Tesla a Nio vypli v Číne nabíjačky. Stať sa to môže aj v Európe

Elektrické siete nie sú pripravené na nápor elektromobilov. A keď sa k tomu pridá energetická kríza, môže sa stať, že svoj elektromobil zrazu „nenatankujete“.

26.08.2022 14:00
debata (17)
Sucho a obrovská vlna horúčav priviedli čínsku... Foto: Tesla
Tesla - dobíjanie Sucho a obrovská vlna horúčav priviedli čínsku provinciu Sichuan takmer k blackoutu. Šetrilo sa aj na nabíjacej infraštruktúre pre elektromobily.

Len nedávno vyjadrili Nemci obavy z toho, že krajina nebude mať z dôvodu energetickej krízy dostatok energie na nabíjanie elektromobilov a tiež z toho, že rozvodná sieť, ktorá nie je stavaná na milióny elektromobilov, môže z dôvodu preťaženia ľahko skolabovať. Preto Nemecko pripravuje zákon o takzvanom „vyhladzovaní špičiek“. To znamená drastickú reguláciu odberu elektriny v čase najväčšieho dopytu. Napríklad aj vypínaním nabíjačiek elektromobilov. Fórum tamojších sieťových operátorov pripravuje aj takzvaný semafor, pomocou ktorého by každý majiteľ elektromobilu mohol rozpoznať, kedy je najlepšie vozidlo nabíjať a kedy sa to pre riziko výpadku siete neoplatí.

Nio ES8 Čítajte viac Číňania berú Európu útokom. Nio otvára v Maďarsku fabriku na meničky batérií

Možno dnes sa zdajú varovania pred „blackoutmi“ príliš prehnané, ale teraz tu máme reálny príklad z Číny. Automobilky Tesla a Nio informovali, že boli nútené vypnúť viacero supernabíjačiek v meste Schengdu v provincii Sichuan. Išlo o Superchargery Tesla a výmenníkové stanice batérií spoločnosti Nio. Dôvod? Energetická kríza po tom, čo nedostatok vody obmedzil výrobu energie vodnými elektrárňami a desivá vlna horúčav zas spôsobila prudký nárast dopytu po energii kvôli klimatizáciám. V preťaženej sieti tak už neostalo dostatok zdrojov pre nabíjačky, ktorých výkony dosahujú aj viac ako 200 kW. Tesla odstavila dočasne vyše desať supernabíjacích staníc mestách Chongqing a Schengdu. Funkčné ostali len dve.

Nio - stanica na výmenu batérií Čítajte viac Nio má za sebou už štyri milióny batériových výmen!

S nedostatkom energie bojovali však aj niektoré firmy, napríklad Toyota a výrobca batérií Contemporary Amperex Technology Co, ktoré zastavili činnosť. Spoločnosť Teld New Energy, ktorá prevádzkuje približne 300 000 nabíjacích stojanov po celej krajine, zas požiadala vodičov, aby si vopred skontrolovali, či sú nabíjačky funkčné, pretože miestne energetické úrady ju požiadali o odstavenie niektorých zariadení. Spoločnosť tiež ponúka zvýhodnené sadzby pre tých, ktorí sú ochotní nabíjať neskoro v noci alebo skoro ráno. To je realita, s ktorou sa budeme môcť stretnúť v budúcnosti aj v Európe. Najmä ak bude rásť počet elektromobilov exponenciálne, kým sieť nebude stíhať. Môže to viesť až k tomu, že majitelia elektromobilov budú mať pridelené časy, kedy budú môcť pripojiť svoje auto do siete.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #Tesla #nabíjačky #Nio
Články podľa značiek