Južná Austrália pripravuje rozsiahlu zmenu dopravných zákonov. Jej súčasťou by malo byť aj zavedenie špeciálnych vodičských oprávnení pre majiteľov superšportov. Malo by to v praxi vyzerať podobne, ako je napríklad u nás odstupňované vodičské oprávnenie pre nákladné autá.
Silné auto, špeciálny kurz
Nejde o nejaký návrh, ktorý by zrazu „spadol z neba“. V Južnej Austrálii vyvolala obrovský ohlas tragická nehoda, pri ktorej zrazilo na priechode a usmrtilo mladé 15-ročné dievča Lamborghini Huracán, ktoré sa svojmu majiteľovi vymklo spod kontroly. Jeho vodič neskôr dokonca ani nebol obvinený kvôli nebezpečnej jazde.
Čítajte viac Pagani: S elektrickým superšportom končíme. Je ťažký, bez emócií a nik ho nechcePremiér Južnej Austrálie Peter Malinauskas oznámil, že nové zákony, vrátane navrhovanej zmeny udeľovania vodičského oprávnenia sú pripravené a mohli by byť parlamentom prerokované a schválené ešte v tomto roku.
Podrobnosti nie sú zatiaľ známe, no viacstupňové vodičské oprávnenie a povinnosť absolvovať špeciálny vodičský výcvik na to, aby ste mohli riadiť superšport sú ich súčasťou. Zatiaľ nie je presne jasné, čo sa za „superšport“ bude považovať a či kritériom bude iba maximálny výkon, alebo výkon v pomere k hmotnosti.
Ten sa napríklad v Austrálii už využíva, začínajúci mladí šoféri nesmú riadiť autá vyrobené od roku 2010 s výkonom na tonu vyšším ako 130 kW. Súčasťou nových pravidiel by mal byť aj zákaz úplnej deaktivácie systému ESP. Tento systém je vypínateľný aktuálne prakticky v každom superšporte a zákaz jeho vypínania prejde len veľmi ťažko.
S obmedzeniami
Analytici aj bez toho očakávajú na túto tému búrlivú debatu. Problémom môže byť totiž príchod elektromobilov, ktoré často ponúkajú extrémne výkony aj vo verziách, ktoré ako superšport označiť nemožno. Avšak v Južnej Austrálii vraj existuje zhoda minimálne na zavedení špeciálneho vodičského oprávnenia s nadstavbovým kurzom, zameraným na ovládane extrémne výkonných áut s tým, že sa „dodefinuje“ čo vlastne medzi ne bude patriť.
V konečnom dôsledku – už teraz tam „noví vodiči“ so skúšobnými oprávneniami označenými ako P1 a vekom nižším ako 25 rokov majú dočasný zákaz viesť silné autá, takže to nie je až taká šokujúca vec. A čo sú „vysokovýkonné autá“? Závisí to čiastočne podľa provincie, ale sú nimi myslené hlavne vozidlá s pomerom výkonu na tonu menej ako 130 kW. A ako sa to ráta? Napríklad pomer výkonu a hmotnosti automobilu s maximálnym výkonom motora 195 kW a vlastnou hmotnosťou 1 667 kg by sa vypočítal takto: (195 ÷ 1667) x 1 000 = 117 kW/t.
Myslelo sa aj na staršie autá. Ak je auto vyrobené pred rokom 2010, vodič vo veku menej ako 25 rokov ho nesmie šoférovať napríklad ak je to osemvalec, ak je to turbom alebo kompresorom preplňovaný benzínový motor, alebo ak má maximálny výkon viac ako 210 kW.
Čítajte viac Autonómne auto v Nemecku havarovalo. Jeden mŕtvy a 9 zranenýchUvidíme, ako sa nová legislatíva u našich protinožcov ujme. Možno to bude znieť kacírsky, ale nám nápad mať špeciálne oprávnenie pre vysokovýkonné vozidlá vôbec nepripadá zlý. Veď presne to isté existuje pri motorkách a pravdou je, že je obrovský rozdiel šoférovať hatchback s výkonom 70 kW a povedzme superšport s výkonom 400 kW a takmer rovnakou hmotnosťou.
Určite si vieme predstaviť niečo ako nadstavbový kurz športovej jazdy a zvládania kritických situácii vo vysokovýkonných autách pre tých, čo ich chcú riadiť. A pokojne by ho na získanie takéhoto oprávnenia mohol slúžiť napríklad aj kurz, aký už v súčasnosti pre majiteľov svojich výkonných áut robí na komerčnej báze napríklad Bentley, Porsche, Audi alebo ďalšie značky. Tie s tým už majú skúsenosti, vedia si zabezpečiť potrebný okruh a majú aj profesionálnych inštruktorov.