
V Rusku je po zastavení automobilových fabrík a odchode západných značiek z trhu chronický nedostatok áut. Takže tie, ktoré sú dostupné, dražejú. Ale príbeh modernizovanej Lady Vesta je ešte o čosi zaujímavejší. Toto auto malo byť dnes bežnou súčasťou predajní dílerov najpopulárnejšej ruskej značky. Všetko však zmenila vojna na Ukrajine. Linky v Togliatti sa síce podarilo rozbehnúť, ale zatiaľ len s „antisankčnými“ modelmi Lada Granta, Lada Niva Legend a najnovšie Lada Niva Travel. Osud Vesty, ktorá je najmodernejším modelom AvtoVazu, je zatiaľ nejasný.

Vesta sa totiž vyrábala v Iževsku a potrebovala najväčší podiel komponentov zo zahraničia, ktoré sa do Ruska pre sankcie od marca nedodávajú. Výroba by sa vraj mala rozbehnúť v marci 2023 za podmienky, že západné súčiastky sa podarí nahradiť ruskými alebo čínskymi. Aj tak sa však produkcia presunie z Iževska do Togliatti, čo znamená hrozbu pre zamestnanosť v tomto závode. Už dnes prepúšťa. Podľa najnovších informácií by sa mali v Iževsku začať montovať elektrické Lady Largus, čo je elektrická konverzia Dacie Logan MCV prvej generácie. Ale späť k Veste.

Do marca sa podarilo v Iževsku zmontovať 800 exemplárov modernizovaného modelu, ktoré boli následne uskladnené. Po zastavení výroby ešte v Iževsku dokázali zo zvyšných komponentov, dovezených pred sankciami, vyrobiť ďalších 200 kusov. Takto vznikla tisíckusová séria vynovenej Vesty, ktorá sa teraz s odstupom niekoľkých mesiacov dostáva na trh. A asi neprekvapí, že ide o vzácne kusy, jednak pre ich nedostatok a jednak preto, že Vesty, ktoré prídu v budúcom roku, ak vôbec, budú z dôvodu súčiastok z Ruska a Číny tak trochu iné autá. Tomu zodpovedajú aj kuriózne ceny.
