V Rusku je po zastavení automobilových fabrík a odchode západných značiek z trhu chronický nedostatok áut. Takže tie, ktoré sú dostupné, dražejú. Ale príbeh modernizovanej Lady Vesta je ešte o čosi zaujímavejší. Toto auto malo byť dnes bežnou súčasťou predajní dílerov najpopulárnejšej ruskej značky. Všetko však zmenila vojna na Ukrajine. Linky v Togliatti sa síce podarilo rozbehnúť, ale zatiaľ len s „antisankčnými“ modelmi Lada Granta, Lada Niva Legend a najnovšie Lada Niva Travel. Osud Vesty, ktorá je najmodernejším modelom AvtoVazu, je zatiaľ nejasný.
Čítajte viac Ruský AvtoVaz je v problémoch. Lada už začala prepúšťať!Vesta sa totiž vyrábala v Iževsku a potrebovala najväčší podiel komponentov zo zahraničia, ktoré sa do Ruska pre sankcie od marca nedodávajú. Výroba by sa vraj mala rozbehnúť v marci 2023 za podmienky, že západné súčiastky sa podarí nahradiť ruskými alebo čínskymi. Aj tak sa však produkcia presunie z Iževska do Togliatti, čo znamená hrozbu pre zamestnanosť v tomto závode. Už dnes prepúšťa. Podľa najnovších informácií by sa mali v Iževsku začať montovať elektrické Lady Largus, čo je elektrická konverzia Dacie Logan MCV prvej generácie. Ale späť k Veste.
Do marca sa podarilo v Iževsku zmontovať 800 exemplárov modernizovaného modelu, ktoré boli následne uskladnené. Po zastavení výroby ešte v Iževsku dokázali zo zvyšných komponentov, dovezených pred sankciami, vyrobiť ďalších 200 kusov. Takto vznikla tisíckusová séria vynovenej Vesty, ktorá sa teraz s odstupom niekoľkých mesiacov dostáva na trh. A asi neprekvapí, že ide o vzácne kusy, jednak pre ich nedostatok a jednak preto, že Vesty, ktoré prídu v budúcom roku, ak vôbec, budú z dôvodu súčiastok z Ruska a Číny tak trochu iné autá. Tomu zodpovedajú aj kuriózne ceny.
Čítajte viac Čo vlastne vyrába AvtoVaz? Po Grante a Nive vraj 'ožije' Largus Momentálne sa objavujú ponuky na modernizovanú Vestu za 2,1 milióna rubľov (17 920 €) a kombi SW až za 2,5 milióna rubľov (21 330 €). To je minimálne dvojnásobok pôvodnej ceny, za ktorú by si Rusi mohli ešte nedávno dopriať západné či japonské autá. Tie sa však teraz do Ruska tiež nedovážajú. Pripomeňme, že modernizácia priniesla Veste napríklad LED svetlá, nový dizajn masky a nárazníkov, digitálny prístrojový panel, nový infotainment či kvalitnejšie obkladové materiály. Pod kapotou môže mať 4-valec s objemom 1,6 alebo výkonnejší s objemom 1,8 litra. Ako bude vyzerať tá „antisankčná“, zatiaľ nik netuší.