Aerodynamike podľahla v tridsiatych rokoch nielen česká Tatra, ale aj slávna česká karosáreň Carrosserie Sodomka z Vysokého Mýta. Jozef Sodomka mladší presvedčil svojho otca, aby sa firma pustila do stavieb zákazkových karosérií. Pod ruky sa spoločnosti dostalo aj vtedy najluxusnejšie Aero 50. V roku 1940 si jeho úpravu objednal František Louda, bývalý olympijský kladivár a šampión v amatérskom boxe, ktorý sa stal neskôr významným architektom. Základom zákazkového vozidla sa stalo šasi vtedy najvýkonnejšieho modelu značky. Aero 50 malo dvojtaktný 4-valec s objemom 1 997 kubických centimetrov, ktorý mal konštrukčný základ v motocykloch.
Radový motor dostal dvojité karburátory, hliníkovú hlavu valcov a štyri zapaľovacie cievky, takže zapálenie zmesi v každom valci bolo časované individuálne. Výkon 35 kW bol smerovaný cez 3-stupňovú manuálnu prevodovku so suchou spojkou k predným kolesám. Predný náhon bol v tom čase stále raritou. Sodomka mladší „obliekol“ päťdesiatku do nádherných aerodynamický línií. Avantgardný roadster neutají inšpiráciu dobovými francúzskymi karosármi ako Figoni et Falaschi. So svojím širokým postojom, barokovými krivkami, zakrytými kolesami a nádhernými detailmi vrátane predných svetiel zakomponovaných do špičiek blatníkov, štylizovaných monogramov Sodomka a chrbtovej plutvy na zadnej palube to bolo jedno z najveľkolepejších áut československej produkcie.
A aby si ho nik nemýlil s bežným Aerom 50, dostalo prívlastok Dynamic. Vzniklo len päť exemplárov, z ktorých sa zachovali dva. Ten, ktorý sa nedávno dražil v Monterey, mal pohnutý osud. Jeho majiteľ Louda sa totiž už začiatkom druhej svetovej vojny zapojil do protifašistického odboja. Auto preto skryl do stodoly. Po ukončení svetového konfliktu ho daroval priateľovi S. Harrisonovi Thomsonovi, profesorovi stredoeurópskych dejín na univerzite v Colorade. V decembri 1945 nechal Thomson auto poslať do Colorada, kde zostalo takmer 15 rokov. Po ňom prešlo Aero 50 Dynamic rukami celého radu majiteľov. Päťdesiatka nakoniec strávila 15 rokov v arizonskej púšti neďaleko mesta Tucson v suchom podnebí, čo autu prospievalo.
V osemdesiatych rokoch bolo zachránené a reštaurované do súčasného stavu, pričom veľkú časť prác vykonal Don Vogliesand zo Seattlu vo Washingtone. Tomu sa podarilo obnoviť chýbajúce originálne čalúnenie aj odznaky Sodomka. Karosériu prelakoval do pôvodnej a vskutku úžasnej čierno-červenej kombinácie. Obnovil tiež šarlátové kožené čalúnenie a palubnú dosku inšpirovanú francúzskym štýlom. Motor zrenovoval Mike Fennel zo Saugas v Kalifornii. Nie je prekvapením, že fascinujúci Dynamik pritiahol veľkú pozornosť tlače. Zapózoval si v prestížnych časopisoch Road & Track alebo Classic & Sports Car.
Tento skvost, ktorý sa v posledných rokoch na verejnosti príliš neukazoval, sa nakoniec ocitol na dražbe v Monterey, kde sa o jeho predaj postarala sieň RM Sotheby’s. S predajom nebol najmenší problém. Auto sa vydražilo za 346 000 dolárov, čo je dnes takmer identická suma v eurách. Zdá sa teda, že táto rarita oslavujúca éru Art Deco, má pred sebou skvelú budúcnosť. Bude v dobrých rukách, ktoré jej doprajú potrebnú starostlivosť v ďalších rokoch. Napokon, ide o skvelú investíciu. Cena Aera 50 Dynamic bude nepochybne naďalej rásť. Nič podobné už nezoženiete. Druhý existujúci exemplár sa totiž nachádza v múzeu a na predaj sa nechystá. Je tiež oslavou úžasnej práce českej karosárne Sodomka, ktorá sa mohla v tridsiatych rokoch rovnať so svetovými karosármi.
Čítajte viac Tatra 603: V Česku predávajú šesťstotrojku snov. Cenou vyráža dych