karoséria však už nebola z plechu ale z omnoho tvárnejšieho plastu. Pôvodný jednovalec s objemom 175 ccm nahradil 11-kilowattový elektromotor. Vďaka nemu dosahoval elektroskúter maximálnu rýchlosť 150 km/h. Li-ion akumulátory s kapacitou 6 kWh sa nabili na 80 % za približne tri hodiny. Rýchlonabíjanie dokázalo skrátiť čas na 120 minút. Novinka si to tak mohla rozdať aj s elektrickou Vespou. No neuspela. A pritom mala množstvo vychytávok. Tak napríklad päť jazdných režimov, nastaviteľných ľavou rukoväťou. Zákazníci si mohli vyberať z desiatich lakov karosérie.

Jawa 210 - Babeta ako scrambler Čítajte viac Jawa 210: Český nadšenec premenil Babettu na drsný scrambler

Krach je síce smutný, ale o to väčšiu cenu bude mať 60 vyrobených exemplárov. Tie by si mali ich majitelia chrániť ako oko v hlave. Napokon, za nový skúter „vysolili“ neuveriteľných 14 040 eur, čo bola ešte pred pár rokmi, keď svetom nehýbala pandémia a čipová kríza, cena nového auta nižšej triedy. Možno aj tento fakt zlomil projektu väzy.

Čezeta 506 - 2018
Čezeta 506 - 2018
+6Čezeta 506 - 2018

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #ČZ #ČZ 175 #Čezeta
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek